Writer

My photo
Selangor, Malaysia
I may not be the prettiest, smartest or strongest, but at least I am me, and don't pretend to be someone that I'm not meant to be. :)

31 Mar 2012

Terima Kasih...


Pabila seorang teman menghubungi
bertanyakan khabar kita pd setiap hari
Ketika kita sakit,
Ketika kita sihat
Dan setiap masa dia bertanya
tentang keadaan kita
Di mana jua kita berada,
Dlm keadaan apa situasi kita
Setiap masa memberi kata semangat
Membuatkan kita sentiasa beringat
Terima kasih atas baik budimu
Kerana menjadi teman baikku
Dan tak pernah sedikit pun berasa jemu
Malah sentiasa mengambil berat akan diriku
Semoga Allah membalas jasamu...




30 Mar 2012

Menuding Jari?

Maaf kalau entry aku ni boleh menyebabkan ketidakpuasan hati individu ni, tp apa yg aku nak sampaikan di sini sebenarnya aku memang marah sgt-sgt dgn sorang Hamba Allah ni sbb dia dah menuding jari kat aku..It's okay kalau Kau dah punya yg baru, aku cuma nak ingatkan yg kau sebenarnya dah lupa daratan..Kau ibarat seperti kacang lupakan kulit..Nak tau kenapa? Jawapannya ada pd diri Kau sendiri..Kau lah puncanya dan Kau lah penyebabnya dan agak logik jugak kalau aku cakap semua jawapan kpd persoalan ni terletak pd diri Kau sendiri..Kau jgn nak kata benda yg buruk-buruk pasal aku sbb aku rasa aku tak pernah nak khianat dgn Kau tp Kau yg khianat dgn aku sebenarnya..Kau masih ingat atau Kau dah lupa? Lagi satu pesanan aku, kalau bukan kerana aku, HARAM takde sorang pon skandal-skandal Kau yg nak tolong Kau masa Kau susah..Apa yg aku buat semuanya bersebab tp Kau masih lalai dan Kau ingat apa yg Kau buat tak terkena pd diri Kau sendiri? Kau silap sebenarnya..Memang tak semua manusia tu sempurna tp Kau pon haruslah sedar yg Kau pon bukannya sempurna sgt..Kalau Kau tak pandai nak manage kewangan diri Kau, sampai bila-bila pon Kau takkan maju..Dan kalau Kau tak pernah nak tipu orang sana-sini, dah tentu semua orang akan respect dgn diri Kau..Tp Kau tak pernah terfikir semua ni..Sekarang Kau tuduh akulah penyebab Kau jatuh, sebenarnya Kau silap..Kau yg menjatuhkan diri Kau sendiri..Kau tak sedar ke?? Kau bangga, Kau ego lepas Kau dah punya yg baru..Tp apa yg aku nak sampaikan, Kau sebenarnya tak jujur dgn mereka semua tu..Aku tau..Kau hanya nak melengkapkan kuota agar cukup 4 forum..Perkara yg sama juga Kau lakukan seperti sebelum ni..Sejujurnya aku nak cakap kat Kau, aku dah tak percaya kat Kau lagi dan aku dah mulai HILANG rasa hormat pd diri Kau..Aku dah tak hormat Kau lagi sbb Kau tak pernah nak hormat aku..

Kau!!!


Kau, orang yg mencipta permainan ini
Setiap perbuatan dan peristiwa direka oleh kau sendiri
Segala helah dan penipuan sengaja kau wujudkan
Semuanya kau rancang, dan kau yg mulakan... 

Kau sakit hati, dia dan dia juga sakit hati
Namun kau masih lagi tak sedar diri
Kau fikir kau hebat, dan mampu beraksi
Malah kau masih lagi tak mengundur diri...

Jangan sesekali kau bermain dgn api
Kelak diri kau sendiri yg rugi
Sakit, perit kau sendiri yg rasai
Baru kau sedar langit itu rendah atau tinggi...

Tiada gunanya kau menyembunyikan diri
Di mana silapnya, kau harus sedari
Jawapannya terletak pd diri kau sendiri
Tak seharusnya kau terus menuding jari...

Semua khilafmu tak mungkin dilupai
Perbuatanmu bagaikan manusia yg tiada harga diri
Bukan pintaku agar kau jadi begini
Apa yg berlaku adalah diatas kehendakmu sendiri...

Harap kau sedar segala kesilapanmu
Bukan ku minta bencana menimpa dirimu
Segalanya terjadi berpunca dari perbuatanmu
Kau harus redha dgn takdir yg menimpamu...

Mungkin juga hatimu sudah pun berubah
Namun ku tahu kau tak mungkin mengalah
Kau tak pernah puas dgn apa yg kau ada
Kau lupa usiamu bukan semakin muda...

Apa yg kau mahu, apa kau kau idamkan
Segala janji manismu tak pernah kau tunaikan
Kau masih tak sedar apa yg kau dah lakukan
Kau leka, kau lalai dan semuanya kau abaikan...

Kau sombong, kau bongkak dan kau juga takbur
Sampai kapan kau mahu mengundur
Permainan ini bukannya seperti permainan catur
Tersilap langkah kau tak boleh berundur...



27 Mar 2012

Pergi...


Adalah sangat sukar apabila nak melupakan
suatu perkara yg pernah berlaku dan
sangat memeritkan apabila terpaksa meninggalkan
semua memori yg masih tersimpan..

Kenangan yg berlalu merupakan sebuah memori
dan kadang-kala ia menimbulkan rasa sakit hati..
Bila diingat balik akan menjadi benci
Dan bukan pintaku nak jadi begini..

Biarkan masa berputar dgn pantas
Utk mengelakkan diri drpd menjadi lemas,
terkapai-kapai dan sukar utk bernafas
Jadi, izinkanlah aku bergerak dgn bebas..

Memori, tolonglah pergi sejauh-jauhnya
sehingga ia terus hilang dr pandangan mata
Pintaku supaya ia pergi dan tidak kembali lagi
dan jangan sesekali hadir utk menyakiti hati..




P/S: amacam, power tak puisi aku ni? hahaha!!!


Berjanggut


Berjanggutlah wahai lelaki...

Jika wanita mementingkan kecantikan dan keserian wajah, lelaki juga tidak terlepas
daripada memikirkan perihal yang sama. Cuma menjadi perbezaan antara
‘kecantikan’ wanita dan lelaki adalah janggut.
Janggut merupakan aset yang mampu menjadikan seorang lelaki itu kelihatan
lebih ‘tulen’. Terdapat pelbagai kelebihan dan kebaikan sekiranya
seorang lelaki itu memiliki dan memelihara janggutnya.
Antara kelebihan berjanggut adalah :

· Menampakkan kelelakian
· Kelihatan lebih ‘macho’
· Lebih hensem dan berkarisma
· Nampak soleh
· Membezakan lelaki sejati dengan lelaki yang tidak berapa sejati
· Lebih diminati wanita :)
· Mempunyai manfaat kesihatan
· Mencontohi fizikal tokoh-tokoh pemimpin dahulu

Namun ianya bukanlah sesuatu yang penting dan perlu di ambil berat malahan seorang lelaki
yang berjanggut itu tetap lebih baik kelihatan daripada lelaki yang tidak berjanggut.
Utamakan niat anda untuk berjanggut semata-mata ingin mengamalkan sebahagian
daripada sunnah yang ditinggalkan Baginda Rasulullah SAW.
Bukan berjanggut kerana mengikut fesyen terkini atau sebagainya.

Antara kata-kata ataupun hadith Baginda Rasulullah SAW
yang berkaitan janggut adalah seperti :

“Tipiskanlah misai kamu dan peliharalah janggut kamu.”
(Hadith Riwayat Bukhari)

“Janganlah kamu menyerupai orang-orang Musyrikin dan peliharalah janggut kamu.”
(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

“Janganlah kamu meniru (menyerupai) orang-orang Majusi (penyembah berhala)
kerana mereka itu memotong (mencukur) janggut mereka
dan memanjangkan (memelihara) misai (kumis) mereka.”
(Hadith Riwayat Muslim)


Kenali Wanita



Kategori:
a) Tanah - anak pertama, kelima, kesembilan
b) Air - kedua, keenam, kesepuluh
c) Api - ketiga, ketujuh, kesebelas
d) Angin - keempat, kelapan, keduabelas


WANITA BERUNSUR TANAH
1) Merendah diri,serta hormat dan patuh, setia serta
rela berkorban.
2) Tidak cerewet, tidak meninggi diri, tidak
sombong dan bukan seorang pemarah.
3) Tenang diri, aman, dan memberi sokongan.
4) Tidak suka membantah atau membangkang
5) Berwatak manis, lemah lembut, bersih dan
sentiasa menjaga kecantikan.


WANITA BERUNSUR AIR
1) Menghidupkan hati pasangan dan pemberi
semangat.
2) Mengambil berat
3) Hatinya bersih dan boleh membahagiakan
pasangan
4) Menenangkan pasangan.
5) Sangat romantis
6) Mudah menangis


WANITA BERUNSUR API
1) Cintanya sentiasa hangat dan memberahikan
2) Cergas, cepat dlm gerak geri dan tangkas
menguruskan rumah tangga.
3) Penasihat yang baik
4) Pandai dan cekap mengurus rumahtangga
5) Pandai menghias diri agar kelihatan cantik selalu
6) Berwaspada selalu


WANITA BERUNSUR ANGIN
1) Lemah lembut dan menenangkan
2) Pandai bermain kata dan memujuk rayu
3) Sopan santun dan berbudi pekerti mulia
4) Bijak mewujudkan suasana selesa.
5) Hati yang cepat berubah-ubah



22 Mar 2012

Cakap Belakang atau Tikam Belakang?


