Writer

My photo
Selangor, Malaysia
I may not be the prettiest, smartest or strongest, but at least I am me, and don't pretend to be someone that I'm not meant to be. :)

31 Dec 2011

Aku Juga Rasa...Aku Juga Faham...

Apa yg kita rasa, apa yg kita alami tak semua orang akan faham..Baik pendamkan drpd meluahkan..Tapi pabila dipendam, akan menyakitkan diri..Jika diluahkan, tak mungkin orang akan faham..Tak semua orang tak kan faham apa yg kita rasai..Baik diluahkan drpd disimpan..Kadang-kala seronok rasanya jadi seorang pendengar yg setia..Sekurang-kurangnya cara macam ni boleh mengurangkan tekanan seseorang yg meluahkan apa yg dipendam olehnya..Mungkin kita boleh membantu setakat yg mampu, tapi kemampuan tu bergantung kpd diri kita sendiri..Tak semua masalah yg dialami oleh seseorang kita boleh bantu sepenuhnya, tetapi kita haruslah memikirkan hati dan perasaan seseorang tu..Jangan terlalu bagi harapan yg tinggi sebab cara ni kemungkinan besar akan mengecewakan seseorang tu..Jadi jagalah hatinya sebaik mungkin supaya dua-dua pihak berasa selesa dan senang di antara satu sama lain..

Aku akan turut bersimpati dengan nasib yg menimpa orang-orang yg pernah meluahkan apa yg mereka rasa dan alami kpd aku..Aku akan cuba sebaik mungkin membantu sekadar yg mampu..Sekurang-kurangnya dapatlah mengurangkan beban dan tekanan yg dialami oleh insan tersebut..Kadang-kadang apa yg mereka luahkan mampu buat aku berasa sedih..Sebab aku cuba menyelami perasaan mereka w'pun tiada siapa yg tahu..Apa yg diceritakan oleh mereka boleh dijadikan iktibar dan pengajaran kpd diri aku sendiri..Supaya aku dapat buat yg terbaik dan menjaga hati dan perasaan setiap individu dgn baik..Nilai moralnya jagalah hati dan perasaan masing-masing..InsyaAllah ia mampu memberi tanggungjawab untuk membantu mereka yg memerlukan bantuan..Jangan sesekali memandang rendah dgn masalah yg mereka hadapi..Berilah semangat kpd mereka supaya mereka akan menjadi orang yg berguna..

Apa yg membuatkan aku berasa sedih bila orang-orang yg aku kenali, yg rapat dgn aku berkongsi cerita mereka dgn aku..Aku juga dpt rasa apa yg dia sedang alami..Aku juga dpt rasa apa yg dia sedang lalui..Paling menyedihkan bila seorang drpdnya terasa seperti kehilangan semangat diri..Aku bersimpati dgn nasib yg menimpa dirinya..Kekecewaan yg dialami memberi impak yg besar kpd perasaan aku juga dia..Aku akan cuba jadi seorang penasihat yg baik sebab aku tak nak tengok dia kecewa sampai bila-bila..Sekurang-kurangnya aku dpt membantu dia mengurangkan tekanan perasaan yg dia sedang alami..Masalah berat yg dipikul olehnya memang tak mampu ditanggung oleh dirinya seorang..Aku akan cuba beri dia semangat supaya dia tak give up sampai bila-bila..

W'pun tak semua orang tahu bagaimana perasaan aku bila aku dilanda masalah..Aku rasa tak perlu aku ceritakan semuanya kpd seseorang yg aku boleh harapkan..Cerita dari dulu hingga kini ada yg menyakitkan hati..Tapi perkara tu dah berlalu..Past is past..Kalau diingatkan balik pun tiada gunanya..Sebab masa tak boleh diputarkan semula..Andai kata kalau aku boleh kembali ke masa lampau, aku akan buat yg terbaik..Tapi semua tu hanya angan-angan belaka..Haha..Kelakar rasanya kalau aku cuba berimaginasi benda yg tak mungkin terjadi macam tu..Be positive, ok!..Aku pernah berangan, alangkah bagusnya kalau aku mempunyai kuasa yg boleh digunakan untuk membantu orang-orang supaya ia dpt mengurangkan beban dan seksaan yg dialami oleh mereka..Tapi itu hanyalah angan-angan sahaja!