Pagi ni aku rasa segar nak berblog semula sbb semalam aku takde cerita nak diceritakan disini..Aku tgh sebok adjust blog kawan aku tu..Dah cantik dah blog dia aku ubah..Harap beliau puas hati-lah..Hehehe..

Entah kenapa tiba-tiba terdetik dlm hati aku nak bercerita tentang tajuk ni;

"Cakap Belakang atau Tikam Belakang?"

Al-kesahnya aku ni bukanlah suka sgt dgn sikap yg serupa mcm ni..Tapi ada kalanya aku pon tak sedar kot-kot lah aku ada tercakap belakang pasal si polan tu atau si polan ni ker..Bahasa lainnya dikira bergosip-lah! Kadang-kadang bila dah duduk se-table dgn kawan-kawan sekaligus mesti terbukak topik yg mengarut-ngarut..Pastu mencarut-carut pulak..Normal-lah tu kan..

Style aku, kalau aku rasa tak puas hati aku sound direct jer depan-depan..Tapi tak boleh la terlalu jujur sgt nak cakap depan-depan sbb susah nak jaga hati orang..Selagi boleh kawal, aku kawal kalau aku mampu..Tak boleh nak kawal, sendiri mau ingat-lah kawan! Bengang aku pon bertempat jugak beb! Tapi marah aku kejap je, pastu aku reda la..Marah aku pon bersebab..Bukan sesuka hati jer aku nak hangin dgn orang..Lagi-lagi kalau orang dah buat onar dgn aku, sampai mati pon aku takkan lupa! Bukan mudah ya..Aku ni ada juga terselit sifat pendendam..So berhati-hatilah dgn aku..Luaran je nampak sempoi, dalaman nampak sporting..Tapi hati aku siapa yg tau!

Kalau kepercayaan aku dah disalahgunakan dan dah tercalar, memang sorry-to-say lah kawan..Hati aku terguris bukan beberapa saat, tapi memakan masa yg agak lama aku nak lupakan..Tambah lagi kalau orang tipu aku kaw-kaw dan baik punya, memang aku pon rasa benci kaw-kaw dan baik punya..Barulah seri satu sama, kan? Bukan senang nak percayakan orang, tapi bila dah ditikam belakang-belakang, aku ucapkan "bye-bye dan terima kasih"
Maknanya? Sendiri kena paham-lah!

Sebenarnya ada satu fenomena sdg berlaku sejak akhir-akhir ni..Baik yg berlaku berhampiran dgn aku, sekeliling aku dan berjauhan dgn aku..Aku tak mencari musuh pon..Tapi musuh yg hadir mencari aku..Mcm yg aku cakap, kalau kepercayaan aku dah tercalar, mcm-mcm boleh jadi beb!

"Ending-nya berlaku diluar jangkaan dan tak seperti yg disangkakan"

Agak mendalam dan sinis kata-kata aku ni kan? Bila diimbas byk kali sebenarnya agak pedas bunyinya..Ditujukan utk siapa itu rahsia aku..Dah buat hal dgn aku, then nak marah aku pon takde gunanya..Kalau dari dulu lagi tak cari masalah dgn aku, semua ni takkan terjadi..Bukan aku pinta nak jadi mcm ni..Fikir balik kenapa jadi mcm ni, apa puncanya dan salah siapa? Jawapan tu ada pd diri manusia yg ditujukan..Sekarang ni masalah ni tak terletak di bahu aku sorang..Jgn nak menuding jari kat aku pulak!

Stalker ada dimana-mana..Itu dah menjadi sebahagian drpd fenomena kehidupan kita..Stalker lah yg cakap belakang, stalker jugalah yg tikam belakang..Aku mengaku aku pon ada jugak cakap belakang, tapi apa yg dicakapkan berdasarkan bukti dan bukannya cakap kosong tanpa bukti..Bukti berdasarkan apa yg aku nampak..Kalau apa yg aku cakap di-auta kan oleh orang tersebut, memanglah aku naik angin..Terutamanya kalau bersangkut-paut dgn aku..Senang cerita, aku lebih suka orang yg berlaku jujur dgn aku..Kalau tak jujur dgn aku, pastu mcm orang bongok nak putar-belitkan cerita pulak, memang nasib kau tak selamatlah! 

Dan sampai ke hari ni aku tak tau kenapa dan sbb apa masih ada lg orang nak tikam belakang aku..Tikam dgn senjata, aku masuk kubur terus..Tapi tikam dgn kata-kata, sampai mati pon tak habis, kan? Sejujurnya ada juga orang yg rapat dgn aku yg dah tikam aku sekarang ni pon..Siapa, biarlah Allah saja yg tau..Memang tak disangka, tapi aku kena terima hakikat ni..Susah nak cari kawan yg betul-betul boleh jaga hati kawan..Memang aku selalu sakit hati dgn orang, tapi mungkin orang-orang ni tak pernah tau sakit hati aku mcm mana..Kalau dah kronik boleh membawa padah! Jgn diuji kesabaran aku sbb mcm-mcm boleh jadi..

Akhir sekali, aku tak suka menjatuhkan orang tapi kalau keadaan dah memaksa, seperti yg aku cakapkan, mcm-mcm boleh jadi..Naluri manusia ni berbeza..Rambut sama hitam tapi hati tu lain-lain..Tak siapa tau benda yg boleh berlaku kemudian..Memang susah nak jaga hati orang lebih-lebih lg kalau hati kita tak pernah dijaga dgn baik..Aku boleh jaga hati orang dgn baik dan mungkin aku gagal nak jaga hati orang dgn baik, itu aku tak tau..Hanya orang saja yg boleh menilai sifat peribadi aku ni mcm mana sbb aku taknak orang anggap aku ni angkat bakul sendiri..

Wassalam..


21 Mar 2012

Buat-Buat Lupa?

Sikap yg paling aku ANTI sekali pabila orang "buat-buat lupa" tak kira la dlm hal apa sekalipon, tapi yg paling aku ambik berat sekali bab duit..Bukan nak berkira, tapi kalau orang tu dah berjanji nak bayar balik, sampai bila-bila pon aku tuntut..Tu kan hak kita, betul tak? Lainlah kalau aku kata belanja ke, apa ke..Tu kira HALAL-lah! Aku bukan nak mengutuk sesiapa, tapi siapa yg makan cili tu dialah yg terasa pedasnya! Lagi bagus kalau orang yg dimaksudkan tu terasa pedasnya supaya dia tau yg memang aku bercakap tentang dia pon..Dah berbulan aku tunggu tapi sampai sekarang kau buat bodoh jer kan!! Sedarlah wahai hamba Allah ni..Tak berkat pon kalau kau tipu duit orang..Sedar-sedarlah ye..Usia kau pon dah makin lanjut..Dah nak tua dah pon..Hidup kau pon tak boleh diputar kembali menjadi muda..Ingatlah ye..Ajal maut di tangan Tuhan.. 


19 Mar 2012

Tanggal 18 Mac

Tanggal 18 Mac..Genap usia aku 25 tahun..Bukan 15 tahun lg yer..Rupanya pejam celik kejap je masa tu belalu..Dah dewasa rupanya aku ni..Cam tak berapa nak sangka pulak..Tak puas sebenarnya melalui zaman remaja..Hahaha! Seronok weh..Zaman remaja aku adalah zaman kenakalan aku juga zaman kedegilan aku..Aku mengaku aku memang sorang yg sgt degil sbb kawan2 aku sendiri pon cakap satu sikap yg aku masih tak ubah sampai sekarang ni ialah sikap DEGIL..Nak buat mcm mana dah memang dr azali lg aku camni..Degil aku pon masih ramai lg orang yg berkawan dgn aku..Terima kasih la sbb masih berkawan dgn aku yg tak berapa comel ni..Hahaha!

Sempena 18 Mac, aku terima banyak notification ucapan ulang tahun kelahiran aku melalui Fb..Bukan nak bangga, kalau dikumpul dr akaun pertama sampai akaun kedua adalah hampir 400 ucapan..Terima kasih la kawan2 ye sbb mengingati hari jadi aku dan mendoakan yg baik-baik utk aku..Aku pon doakan kalian semua sejahtera, semoga sukses selalu dan sentiasa diberkati Yang Maha Esa..Tak lupa juga kpd kengkawan yg bg ucapan melalui SMS dan panggilan..Semestinya kengkawan aku suka sbb aku dpt panggilan percuma selama 7 hari dr Celcom dan 1 hari dr Maxis dan dah tentu siapa yg pakai Celcom tu dptlah bergayut sepuas-puasnya dgn aku sbb aku yg call korang..Hahaha!

Satu kejutan buat aku apabila kawan sekerja aku bg sebuah kotak merah utk aku..Siap berbalut reben merah gitu..Nak tau apa benda tu? Scroll ke bawah sbb aku sertakan sekali imej hadiah tu..Tp kalian jgn salah sangka sbbnya kawan aku tu perempuan tau..Bukan lelaki..Memandangkan aku dah semakin meningkat dewasa, so dah takde siapa lg dah yg sudi bg hadiah hari jadi kat aku..Sedih kan? Masa kecik-kecik dulu puas dpt teddy bear..Tu lah simbolik bg kaum Hawa mcm aku ni..Teddy bear, teddy bear..





Okaylah, aku dah takde apa nak taip lg so aku rasa sampai takat ni jelah..Nanti sambung lg..BYE!


P/S: Thanx to June for this lovely present..I'll appreciate it.. :)



17 Mar 2012

Kepentingan Pelbagai Loghat Bahasa

Okey..Mungkin ada yg hairan sebab aku post lg entry kedua untuk malam ni..Sebenarnya aku ada masalah nak memejamkan mata, sekali gus aku menaip lg kat blog sementara menunggu masa untuk mata aku terlelap dgn sendirinya..Seronok menaip ni..Zaman study dulu kena lebihkan menulis, sekarang ni kena lebihkan menaip pula..Canggih betul teknologi masa kini..Blog aku ni dah mcm diari bergerak dah..Hahaha! Tak mengapa sbb aku tak bercerita tentang benda yg bukan-bukan pon disini..Semuanya cerita mengenai diri aku dan tidak melibatkan sesiapa cuma mungkin ada beberapa saja..Hehehe!

W'pon diwar-warkan bahawa Bahasa Malaysia a.k.a Bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi negara kita dan Bahasa Inggeris merupakan bahasa kedua, tp tak semestinya kita perlu belajar dua bahasa ni je..Kalau ada orang yg tak fasih berbahasa Melayu tu, boleh ditampar sepuluh kali supaya tak gagap bila bercakap..Bahasa Mandarin pon dah glamer sekarang ni..Cuma aku je yg tak belajar bahasa ni w'pon ada yg tau aku ni bukanlah Melayu tulen..Ada gak darah campuran dan satu kerugian sbb aku sendiri tak belajar bahasa keturunan mak aku..Hehehe! Sdgkan bahasa keturunan ayah aku pon aku tak fasih, apatah lg nak gagap atau pelat sbb aku tak ngerti..

Al-kisahnya mcm ni..Masa aku study dulu memanglah aku ada ramai kawan dan kebanyakannya berasal dr negeri yg berlainan..Ada yg dr utara, selatan, pantai timur juga sabah dan sarawak..Seronok sebenarnya ada kawan yg mcm ni..Dpt gak la merasa belajar sikit-sikit loghat mereka..Tp loghat yg masih melekat sampai sekarang ni ialah loghat Melaka..Mungkin sbb aku pernah menetap kat negeri ni selama 4 tahun dan ni merupakan faktor yg kukuh kenapa kadang-kala aku bercakap ada terselit loghat Melaka..Yg bahasa halus aku tak fasih..Yg aku fasih tu bahasa kasar..Haih, agak ganas juga bunyinya bila aku cakap mcm ni dan aku ni bukanlah gengster sbb dr fizikal aku pon dah boleh di-reject awal-awal..Apa yg seronoknya, aku rasa orang Melaka ni sempoi w'pon bila bercakap bahasa tu agak kasar bunyinya, tp itulah hakikatnya..Aku ni kasar cuma luaran jer..Dalaman aku tak lah lembut mcm ulat sagu..Eeuwwwwww!

Al-kisahnya lagi..Entah kenapa dan mengapa aku pon tak tau dan mula timbul rasa hairan yg membuak-buak bila aku disuruh belajar loghat utara..Bukanlah aku pelat tp perkataannya yg perlu disebut secara baku tu persis mcm loghat tulen masa aku belajar Bahasa Kebangsaan dulu..Skema jugaklah w'pon aku ni bukan skema orangnya..Sdgkan loghat negeri aku (jawa) pon aku tak fasih, ni kan pulak belajar loghat nun jauh di atas peta Malaysia..Aku dpt bayangkan betapa kelakarnya aku kalau aku fasih berloghat selatan..Kah kah kah! Mesti seronok, kan? Dpt join tok nenek borak sama-sama di bawah pokok kelapa..Mustahil nak lepak bawah pokok rambutan depan rumah atuk aku sbb banyak kerengga..Habis kulit aku jd mangsa keganasan serangga merah berkaki 6 tu nanti..

Al-kisahnya sekali lg..Aku tak tau nak cakap apa lg sbb aku dah mcm kekeringan idea..Okeylah, ada benda lg aku nak cakap sebenarnya..Pernah tak u all's terfikir nak menguasai pelbagai loghat bahasa? Aku pon ada terfikir gak dan aku rasa kalau aku berjaya menguasai semua loghat bahasa yg ada di Malaysia ni, dah tentu senang nak bergosip, kan? Keh keh keh..Itulah yg dinamakan bahasa jiwa bangsa..Bahasa tu melambangkan bangsa dan harus diselami dgn baik supaya tak tenggelam nanti..Maksud aku kalau ada orang dok sot-set-sot-set pasal kita pon kita tau supaya kita tak jd mcm orang yg dungu..Hehehe!

Kalau ada sesiapa yg sudi menjadi tok guru serta nek guru untuk ajar aku loghat-loghat bahasa ni, dipersilakan..aku sgt mengalu-alukan..Nanti boleh jd kamus bergerak aku..Hehehe..Aku bukanlah nak mengambil kesempatan, tp sharing is caring, kan? Jgn nak ubah ayat jd sharing is loving sudah..Salah tu..Tak caring mcm mana nak loving..Kah kah kah! Ayat ni mcm agak gatal bunyinya..Hehehe!

Okaylah, sesi menaip dah tamat dan mata aku dah mulai mengantuk..Aku nak berehat dan tidur dgn tenang..Mungkin sambil tidur aku bermimpi sesuatu yg mengarut tp bukan mencarut dan aku akan ceritakan di sini..Agak-agak story tu kelakar aku post la kat sini..Agak-agak story tu sedih, aku tak post kat sini sbb aku susah nak mimpi benda yg sedih-sedih sbb mcm tak best rasanya menangis dlm tidur..Sbb mimpi tu kan sekadar mainan tidur..

Selamat malam..

P/S: Teringat zaman kecik-kecik dulu kalau nak tidur mesti dibuai dlm buaian..Hahaha! Kalau dah besar-besar mcm ni, tidur dlm buaian kan seronok.. :)

 

Bahaya Penangan si Mat Pujangga

Malam ni aku tak tau kenapa tiba-tiba aku rasa nak post entry yg mcm ni..Bukanlah nak mengutuk sesiapa sehingga membuatkan pihak tertentu terasa, tapi sekadar renungan bersama..Tak salahkan kalau kita berkongsi cerita tentang pengalaman kita..Semua orang pon ada pengalaman masing-masing, kan? Aku pon sama..Aku menulis berdasarkan pengalaman dan bukannya rekaan semata-mata untuk meraih publisiti..Mungkin boleh meraih simpati dan ni terpulang pd pendapat pembaca yg membaca entry aku ni..

Memang aku sengaja nak bual mengenai topik ni..Sebabnya aku juga pernah terkena dan mungkin ramai juga kaum Hawa yg dah terkena...Itulah bahayanya penangan si Mat Pujangga ni..Sebabnya kata-kata yg semanis madu tu umpama racun yg sangat berbisa..Janji-janji yg setinggi gunung tu umpama lautan yg dilanda tsunami..(Eh, aku main hentam jer ayat ni..Asalkan sedap didengar sudah-lah!)

Aku bukan nak memburukkan sesiapa, cuma aku nak cakap yg aku dapat merasai bagaimana perasaan mangsa-mangsa yg dah terkena..Aku diantaranya..Sejujurnya memang timbul perasaan sakit hati dan benci yg membuak-buak, tapi apa yg terjadi tu harus dijadikan tauladan dan mereka-mereka yg dah terkena atau yg mungkin baru terkena tu haruslah ambil iktibar melalui cerita aku ni..Berkongsi cerita tu tak menjadi satu kesalahan besar, sebab sharing is caring..Kan kan? Aku caring, so aku patut kongsikan bersama..Hehehe!

Pengakuan yg diri tu kononnya single dan tak berpunya tu dah menjadi kebiasaan sebab nak memancing umpan-lah katakan..Kalau takde umpan mcm mana nak memancing..Betul ke tidak? Pdhal dlm diam rupanya ada 1 awek plus 3 skandal..Fuiyoooo! Betul-betul mengikut sunnah tp agak menyimpang jauh jugaklah..Nak cukupkan forum kononnya sampai sanggup mempermainkan perasaan orang lain..Kalau agak-agak tak pandai nak jaga hati dia, dia dan dia, tak perlulah nak pasang skandal ramai-ramai..Bersyukurlah kalau dah ada sorang yg boleh menjaga kamu dgn baik..Jgn pula diambil kesempatan ke atas kebaikannya..Not good, not good!

Taktik kedua pulak, buat-buat baik depan mata..Kalau boleh pijak semut pon semut tak mati..Apatah lagi sepak gajah pon gajah tak lari..Betul tak? Boleh dikatakan kononnya dialah hero semalaya..Eheh! Menabur janji itu ini dah sememangnya boleh membuat hati seorang wanita tu cair..Diakui memang sifat dan naluri wanita mcm tu..Sebab tu lah hati wanita senang dipermainkan..Tp agak tak baiklah kalau buat mcm tu..Dah dikira kes menganiaya perasaan wanita..Benda yg paling bodoh bg aku bila dijanjikan nak sehidup semati dgn kita..Sebab apa aku kata bodoh? Sebab dah tentu dia takkan mati sama-sama dgn kita..Ajal dan maut kan di tangan Tuhan..Kalau mati pon, for sure kubur lain-lain punya..Hehehe!