Maaf kalau aku tak pernah cuba menyelami perasaan yg dialami oleh orang-orang..Bukan aku sengaja nak menghindari, mungkin aku tak pernah cuba nak memahami..Kali ni aku akan cuba beri yg terbaik kpd mereka-mereka semua..Memahami masalah mereka dan menyelami perasaan mereka..Satu masalah besar yg aku tak dapat nak bantu sepenuhnya ialah..Tak perlu kot aku ceritakan di sini..Biarlah aku yg tahu..Rasa sedih juga ada, tapi aku masih belum mampu nak bantu ke tahap maksimum..Tapi aku akan rasa bahagia kalau aku dapat menyelesaikan masalah tu..Tapi aku sedar tahap kemampuan aku setakat mana..Aku tak mampu tapi aku hanya mampu mengurangkan keperitan dan kesedihan yg dialami oleh orang itu..Berikan semangat supaya dia merasakan diri dia masih berguna lagi..Jangan hampakan perasaan dia..W'pun aku sedar orang itu hampir give up dgn masalah dan hidup dia sendiri, tapi aku akan cuba jadi pendengar dan peneman yg baik..Aku akan rasa sedih sampai bila-bila sekiranya aku gagal nak berikan yg terbaik..Semoga Allah membantu dia..

Satu kelemahan aku pabila orang bercakap tentang ajal dan maut..Aku sedar tiada siapa yg tahu bila ajal dan maut itu tiba..Apa pun kita kenalah terima qada' dan qadar..Andaikata kalau dah tercatat perkara tu berlaku, aku kena redha w'pun terpaksa terima kehilangan sesuatu yg berharga..Pasti semua orang pernah mengalaminya, kan? Kehilangan sesuatu yg berharga tak mampu diganti oleh sesiapa sampai bila-bila..Sebab benda yg berharga tu kita cuma miliki hanya sekali..W'pun dapat diganti, tapi ia tetap tak sama dgn yg asli..Haih, mungkin orang yg baca catatan aku ni tak faham apa sebenarnya yg aku cuba sampaikan, tapi biarlah aku saja yg tahu..Sebab aku tak perlu buat catatan yg terlalu detail demi menjaga perasaan individu-individu tersebut..

Aku juga pernah buat salah..Dan aku rasa seharusnya aku minta maaf kpd individu-individu ni sebelum terlambat..Apa maksudnya, biarlah aku saja yg mengerti..Mungkin ada orang yg cuba nak memahami maksud aku tapi gagal..Sebabnya aku tak kan buat kenyataan yg mengarut di sini..Apa yg aku ceritakan dari perenggan pertama sememangnya ada maksud yg orang lain tak kan faham..Agak realistik-kah cerita aku ni? Itu pendapat masing-masing sebab aku juga perlu terima pendapat dan pandangan yg berbeza drpd orang yg berbeza..Apa yg aku ceritakan di sini adalah cerita benar yg mungkin tak semua orang tahu..Tak semua cerita yg boleh aku ceritakan di sini demi menjaga nama baik masing-masing..Oleh itu aku rasa tak perlu aku mention apa-apa yg berkaitan dgn individu-individu tersebut..Cukuplah sekadar huraian saja..

Aku harap orang itu akan menjenguk catatan di blog aku ni..Sebab kemungkinan apa yg diceritakan ada kaitannya..Aku tak mampu nak luahkan satu-persatu, cukuplah hanya individu tertentu saja yg mengetahuinya..Mungkin dia tahu, mungkin dia tak tahu..Tapi Allah sentiasa tahu..Aku cuma mahukan yg terbaik di antara satu sama lain..Aku nak menyampaikan pesanan aku di sini..Kepada yg dimaksudkan, aku cuma mahukan dia lakukan yg terbaik dalam hidupnya..Jangan mudah putus asa dan jangan cepat mengalah..Perjuangan hidup mesti diteruskan w'pun ada kalanya perjalanan hidup kita ada turun naiknya..Tak semua orang mempunyai perjalanan hidup yg sempurna termasuk juga aku..Semua orang ada tahap kelemahan diri masing-masing..Kuatkan semangat untuk menempuh hari-hari yg akan datang..Cuba berfikir secara positif dan pandang ke hadapan..Jangan fikirkan kisah silam sebab bukan kita yg mahukan takdir kita jadi mcm ni..Terimalah takdir yg dah berlaku, jadikan pengajaran..Satu perkara lagi, berubahlah dan jadilah manusia yg berguna..