Taktik ketiga, memula pinjam duit sikit-sikit, pastu lama-lama jadi bukit..Aku berani tulis kenyataan ni sebab ni adalah perkara yg dah menjadi kebiasaan..Tak kira lelaki atau perempuan aku rasa sama saja..Alhamdulillah aku ni bukan seorang kaki pengikis..Aku tak berminat dgn bab-bab yg mcm ni sebab aku tak pandai nak menggoda untuk mengikis duit orang..Orang yg selalu pinjam duit aku pastu buat-buat hilang ingatan supaya hutangnya dilupakan..Tp aku tak pernah lupa siapa dan siapa yg pinjam duit aku sebab kalau orang dah janji dgn aku, aku akan ingat sampai bila-bila terutamanya bila berkaitan dgn RM..Bab makan minum tu aku halal-kan laa..Tak baik berkira tentang soal ni..

Taktik yg seterusnya, cuba mengubah situasi dan memutar-belitkan cerita untuk mengelirukan pasangan..Kalau dpt pasangan yg cerdik akal tu, sampai bila-bila pon si mat pujangga akan kalah sebab tak pandai nak menipu pasangan..Kenapa? Bila dah kantoi tu mestilah tergagap-gagap dan bukannya nak bercakap benda yg benar..Menunjukkan diri tu memang bersalah dan kebodohan terserlah apabila tak pandai nak menutup lubang..Pandai gali lubang, pandailah tutup lubang..Nak jadi professional dlm bab poligami ni bukannya senang..Kalau tak pandai baik tak payah buat..Sebab nanti terkena kat batang hidung sendiri, so sendiri mau sedar-lah ya!

Memang tak semua manusia tu sempurna..Aku juga tak sempurna..Memandangkan usia dah semakin meningkat dewasa ni so aku rasa aku perlulah berubah sikit demi sikit dan menuju ke arah kebaikan, bukannya kenakalan..Ooopssss! Zaman notty-notty aku dah berlalu..Dulu time aku study aku memang sgt nakal plus degil..Senang cerita aku memang tak makan saman-lah! Sebabnya aku tak suka dikongkong dan aku suka kebebasan..Biasalah usia remaja memang cenggitu..Tipulah kalau nak cakap masa remaja dulu korang semua baik-baik belaka..Aku boleh cakap 10:100 yg kata dia sgt baik semasa remaja..Pttuuihhhhh! Aku tak membangga diri dan aku pon mengaku yg aku agak degil masa dulu..

Diringkaskan cerita, benda yg tertulis dlm entry aku ni bermula dari perenggan pertama sampai perenggan ni sebenarnya sekadar nak berkongsi pengalaman juga cerita..Bercakap berdasarkan pengalaman merupakan benda yg jujur dan bukannya direka khas..Tak meraih publisiti tapi sekadar renungan bersama..Entah dah berapa kali aku ulang ayat yg sama mcm ni dan aku rasa perenggan yg paling atas sekali pon aku taip ayat yg sama jugak! Aku nak cakap yg aku turut rasa simpati dgn kaum-kaum Hawa yg pernah terkena penangan Mat Pujangga mcm ni dan kerap kali aku baca kes-kes yg mcm ni kat majalah mahupon surat khabar..Kesian kan, tapi life must be go on..Allah kan ada dan Allah sentiasa melindungi dan membantu umatNya.. :)


P/S: Harap takde orang yg terasa hati dgn aku pas baca entry ni..Aku tak mention pon nama sesiapa dan rasanya aku tak mengaibkan sesiapa..Jd sesiapa jgnlah rasa sakit hati dgn aku sebab kalau takde sesiapa yg tergigit cili, dah tentu tak terasa pedasnya..PEACE NO WAR!




16 Mar 2012

Bertambah atau Berkurang?

Tajuk entry aku kali ni mesti menjadi tanda tanya, kan? Aku rasa tak ada apa yg perlu disoalkan mengenai tajuk entry aku ni..Tak ada benda yg menarik yg perlu dikagumkan pon..Sebenarnya aku nak bercerita mengenai berat badan aku ni sebabnya berat aku ni ada-kalanya bertambah dan ada-kalanya berkurang..Kalau aku tanya pakar pemakanan sekalipon dah tentu penasihat tu akan menggelengkan kepalanya atas faktor pemakanan yg aku pon tak pasti seimbang ataupon tak..Cara aku makan bukanlah mengikut carta piramid seperti yg disediakan oleh pakar pemakanan, sebaliknya aku makan apabila perut aku dah berkeroncong menandakan perut perlu diisi..Bak kata orang, makan selagi boleh makan..Hahaha!

Erti kata lain, kasih sayang juga boleh bertambah atau berkurang..Disini aku tak maksudkan yg aku ni sedang dilamun chenta ataupon yg sekutu dengannya, tapi ni sekadar bual-bual kosong je..Bercerita tentang kisah lama-lama ada kalanya menyeronokkan w'pon terselit sedikit unsur sakit hati, geram, bengang dan sebagainya..Kalau diingatkan balik pon tak membawa apa-apa kebaikan tapi boleh dijadikan pengajaran..Itulah yg sebetulnya..Betul ke? Terpulang pd individu sebab lain orang lain penilaiannya, kan?

Selain tu, rezeki kita pon boleh bertambah atau berkurang juga..Kalau rajin berusaha mencari rezeki, InsyaAllah rezeki tu akan sentiasa bersama dgn kita..Kalau menipu duit orang pon tak berkat, malah makin bertambah dosa dan berkurang pahala tu..Apa pon biarlah Allah yg menentukan dosa pahala seseorang tu..Aku bukanlah ustazah yg boleh menilai..Tapi sekadar nak menasihati tu tak menjadi masalah..Bila bercakap tentang soal duit ni, tetiba aku teringat kat "si polan" tu yg entah bila dia nak lunaskan apa yg patut dilangsaikan..Mungkin juga 'si polan" tu dah buat-buat lupa tapi Allah tak pernah lupa..Aku berserah pd Yang Maha Esa..Biar Dia saja yg berhak menghukum "si polan' tu..

Kawan-kawan sekeliling kita juga boleh bertambah atau berkurang..Perasan tak? Aku sentiasa peka tentang bab-bab yg mcm ni sebabnya aku bukanlah nak memilih kawan..Aku tak kisah berkawan dgn sesiapa je asalkan aku selesa berkawan dgnnya..Lagi best kalau dpt kawan yg sporting dan yg boleh kawtim..Satu keistimewaan kalau kawan tu seorang yg agak open-minded dan secretive..Nak pilih kawan pon kena pentingkan aspek gak sebab kalau dpt kawan yg jenis mulut tempayan, pecah semua tembelang..Bahaya bahaya! Tapi lagi sakit hati kalau dpt kawan yg makan kawan dan kawan yg suka mengambil kesempatan ke atas kesenangan kawan..Zaman sekarang ni susah nak dpt kawan yg boleh berkongsi kesenangan dan kesusahan dgn kita..Iya kan?

Sebenarnya, aku sendiri pon tak tau kenapa aku boleh menaip sampai ke perenggan ni sebab asalnya aku nak bercerita tentang berat badan aku je, tapi makin banyak plak huraian yg tersirat dan tersurat yg timbul di kepala otak aku ni..Dah mcm buat karangan pulak..Aku tak sangka apabila aku menaip, banyak pulak idea yg datang mencurah-curah..Rupanya seronok juga ya bila kita menaip ni..Hahaha! Teringat zaman sekolah dulu, buat karangan sampai 3-4 muka surat dan perenggan tu tak terkira banyaknya sampaikan cikgu sendiri pon suka tengok karangan aku sebab tulisan aku yg sebaris dan sekata je..Kata cikgu tu tak pening kepala saya bila baca karangan awak..Yg sebenarnya cikgu tu tau aku rajin ni menulis..Tu pasal buku karangan aku dlm setahun sampai 3 buah buku..Tapi untuk subjek Bahasa Melayu je..Hehehe!

Adios!


14 Mar 2012

Makan Hati?

Oleh kerana fizikal badan aku ni yg agak kurus, ramai orang beranggapan aku ni mcm orang yg sedang makan hati..Iye ke? Aku pon tak tau dan aku rasa cuma Tuhan je yg tau kenapa dan sebab apa aku jd mcm ni..Biar menjadi tanda tanya dan biar ia menjadi rahsia..Hehehe..Kemungkinan faktor kurang selera nak makan sejak akhir-akhir ni menjadi punca kenapa berat badan aku semakin susut dan mungkin juga faktor penat menyebabkan aku rasa tak lalu nak makan banyak-banyak..Berat aku memang tak kan berubah dan setiap kali timbang berat badan, jarum meter tu memang tak kan berganjak sampai ke angka 50..Semestinya jarum meter tu akan berhenti di angka 44 hingga 46..So kalau tak timbang berat badan pon aku tak kesah sebab aku dah tau keputusannya..


Takde sorang pon tau kenapa dan sebab apa aku jd mcm ni dan masalah kemurungan yg kadang-kala melanda diri aku pon tak pernah menjadi tanda tanya oleh sesiapa..Sebab aku tak suka menonjolkan masalah aku kat orang ramai dan kalau aku rasa otak aku mcm serabut sangat aku pasti akan naik angin tak tentu pasal..Tapi takde lah sampai ke tahap memaki hamun orang sbb aku masih boleh jaga bahasa kasar aku ni..


Okaylah, aku tak tau nak taip apa lagi dan yg pasti tak semestinya aku kurus sbb aku makan hati..Dan mungkin juga aku ada terasa hati dgn sesiapa dan rasanya tak perlu aku mention di sini dan aku rasa lebih baik aku diamkan aje mcm orang yg makan hati w'pon kawan-kawan selalu cakap tak baik makan hati lama-lama..Tapi bg aku itulah yg terbaik..