Wassalam..


New Year 2012 Lunar Calendar

Dragon
This is your year, with many advantages on your side. You may find plenty of opportunities that allow you to put your ideas or plans into practice. If you can work hard and smart to synergise with your good luck, there is a good chance you can achieve progress in many aspects of your life this year.

Snake
If you are born in the year of the Snake, you can look forward to some good and unexpected wealth, business and career opportunities. However, it is advisable not to make any major changes this year and be prepared for some minor setbacks that may come your way.

Horse
The Dragon year is guaranteed to be an amazing and impressive year for the Horse. It is a year where you will be more established and gain popularity, honour and reputation from all those you deal with.

Sheep
2012 will be a year of accomplishment for the Sheep. It offers all that is great to those who are all set. Occupy yourself with positive thoughts, trust your intuitions and you are sure to achieve happy and profitable outcomes.

Monkey
The Dragon year presents the opportunity to lay foundations of future ventures. As such, those born in the year of the Monkey should figure out their future paths to welcome opportunities and success. You will find that you will be much more self-assured ang re-energised this year.

Rooster
The Rooster will relish greater prosperity and power, brought to it by the Dragon. Anticipate a year complete with new ventures and prosperity and concentrate on your ability to succeed to steer clear of many possible worrisome scenarios that may come your way.

Dog
After eliminating many challenges last year, the Dog will be able to enter the year 2012 more effectively. Focus on your skill to make alternative decisions and be brave. Be prepared to take risks if you intend to make long-term affiliations.

Boar
The Pig can look forward to enjoying all the benefits and opportunities of the year of the Dragon, as people born in this year are set for success. Be confident and patient; and nothing will prevent you from achieving your pursuits.

Rat
While 2011 may have seemed like a dull and plodding year, the Rat can rest assure that the lucky stars are on their side this 2012. As such, it is advantageous to venture out and take notice of the right moment to seize the abundant opportunities that are destined to come your way this year.

Ox
The Dragon year is a fortunate year of the Ox. It is the year when the star of future progress is here for you, making it convenient for you to advance on projects you may have started in the preceding years.

Tiger
2012 is undeniably an auspicious year for the Tiger. You can expect to have a more solid financial groundwork and yield profitable gains. Take note to concentrate on the positive forces than the negative ones, which may become a hindrance to your hopes.

Rabbit
Opportunities are in store for the Rabbit in the Dragon year. The troubles you have encountered in 2011 will be brought down and you will emerge stronger than ever. You can expect to find more love and be more assured of success and happiness this year.




29 Dec 2011

1,2,3,4

Give me more loving than I've ever had
Make it all better when I'm feeling sad
Tell me I'm special even when I know I'm not
Make it feel good when it hurts so bad
Barely get mad
I'm so glad I found you
I love being around you
You make it easy

It's as easy as 1-2-1-2-3-4
There's only
ONE thing (one)
TWO do (two)
THREE words (three)
FOUR you... (four)
(I love you) I love you
There's only
ONE way (one)
TWO say (two)
Those THREE words (three)
And that's what I'll do... (four)
(I love you) I love you

Give me more loving from the very start
Piece me back together when I fall apart
Tell me things you never even tell your closest friends
Make it feel good when it hurts so bad
The best that I've had
And I'm so glad I found you
I love being around you
You make it easy

It's as easy as 1-2-1-2-3-4
There's only
ONE thing (one)
TWO do (two)
THREE words (three)
FOUR you... (four)
(I love you) I love you
There's only
ONE way (one)
TWO say (two)
Those THREE words (three)
And that's what I'll do... (four)
(I love you) I love you
(I love you) I love you

You make it easy
It's as easy as 1-2-1-2-3-4
There's only
ONE thing
TWO do
THREE words
FOUR you...
(I love you) I love you
There's only
ONE way
TWO say
Those THREE words
And that's what I'll do...
(I love you) I love you
(I love you) I love you
1-2-3-4
I love you
(I love you) I love you

[Plain White T's]

I Wish You Knew


I've got to see you
Wherever you are
And I've got to be there
I'm wishing on stars
I've got to reveal what's inside of my heart
But the words escape me
And I'm paralyzed
So helpless when I
Look into your eyes

And how I wish you only knew
What I feel inside for you
You probably haven't got a clue
But I wish you knew
How I love you baby

Honestly I know it's silly of me
To want you so badly
But keep it concealed
See my inferiority complex kicks in
And the words escape me
And I'm paralyzed
So helpless when I
Look into your eyes

And how I wish you only knew
What I feel inside for you
You probably haven't got a clue
But I wish you knew
How I love you baby



[Mariah Carey]

Just To Hold You Once Again


 
Do you know
How it feels
Lying here without you baby
You could never understand what's happening to me
So alone
Nothing's real
I just dream about you baby
And forever wonder why you had
To break free

Even though you're not my lover
Even though you're not my friend
I would give my all
To have you here
Just to hold you once again

It's so hard
To believe
I don't have you right beside me
As I long to touch you
But you're out of my reach
And my heart doesn't feel
It's so very cold inside of me
Just a shadow of someone that I used to be

You were the only one (only one)
That I allowed inside my heart
Now I'm just holding on
To something so far gone
Where did I go wrong



[Mariah Carey]






Hero


There's a hero
If you look inside your heart
You don't have to be afraid
Of what you are
There's an answer
If you reach into your sould
And the sorrow that you know
Will melt away

And then a hero comes along
With the strength to carry on
And you cast your fears aside
And you know you can survive
So when you feel like hope is gone
Look inside you and be strong
And you'll finally see the truth
That a hero lies in you

It's a long road
When you face the world alone
No one reaches out a hand
For you to hold
You can find love
If you search within yourself
And the emptiness you felt
Will disappear

Lord knows
Dreams are hard to follow
But don't let anyone
Tear them away
Hold on
There will be tomorrow
In time
You'll find the way



[Mariah Carey]

Pretty Boy


I lie awake at night
See things in black and white
I've only got you inside my mind
You know you have made me blind

I lie awake and pray
That you will look my way
I have all this longing in my heart
I knew it right from the start

Oh my pretty pretty boy I love you
Like I never ever loved no one before you
Pretty pretty boy of mine
Just tell me you love me too
Oh my pretty pretty boy
I need you
Oh my pretty pretty boy I do
Let me inside
Make me stay right beside you

I used to write your name
And put it in a frame
And sometime I think I hear you call
Right from my bedroom wall

You stay a little while
And touch me with your smile
And what can I say to make you mine
To reach out for you in time

Oh my pretty pretty boy I love you
Like I never ever loved no one before you
Pretty pretty boy of mine
Just tell me you love me too
Oh my pretty pretty boy
I need you
Oh my pretty pretty boy I do
Let me inside
Make me stay right beside you

Oh pretty boy
Say you love me too

Oh my pretty pretty boy I love you
Like I never ever loved no one before you
Pretty pretty boy of mine
Just tell me you love me too
Oh my pretty pretty boy
I need you
Oh my pretty pretty boy I do
Let me inside
Make me stay right beside you

 

One In A Million



Jet setter
Go getter
Nothing better
Call me Mr. been there done that
Top model chick to your every day hood rat
Less than all but more than a few
But I've never met one like you

Been all over the world
Done a little bit of everything
Little bit of everywhere
With a little bit of everyone
All the girls I've been with
Things I've seen it takes much to impress
But sure nough your glow it makes your soul stand out from all the rest

I can be in love
But I just don't know
Baby one thing is for certain
Whatever you do it's working
Other girls don't matter
In your presence can't do what you do
There's a million girls around but I don't see no one but you