13 Mar 2012

Aku Dah Kahwin???

Semalam ada sorang staf baru masuk kat tempat kerja aku..Orangnya boleh tahan juga peramahnya..Mungkin pd awalnya dia kelihatan cover-cover dan mungkin juga dia rasa malu sbb baru first time menjalankan tugas di tempat kerja baru..Dpt pulak aku ni jenis yg kepala otak mcm tak berapa betul sgt, asyik menyakat orang dan gelak-gelak mcm orang sakit jiwa..Aku harap dia tahan dgn perangai aku yg dah sememangnya sejak dr azali lg mcm ni..


Secara tiba-tiba tanpa perasaan serba salah dan dgn selambernya dia tanya soalan mcm ni kat aku;

"Akak ni dah kahwin ke?" tanya budak baru tu..
"Kenapa tanya mcm tu? Gaya aku ni mcm orang dah kahwin ke?" jawab aku..
"Saja je tanya..Saya tengok gaya akak ni mcm dah kahwin..Mesti akak dah ada anak sorang, kan?" dia tanya lagi..
"Erkkkkk?" aku membalas..

Aku tak terkejut, tapi aku terus gelak terbahak-bahak dan kalau boleh aku nak je guling-guling atas lantai masa tu..Person-in-charge dan semua staf kat situ gelakkan aku..Betapa gelinya organ dalaman aku bila ditembak tepat soalan yg mcm tu..Memang betul-betul soalan yg berani mati betullah! Katanya lagi, lagak gaya aku ni mcm bini orang..Kalau aku bini orang, dah tentu aku jaga tatasusila serta kelakuan aku..Itu pon tak boleh nak beza ke adik oit? Adeh!

Apa pon, aku rasa ni la kali pertama aku ditanya soalan yg agak killer mcm ni..Sungguh aku tak sangka ada gak orang yg berani bahan aku kaw-kaw dan tembak aku dgn soalan yg mcm tu..Soalan yg sungguh berbisa barangkali..Soalan yg sememangnya sukar nak dijawab..Tp tak mengapa..Sbb hari ni hari pertama dia mengenali aku..So aku tak kesah la kalau dia tanya mcm tu..Tp agak memalukan jugalah..Rupanya masih ada orang yg anggap aku ni matured w'pon selama ni ramai yg beranggapan aku ni childish..Hahahaha!!!



P/S: Harap hari esok budak baru tu tak tanya soalan-soalan yg killer mcm ni lagi..Mau kena bahan dgn aku nanti..



12 Mar 2012

"Wish List" Aku!

Semua orang pasti ada benda yg diidamkan dlm hidup, kan? Atau barangkali ada impian, cita-cita dan apa saja yg terpendam..Betul tak? Begitu juga dgn aku..Aku pon ada jugak..So aku nak senaraikannya disini:

Pertama:
Aku nak merealisasikan impian aku sebelum umur aku mencapai usia 30 tahun..Kalau nak dikira, 5 tahun lg usia aku menjangkau 30 tahun..Mcm tak percaya pulak! Agaknya sempat tak aku capai impian aku tu?

Kedua:
Aku selalu berangan ada orang akan sambut birthday aku apabila menjelang tarikh tersebut..Pastu kasi aku hadiah sebuah teddy bear serta diselitkan dgn coklat yg sememangnya favourite aku tuh..Aku teringat masa aku Form 4, classmate aku beli kek dan sambut birthday aku masa rehat..Dan masa aku Sem 4, housemate aku kasi aku coklat masa birthday aku..Then masa umur aku 18 tahun, seorang lelaki bernama Nazrin (pakwe dulu-dulu) hadiahkan teddy bear besar yg di pos laju terus ke rumah aku..Aku simpan lagi sampai sekarang..

Ketiga:
Aku selalu berharap ada orang boleh jaga aku baik-baik dan buat aku happy setiap masa..Memang susah nak memahami aku sebabnya aku memang sgt degil..Tapi kalau orang dah tikam aku dan aku dah mulai sakit hati, sampai bila-bila aku tak boleh nak terima orang tu serta aku dah takde mood dgn dia lagi..So berhati-hatilah ya!

Keempat:
Aku selalu cari kawan yg betul-betul boleh dijadikan kawan sampai bila-bila dan bukannya kawan yg makan kawan..Juga bukan kawan yg suka mengambil kesempatan ke atas kebaikan aku serta bukan jenis kawan yg suka buang kawan..Kalau ada kawan yg sanggup  buang aku, aku ucapkan "terima kasih" dan itu maknanya aku dah tak mengaku dia kawan aku sampai kapan pon!

Kelima:
Aku sentiasa doakan kesejahteraan dan kebahagiaan utk kawan-kawan aku dan aku harap dorang pon akan buat perkara yg sama juga pd aku sbb aku tak suka nak memaki serta menyumpah orang tanpa sbb..Kerana ustaz aku cakap kata-kata tu merupakan satu doa..

Keenam:
Aku dah mula berminat dgn kereta dan insyaAllah kalau ada rezeki lebih, aku nak make-up kereta aku cantik-cantik, terutamanya body kit dan paling penting tukar speaker..Barulah layan kalau dengar dentuman bunyi bass setiap kali pasang lagu techno trance..Mcm jantan aku ni kan?

Ketujuh:
Aku akan berusaha menjadi seorang wanita yg lemah-lembut sbb aku rasa aku ni mcm agak kasar sikit w'pon aku seorang perempuan..Aku tak pandai nak beraksi menggoda ala-ala gedik juga manja..Sbbnya aku menyampah buat aksi mcm ni apatah lg tengok perempuan lain buat mcm tu..Tu pasal aku suka berkawan dgn lelaki..Lelaki kan sempoi!

Kelapan:
Aku selalu bermimpi alangkah seronoknya kalau masa tu boleh berputar kembali ke zaman kanak-kanak sbb aku rindukan saat tu..Zaman kenakalan aku yg suka membuli kawan-kawan..Aku rasa aku start ramai kawan lelaki sejak dr sekolah rendah lg dan masa tu kawan baik aku adalah seorang lelaki!

Kesembilan:
Aku nak sgt jumpa dgn semua kawan-kawan aku sejak dr tabika sampai dewasa ni..Kawan yg dah bertahun, berbulan mahupon yg baru kenal..Aku tau ramai di antara kawan-kawan aku yg dah berumahtangga dan aku doakan mereka bahagia hingga ke anak cucu..Giliran aku lambat lg ye..Seruan utk aku belum sampai lg..So harap kalian bersabar!

Kesepuluh:
W'pon aku ni panas baran dan mungkin ada yg kata aku ni garang, tapi hakikatnya aku ni taklah teruk mcm tu..Mood aku akan berubah secara automatik bila aku rasa serabut, rimas juga sakit hati..Cuba korang bangkitkan mood riang ria aku, insyaAllah aku sakat dan gelakkan korang sampai sesak nafas..

Terakhir:
Aku akan simpan semua diary aku yg aku dah catat kat dlm laptop, juga dlm buku..Aku tak tau aku ada berapa banyak diary dan aku masih simpan semuanya..Ada kenangan disebalik diary tersebut..Segalanya tercatat di situ..


Ini je "wish list" aku..Yg lain tu, biarlah rahsia.. :)

  

9 Mar 2012

Sesuatu yg Usang

Ada satu benda yg masih tersimpan kat bawah katil aku ni..Dah berhabuk dah sebab benda tu dah sebulan terperap kat bawah katil aku ni..Tak tau nak simpan mana, so aku letak je bawah katil aku..Lagipon benda tu bukan hak milik kekal aku pon..Apa nak dihairankan..Lantaklah kalau dikatanya aku ni jenis yg tak pandai nak jaga harta orang baik-baik sedangkan diri tu tak pernah nak jaga aku baik-baik..


Bak kata kawan aku, buat je benda tu sebagai pasu bunga..Kreatif sikit pasu tu dan boleh digantung depan rumah..Secara logik akalnya aku pon tak nak menyemakkan halaman depan rumah aku dgn benda hodoh tu sebab tak sedap mata memandang..Mungkin empunya barang tu dah tak hairan lagi dgn barang miliknya sebab dia kan seorang yg kaya konon-kononnya..Ada memiliki sebuah kereta mewah dan sebuah kereta tempatan juga sebuah kenderaan dua roda..Aku memang dah tak percaya lagi tapi bagi orang yg baru mengenalinya aku nak cakap bodoh sebab percaya dgn kata-kata dusta dia tu...Semuanya auta belaka!

Aku dah tak tau nak buat apa dgn benda yg usang tu..Keadaannya tak lah terlalu buruk sangat tapi memandangkan aku malas nak jaga dgn rapi, aku biarkan aje berhabuk..Sekurang-kurangnya ia boleh dijadikan sarang ternakan dan tempat perlindungan sang labah-labah..Mungkin ada jugak orang yg gelakkan aku bila baca entry aku ni tapi itulah hakikat dan kenyataannya..Kalau tak percaya jugak, request lah suruh aku snap pic benda tu dan bubuh kat entry aku ni..Aku boleh je buat mcm tu..Kemungkinan akan menyebabkan si empunya barang tersebut terkilan sbb barangnya diperlakukan sebegitu rupa tapi aku rasa si empunya barang tu tak hairan sebab dia boleh beli lagi..Dia kan banyak duit!

Okeylah, memandangkan si empunya barang tu barangkali dah lupa yg aku ada simpan barang dia, atau sengaja ditinggalkan supaya dia boleh cari aku lagi, aku tak pasti jawapan untuk persoalan ni..Kemungkinan besar dia dah buat-buat lupa kat aku sebab dia sudah ada pendamping yg baru..Segar dari ladang! Aku tak hairan lagi dah sebab memang perangai buruk dia mcm tu..Nak buat mcm mana, nasihat orang sekeliling dianggapnya tak betul dan hanya katanya saja yg betul..Kesilapan orang dia pandang tapi kesilapan diri sendiri dia sekadar tutup kedua belah mata je!

Terakhir, aku nak cakap yg aku memang takkan pernah percayakan dia..Itu aje..Anda yg baru mengenalinya, bagaimana pula? :)


P/S: Kesah sebuah helmet merah.. :)


Kantoi Sudah!

Oh, okay..Rasanya sgt seronok bila terjah-menerjah orang ni..Bukan atas sebab nak mengaibkan sesiapa, tapi sekadar nak dijadikan pengajaran yg berguna..Al-kisahnya tentang terkantoi atau dlm erti kata lainnya, pecah lubang..Alahai, kesian sungguh kpd si mangsa yg dah terkena..Aku cakap mcm ni pon berdasarkan pengalaman..Sebabnya aku sendiri pon dah terkena so rasanya tak perlu dihairankan lagi kalau aku selalu mencari jawapan yg betul..Aku tak suka bercakap tanpa bukti sebab kalau takde bukti yg sah, orang takkan percaya..Betul tak? So sekarang ni aku dah dpt satu bukti yg sahih tentang kebenaran soalan yg dah tersirat dan tersurat tu..

Seperti yg aku pernah cakap, kalau orang tak percaya cakap aku pon tak guna jugak, kan? Yelah, orang kadang-kadang memang mcm tu..Benda yg betul tak nak percaya, benda yg salah jugak yg dikatanya betul..Aku bgtau pon berdasarkan bukti yg ada..Bukan rekaan semata-mata..Kalau nak aku tunjuk bahan bukti tu pon boleh aje..Tapi mcm tak elok pulak bunyinya sebab mungkin akan menjatuhkan orang yg sedang sangat popular tu..Popular dikalangan kaum Hawa kerana kepintarannya bila berkata-kata juga popular dikalangan kaum Adam kerana kecerdikannya bila bekerja..Memang tak dinafikanlah sikapnya memang begitu sejak azali lagi..Dia sangat bijak tapi hanya sementara je..Sebab kegagalan boleh membuatkan dia jatuh tersungkur bagai tak bernyawa lagi..

Kalau nak diceritakan dari A sampai Z, semua cerita yg diceritakan memang sangat tak berasas..Erti kata lain tak relevan juga auta..Hanya orang yg tertentu je tau siapa dirinya..Bagi orang-orang yg baru mengenali, mungkin akan mengundang padah jika terlalu taksub dgn kata-katanya..Bukanlah aku nak mengutuk sesiapa, tapi apa yg aku nampak dan lihat memang dah terbukti dah pon..So aku takde lah mereka-reka cerita, kan? Mungkin juga aku yg dipersalahkan untuk mengukuhkan benteng pertahanan dirinya..Siapalah aku..Memang aku tak hirau dan tak jaga dia pon..Aku sekadar nak memperbetulkan apa yg sepatutnya diperbetulkan..Kesian rasanya melihat orang-orang yg kecewa dan tertonggeng akibat penangan manis bicaranya..

Kalau aku jahat, aku biarkan aje..Lantaklah korang terkena sekalipon..Tapi mcm tak patut rasanya melihat kaum sendiri jadi mangsa..Kesian beb! Tapi kalau cakap aku tak diambil peduli, aku cuma kata "satu hari nanti kau juga terkena dan juga merasainya"..Ayat aku ni bukanlah bermotifkan dendam atau sakit hati, aku cuma nak orang itu, itu dan itu lebih berhati-hati..Sikapnya yg pandai bermadah juga pandai mengikis tu memang perlu dijauhkan..Bahaya jugak..Ada kalanya aku sendiri tak paham kenapa aku terasa diri aku umpama sampah..Sebab dikutip bila diperlukan, dibuang serta dilupakan..Apa yg berlaku hanyalah sementara saja..Sebab dah berkali-kali aku merasainya begini..Ni bukanlah cerita sedih, tapi sekadar nak berkongsi cerita..

Al-kisahnya bila pertolongan tak diendahkan, pasti kamu akan dibuang..Ramai dah terkena penangan yg serupa mcm ni..Aku tak boleh nak senaraikan siapa dan siapa sebab terlalulah ramai bilangannya..Takpelah, abaikan aje! Yg aku hairankan sangat-sangat tu kenapa janjinya tak pernah dikotakan..Bukan sorang dua tapi dah berpuluh rasanya yg terkena tempias yg sama mcm ni..Apa motif setiap tujuannya juga aku tak tau..Kadang aku ada jugak singgah-menyinggah laman web orang-orang yg pernah dikecewakan, ternyata semuanya tak boleh nak lupakan dia..Kenapa ye? Hebat juga ilmu yg digunakan tu..

Sampai sekarang aku tak tau nak cakap mcm mana lagi..Hanya mampu menggelengkan kepala dan tersenyum sinis bila dpt tau berita-berita sensasi tentangnya bersama si gadis itu, itu dan itu..Bukan nak busybody, tapi aku juga ada hak untuk tau..Sekadar nak tau je..Yg terbaru yg aku dapat tau sekarang ni, bersama orang lain pulak..Apa dah jadi ye dgn yg "hari tu"? Sudah diabaikan ke? Statusnya juga dah tak diupdate lagi..Nama juga sudah bertukar..Kecewa barangkali..Nak kesian pon tak guna sebab cakap aku tak diendahkan..Rasalah kau budak!

Sampai sekarang masih menghilangkan diri dari aku..Aku tak kisah sebab aku bukan nak mengharap..Cuma aku bengang sebab tak pernah berubah-ubah lagi..Muak rasanya dengar ayat yg sama..Lagi muak bila kata "maaf" sering diucapkan..Boleh muntah hijau aku kalau diucapkan ayat yg sama lagi..Firasat aku mengatakan ada kemungkinan dia bengang juga marah dan sengaja bubuh status bersama si dia, dia dan dia dalam laman web yg sama tapi berlainan identiti..Tak guna nak membangkitkan kemarahan orang sebab akhirnya terkena kat batang hidung sendiri..Dah elok-elok mancung kang tak pasal-pasal penyet pulak! Sengaja mencari penyakit bukan perkara yg terbaik..Sebab itu dinamakan sengaja mencari nahas..Biarlah!

Ada beberapa perkara yg aku tak boleh nak ceritakan padanya sebab panggilan dan mesej aku langsung tak berbalas..Bengang ngan aku barangkali..So adalah terbaik aku ceritakan di sini sebab aku pasti ada beberapa penyampai yg pasti akan menyampaikan apa yg tertulis dalam blog aku ni padanya..Lagipon aku boleh menaip berperenggan-perenggan serta berjuta-juta huruf boleh dilihat dan dibaca..Kalau ada typing error tu memang perkara biasa sebab bila menaip kita pasti terleka..Aku bukan nak stalker benda-benda yg tak baik tapi aku nak menyampaikan apa yg dirasakan memang patut disampaikan..Agaknya dia pasti ada masa nak baca entry aku ni atau mungkin dah menyampah nak singgah blog aku ni lagi..Aku tak paksa..Yg penting aku tak menipu orang serta tak mempermainkan perasaan orang mcm yg kau lakukan..Bertaubatlah ye sebelum kau seru orang lain bertaubat..Ubah diri tu dulu sebelum nak ubah diri orang..Diri kau sendiri pon tak terjaga..Ni kan pulak berangan mampu nak jaga ramai orang..Alahai!!!



P/S: Simpati dgn nasib orang yg dah "terkena"..


Sampai Bila?

Ada kalanya aku sendiri pon tak paham dgn sikap serta mentaliti sesetengah manusia ni..Ada yg berani tunjuk hebat belakang-belakang, tapi bila depan-depan jadi macam pengecut pulak..Boleh pulak macam tu kan? Biasanya orang yg buat muka kecut ni adalah orang yg bersalah..Hurmmm, sesuai tak kalau aku cakap macam ni? Rasanya sesuai kot sebab berpadanan dgn maksud aku tuh..

Kalau dah rasa diri tu sebangang Pak Pandir, tak perlulah nak berlagak jadi sepintar Albert Einstein..Nak jadi pandai, haruslah bijak mengatur langkah strategi dari segi semua aspek..Tak kira aspek luaran atau aspek dalaman..Yg aku nak tegur ni, mentaliti sesetengah manusia yg kononnya nak berlagak hero di depan mata heroin..Kalau dah tak mampu, tak payah la kan? Ingat menggunakan cara menipu tu boleh menampakkan diri tu disanjung tinggi macam hero dlm filem hindustan? Orang rasa makin meluat adalah!

Paling geli hati sangat-sangat tu kalau dah tak mampu nak handle semua masalah dan juga situasi..Kalau dah rasa diri tu cerdik serta pintar, haruslah bijak memainkan peranan utama untuk mengelakkan diri dikesan oleh orang sana sini..Dah tua bangka pon takkan-lah masih gagal lagi dlm bab yg sebegitu..Betul tak? Nak cukupkan forum atau kuota, kenalah pandai..Jangan bila lubang dah pecah, kelam-kabut cari tanah dgn simen nak turap dan tutup lubang semula..Amalan yg tidak baik tu tau!

Orang yg berhati mulia takkan angkat bakul sendiri mengaku diri tu memang berhati mulia..So janganlah nak berlagak baik pula semata-mata nak mengaburi pandangan sesetengah pihak..Lambat laun akan diketahui juga apa yg tersurat dan tersirat tu..Aku rasa sangat kelakar bila dikeluarkan kenyataan yg memang sangat geli hati bunyinya..Rasanya tak perlu kot aku taip kat sini sebab ia sangat private and confidencial (P & C)..Kebanyakannya apa yg dinyatakan tu adalah auta dan bukannya fakta..Palsu sama sekali!

Kalau nak meminta bantuan tu biarlah minta dgn jujur dan bukannya dgn cara mendesak atau erti kata lainnya memaksa..Sebabnya kita haruslah sedar kemampuan seseorang tu kalau kita nak minta bantuan dgn dia..Apa yg aku nak cakap ni sekadar renungan..Tak perlu nak mendesak seseorang untuk membantu kita kalau keadaan dia tidak mengizinkan..Dan sangat tak syok-lah kan kalau tiba-tiba orang tersebut nak dapat nak tolong kita, kita bengan dgn dia serta menarik muka dan menyumpah dia yg bukan-bukan..Aku tak nyatakan sesiapa tapi sekadar nasihat je..Bersyukurlah kalau dia dah tolong kita setakat yg mampu..Jgn nak meminta lebih-lebih pula..Pastu nak marah dan memberontak tak tentu pasal..Ibarat dah diberi betis, nak peha pula!

Kalau dah terdesak sangat pon, janganlah sampai nak mempergunakan orang untuk kepentingan diri sendiri, kan? Fikirlah kesusahan orang tu jugak..Jgn fikir diri sendiri je yg nak senang tanpa mempedulikan perasaan orang tersebut..Beruntunglah kalau masih ada lagi kawan yg nak berkawan dgn kita..Tapi bukan dgn cara bersyukur ada ramai kawan, so bolehlah ambil kesempatan mempergunakan mereka untuk kesenangan..Mungkin kawan-kawan tak tau niat jahat tu, tapi Allah sentiasa tau..So kalau nak orang sekeliling respek kita, kita kenalah jaga perilaku kita..Betul tak? Tak guna pon kalau nak cari mangsa sana-sini sebab lambat-laun balasan tu akan menimpa diri sendiri..Sedarlah ye!

Okaylah, apa yg aku tulis di atas tu bukanlah bertujuan nak mengaibkan sesiapa, tapi sekadar nasihat dan pengajaran..Aku cuma nak menyampaikan apa yg patut je..Sebab kita takkan menulis tanpa pengalaman..Betul tak? Pengalaman lah yg mengajar kita..Ni lah ayat yg disampaikan oleh seseorang kat aku, tapi dia sendiri mengulangi kesilapan yg sama..Agaknya mungkin nak mengumpul lebih banyak pengalaman untuk dijadikan benteng pertahanan diri..Maybe! Only Allah knows why.. :)



P/S: Alhamdulillah aku sentiasa dilindungi oleh Yang Maha Esa.. :)



4 Mar 2012

Penat!

Perkara yg sangat memenatkan ialah bila terpaksa melayan karenah manusia yg pelbagai ragam..Bukan semua manusia tu ragamnya sama..Kadang-kala kita terpaksa layankan aje ragam manusia yg agak melampau-lampau..Tapi kalau tahap ke-melampau-an tu dah melebihi batas kesabaran kita, memang tiada siapa yg boleh jangka apa yg kita akan buat..Kalau tak kena penangan sebijik penumbuk, sekeping penampar juga berdas-das makian, memang tak sah, kan? Macam tulah yg aku rasa..Bukan aku nak salahkan sesiapa, tapi ada masanya aku terpaksa diamkan aje walaupun hati ni sakit bagai dihiris-hiris dgn berbilah-bilah pedang samurai..Hurm, agak melampau juga peribahasa aku ni..Haha!

Ni yg aku nak ceritakan..Aku ni bukanlah nak angkat bakul sendiri..Aku ada jugak sifat rasa simpati atau perikemanusiaan dgn individu-individu sekeliling aku..Nak berkira apatah lagi tidak sama sekali..Tapi kalau sifat baik yg aku ada ni sering dipergunakan oleh individu-individu yg agak kurang ajar serta tiada sifat terpuji, siapa yg boleh tahan..Betul tak? Aku pon ada perasaan jugak..Asyik aku je yg nak kena jaga hati dia, siapa pula yg nak jaga hati aku ni? Aku dah penat dah nak jaga hati orang sbbnya hati aku sendiri pon terabai..Senang cerita, aku masih belum merasakan ada mana-mana manusia yg boleh menjaga hati aku dgn baik..Bukan aku nak berjiwang karat mcm orang dilamun cintan, tapi aku sekadar meluahkan..Lebih elok kalau aku cakap hati aku masih belum dapat menerima mana-mana lelaki lagi..Ni bukanlah statement bagai orang yg kecewa, tapi yg nak disampaikan sebenarnya susah nak jumpa orang yg betul-betul ada chemistry dgn aku..Tipulah kalau ada sesiapa kata dapat memahami perangai aku ni camane..Aku panas baran tau!

Okey, walaupun aku ada ramai kawan lelaki, tapi bukan semua ragam mereka aku boleh kamcing..Rasanya tak perlulah kan sbb aku ni perempuan..Takkan lah aku nak buat perkara yg sama mcm apa yg lelaki buat..Rasional tak? Aku tau batas-batas aku setakat mana..Aku tau kemampuan aku..Sejahat-jahat dan senakal-nakal perangai aku pun, aku tak terlintas langsung nak mempermainkan perasaan orang..Cuma yg aku tak paham sangat tu kenapa orang yg selalu mempermainkan perasaan aku? Kalau aku ni betul-betul jahat, dah lama dah aku santau satu-persatu orang yg dah buat tahi dgn aku..Tapi agak syirik perbuatan tu..Kang aku nak meninggal nanti susah pula..Atas nasihat dari kawan aku, "Biar orang menganiaya kita, tapi kita jangan menganiaya orang..Tuhan sentiasa nampak apa yg hamba-Nya lakukan"..Terima kasih kawan atas nasihat yg membuatkan rasa keimanan aku semakin bertambah-tambah..Bukan nak membangga diri, tapi sekurang-kurangnya aku dapat kawal panas baran aku ni..Kata-kata sempoi, relax sudah!

Mungkin orang selalu merasakan yg aku ni agak cool dan sempoi sbb gaya aku dah memang mcm tu..Tapi masalah yg menimbun-nimbun tiada siapa yg tahu..Aku sendiri akui yg aku ada banyak masalah dan sampai ke satu tahap tu aku sendiri tak boleh nak menahan penat utk menanggung semua ni..Apa yg aku inginkan ialah "bebas"..Dah lama aku impikan utk hidup dlm keadaan bebas tanpa sebarang masalah juga kongkongan..Mungkin sbb ni juga aku rasa single is better..Tapi aku takde lah berfikiran tak waras mcm tu sampai taknak kahwin, kan! Cuma belum tiba masanya lagi..  Dah sampai seruan nanti aku naik pelamin-lah!

Yg terakhir yg aku nak sampaikan, kepada individu yg pernah dan selalu sakitkan hati aku ni, aku tunggu sampai individu tu sendiri datang jumpa aku dgn niat ikhlas minta maaf dgn aku..Sebabnya aku tak gemar menggunakan teknologi yg serba canggih utk meminta maaf dgn orang..Lebih afdal kalau jumpa secara face-to-face, kan? Nak berkawan berani pula jumpa terang-terang dan menyampaikan niat nak berkawan, tapi bila dah dingin, dah retak dan dah meletup, taknak pula jumpa depan-depan nak minta maaf..Haruskah menggunakan SMS, MMS, E-mail, ataupun Fb utk meminta maaf dgn orang? Mcm agak bangang cara mcm tu..Memanglah orang kata sekarang dah moden..Segalanya di hujung jari..Tapi kalau bab-bab yg mcm ni harus dipandang serius..Barulah tak timbul perasaan saling benci-membenci di antara dua pihak dan mungkin beberapa pihak..Lebih senang kalau tak melibatkan mana-mana pihak..Kan bagus kalau diselesaikan dgn cara yg baik..Bukan susah mana pun, kan?



P/S: Entah bila rasa penat aku ni nak berakhir pun aku tak tau.. :'(


3 Mar 2012

Entah Kenapa?

Aku tidur lambat lagi harini sedangkan besok aku kena bangun pagi-pagi sbb kena pergi kerja..Aku pun dah bosan dgn life aku yg sama je setiap hari..Life aku tak sama mcm orang lain..Sangat lain..Sbbnya aku keluar rumah ketika matahari terbit dan pulang ke rumah ketika bulan terbit..Agak pelik bunyinya,kan? Mmg sangat penat tapi nak buat mcm mana sbb dah memang perjalanan hidup aku hari-hari mcm ni..Ni mungkin menjadi punca kenapa aku tetap maintain kurus dan dah bertahun-tahun lamanya aku masih lagi mcm ni..Fizikal aku ni mcm orang yg kekurangan zat dan vitamin..Bukan aku nak cakap mcm ni, tapi dah ramai orang cakap aku mcm ni..Aku redha je..Memandangkan perwatakan aku ni yg persis keanak-anakan, lagilah membuatkan aku ni kelihatan seperti budak-budak..Bukan aku yg kata, tapi orang yg kata!

Sebenarnya bukan itu yg aku nak ceritakan..Sejujurnya aku akui mmg aku ada ramai kawan lelaki..Ada sbb kenapa aku lebih suka berkawan dgn lelaki walaupun ada kalanya timbul perasaan benci pd lelaki, tapi aku selesa berkawan dgn lelaki sbb aku rasa kaum Adam ni bukan jenis yg tikam belakang..Tapi aku mengaku ada juga dikalangan kawan lelaki yg mempergunakan aku dan mengambil kesempatan ke atas kesenangan aku, tapi aku kenalah lebih alert sbb manusia zaman sekarang ni mmg sukar dipercayai..Baik lelaki mahupun perempuan, sama aje!

Bukan aku tak gemar berkawan dgn perempuan, cuma aku rasa keserasian antara aku dgn kaum Hawa agak renggang..Banyak puncanya kenapa aku cakap mcm ni..Aku bukanlah yg jenis memilih orang, tapi ada kalanya aku perlu memilih kawan supaya diri aku ni tak disalahgunakan..Kadang-kadang kawan juga boleh menjadi lawan..Ibarat gunting dalam lipatan..Tikam-menikam tu dah menjadi lumrah kehidupan seorang yg bergelar kaum Hawa dan juga kaum Adam..

Apa yg aku nak huraikan di sini, aku sebenarnya dah penat dipergunakan oleh orang-orang yg dikenali juga orang-orang yg tak dikenali..Kenapa dan sebab apa tu biarlah aku dan Tuhan saja yg tahu..Aku bukanlah jenis yg suka ungkit-mengungkit, cuma aku nak rasa dihargai dan disenangi..Mcm mana aku nak hormat seseorang tu kalau seseorang tu sendiri taknak hormat aku, kan? Bukan disebabkan faktor usia dan sebagainya, sebab zaman sekarang ni pun yg tua juga perlu hormat yg muda, begitu juga yg muda perlu hormat yg tua..Hidup biarlah seimbang!

Kepada kawan-kawan aku yg cukup memahami aku, terima kasih ya sebab jadi kawan yg baik dan menjadi tempat aku berkongsi cerita serta gelak ketawa..Mungkin ada kalanya timbul masalah keserasian tu, tapi tu perkara biasa bg aku..Kalau dah kawan lama-lama tu, tak timbul soal gaduh-gaduh mmg tak menjadi adat dalam berkawan lah kan? Sejujurnya, kawan baik yg aku ada ialah lelaki, bukan perempuan!

Kalau nak diceritakan soal jodoh, aku mmg dah penat..Penat nak jawab soalan yg sama sebab benda yg sama juga yg sentiasa terngiang-ngiang di telinga aku..Aku percaya Allah dah aturkan jodoh yg baik utk setiap umat-Nya..Tapi aku percaya, lelaki yg baik adalah utk wanita yg baik dan wanita yg baik adalah utk lelaki yg baik..Begitu juga lelaki yg jahat adalah utk wanita yg jahat dan wanita yg jahat adalah utk lelaki yg jahat..Kadang-kadang aku terfikir gak, aku ni jahat ke? Sebab setiap lelaki yg pernah berdamping dgn aku, aku agak tak berkenan dgn perangainya..Mungkin juga mereka tak berkenan dgn perangai aku..Sampai sekarang aku belum jumpa orang yg betul-betul boleh memahami aku walaupun ada dikalangan kawan lelaki aku yg dgn rasa bangganya mengeluarkan kenyataan yg dia, dia dan dia sangat memahami aku..Cubalah jangan jadi hipokrit..Kalau tak kenal perangai aku, katakan aje tak kenal..Jangan nak jaga hati aku sangat!

Aku bukanlah tak suka kalau orang jaga hati aku, tapi ada kalanya aku merasakan yg mereka cuma taknak aku terasa..Kalau taknak aku terasa, janganlah kutuk atau mengumpat aku belakang-belakang..Kalau secara kasar nak cakap depan-depan pun aku tak kesah kalau kata-kata tu tajam umpama panahan petir..InsyaAllah aku boleh tahan telinga dan hati mendengar teguran korang tu..Drpd korang tikam aku belakang-belakang, lagilah buat aku sakit hati sekali gus bertambah-tambah rasa kebencian tu dlm diri aku..Jangan buat aku jadi benci sebab aku taknak benci orang tanpa alasan yg munasabah..Melainkan atas sebab yg betul-betul tak boleh dielakkan serta tak boleh ditahan, mmg sorry-lah!

Diringkaskan, aku tau hamba Allah tu dah banyak kali buat aku sakit hati, kecewa dan segala mcm perasaan yg ada, walaupun aku dilayan dgn baik bagai seorang puteri semata-mata nak mengaburi pandangan aku utk menjayakan misinya mempergunakan aku, aku rasa bersyukur sangat sebab segala perbuatan yg buruk-buruk yg kau cuba lakukan semuanya gagal sama sekali..Kejadian tempoh hari bukan niat aku taknak tolong kau, tapi naluri hati aku dah mengatakan kau mmg tak boleh dipercayai lagi..Kemudian kau menghalimunankan diri supaya aku tak dapat nak jejak kau lagi..Aku tak kesah sebab Allah nampak dan tahu apa yg kau buat tanpa pengetahuan aku..Cuma aku nak berpesan hentikanlah perbuatan keji dan hina kau tu supaya orang sekeliling tak pandang serong kat kau lagi..Kau tak serik lagi ke setelah ramai orang menjatuhkan kau dan mendoakan perkara yg buruk-buruk tentang kau?



P/S: Aku bersyukur sebab masih ada ramai lagi kawan-kawan yg percayakan aku dan memahami aku serta masih menghormati aku.. :)


U Broke Ur Promises!

Salam..Aku menghitung hari demi hari..Boleh dikatakan setiap hari aku selak-selak kalendar utk mengira hari yg akan mendatang..Bukan sebab aku tak sabar nak menanti tarikh hari kelahiran aku..Tapi aku cuma hairan sebab dah 3 minggu hamba Allah tu mendiamkan diri..Lagi sekali hamba Allah tu buat perangai sama mcm kejadian yg berlaku tahun lepas..Aku akan sentiasa ingat dan tak pernah lupa..Sbb hamba Allah tu tak pernah nak tunaikan janji dia walaupun dah berbelas kali agaknya dia janji benda yg sama..Dah naik muak serta loya dan mual aku mendengarnya..

Seperti yg aku pernah cakap dan rasanya dah beberapa kali aku cakap, mendiamkan diri bukanlah cara yg terbaik utk melarikan diri..Hanya dasar orang yg pengecut je yg akan buat mcm tu..Sbbnya dah menimbun masalah yg dah dibuat dgn orang, pastu nak lenyap tanpa jejak pula..Not good, not good! Kalau hamba Allah tu seorang yg berani, dah tentu dia takkan menghalimunankan dirinya begitu je..Di mana letaknya maruah anda?

Segala status yg aku post kat Fb aku mungkin ada kaitannya dgn hamba Allah ni..Kalau dia tak baca pon aku tak kesah sbb mmg dah tentu dia takkan baca sbb awal-awal lagi dia dah block aku dari Fb-nya..Apa nak dihairankan sbb itu salah satu trick yg hamba Allah tu mampu lakukan utk mengelakkan dirinya dikesan oleh pihak umum..Aku juga tau walaupun aku dah tak dapat nak baca setiap status update dari hamba Allah tu, aku yakin status yg diupdate mesti ada yg menuju tepat ke aku..Senang cerita, masing-masing menjadi stalker!

Kan aku pernah cakap, kalau hidup tu tak menipu orang, sudah tentu hidup kita aman..Tapi kalau jujur dgn semua orang, dah tentu orang akan hormat kita..You should know who you are! Dah acap kali dah aku cakap mcm ni, tapi kata-kata aku umpama kereta api yg bergerak di atas gerabak..Datang-dan-pergi..Dengar tapi diabaikan..Okey, datang-dan-pergi..Mcm tu jugak yg hamba Allah ni buat kat aku, dan berpuluh mangsanya..Datang bila diperlukan, dan pergi bila tak diperlukan lagi..Bukan aku nak mengungkit, cuma aku nak hamba Allah ni ingat dgn siapa dia minta tolong masa dia susah tempoh hari?

Dear U hamba Allah, u have broke your promises..U promise me that u want to change yourself but now u forget it..Sorry-lah sebab aku gagal jaga kau dgn baik sbb kau pun tak pernah nak jaga diri kau dgn baik..Aku dah cuba fahami kau tapi kau tak pernah nak fahami aku..Aku cuba sedaya-upaya tolong kau tapi kau tak pernah cuba sedaya-upaya tolong aku..Malah aku terasa mcm dipergunakan dan terus dipergunakan oleh kau..Apa yg aku buat, kau tak pernah nak hargai..Kau masih berterusan dgn perangai lama kau yg entah bila nak berubah pun aku tak tau..Mungkin kau seronok menjalani kehidupan yg mcm tu, tapi aku rasa hidup serta kehidupan kau tu sia-sia belaka..Kau habiskan zaman muda kau dgn nikmat duniawi tapi kau lupa kehidupan yg bakal kau lalui di sana kelak..Aku gagal sekali lagi nak ubah diri kau jd manusia, tapi kau tak pernah berusaha nak ubah diri kau jd yg sempurna..


P/S: jangan salahkan aku lagi!