Girl you're so one in a million
You are
Baby you're the best I ever had
Best I ever had
And I'm certain that
There ain't nothing better
No there ain't nothing better than this

You're not a regular girl
You don't give a damn about the loot
Talking about I can't do it for you
But you can do it for yourself
Even though that ain't so
Baby cause my dough don't know how to end
But that independent thing I'm with it
All we do is win baby

I could be in love
But I just don't know
Baby one thing is for certain
Whatever you do it's working
Other girls don't matter
In your presence can't do what you do
There's a million girls around but I don't see no one but you
Baby you're so one in a million
You are
Baby you're the best I ever had
Best I ever had
And I'm certain that
There ain't nothing better
No there ain't nothing better than this
Girl you're so one in a million
You are
Baby you're the best I ever had
Best I ever had
And I'm certain that
There ain't nothing better
No there ain't nothing better than this

Diamond girl
Only one in the world
Just one of a kind
She mine

Ooh all that I can think about is what this thing could be
A future baby
Baby you're one of a kind
That means that you're the only one for me
Only one for me
Baby (girl) you're so one in a million
You are
Baby you're the best I ever had
Best I ever had
And I'm certain that
There ain't nothing better
No there ain't nothing better than this
Girl you're so one in a million
You are
Baby you're the best I ever had
Best I ever had
And I'm certain that
There ain't nothing better
No there ain't nothing better than this





28 Dec 2011

Cakap-Cakap?

Dulu2 orang kata sebelum nak bercakap tu pandang kiri-kanan-depan-belakang, takut kalau2 ada orang dengar perbualan nanti..Tapi sekarang ni, orang dah tak payah nak buat mcm tu lagi..Just straight-to-the-point..Hah, lagi senang..Perbualan boleh dibuat melalui SMS, e-mail, laman sosial, laman chatting dan sebagainya..Cara yang paling berkesan sebab apa yang kita nak bualkan tu dapat disampaikan terus tanpa berfikir panjang..Yelah, nak call nanti membazir kredit pulak semata-mata nak bergosip..Iya kan? Haha..jangan nak salahkan perempuan je sebab lelaki sekarang ni pon dah pandai bergosip juga..Kiranya masing2 sama aja..Adil kan!

Cakap-cakap..Bercakap mengenai sesuatu benda atau perkara yang dah sememangnya realiti tu takpe, kan? Bukan rekaan semata-mata, tapi dah memang ia berlaku secara realiti..Mungkin seseorang individu tu sudah disakiti, sudah dipermainkan, sudah diperbodohkan, juga sudah ditipu..Oopsss! Aku yakin ramai yang pernah mengalami nasib yang sebegini..Tipulah kalau tak pernah langsung terkena penangan "sakit hati" yang macam ni seumur hidup, kan? Oleh itu, janganlah menyakiti hati orang, janganlah mempermainkan perasaan orang..Kelak diri kamu juga yang menjadi perbualan orang ramai..Lagi2 kalau kamu tu seorang yang dikenali..Erti kata lain diri kamu tu famous-lah..Lagi seronoklah orang bercakap tentang kamu kan? Oleh itu, jagalah hati dan perasaan orang sekeliling terutamanya kawan2 juga yang tersayang..

Setiap manusia pasti akan berubah..Aku yakin itu..Semua itu berlaku bergantung pada nawaitu diri masing2..Kalau dah berniat nak berubah, baguslah..Teruskan niat baik itu..Jangan pula sekadar hangat2 tahi ayam..Kecoh sana, kecoh sini kata nak berubah..Beriya-iya meyakinkan orang sekeliling, tapi diri tetap seperti dulu..Not good, not good..Perhatian daripada kawan2 juga ahli keluarga itu penting..Kalau kamu dah cukup berkeyakinan nak berubah, tinggalkan perkara yang lepas, itu dah cukup bagus..Niat tulus-ikhlas-suci-murni tu..Wa support lu beb! Ingat, terlajak perahu boleh diundur..

Kadang2 apa yang kita nak cakapkan dan sampaikan ni bukan berniat nak memburukkan orang..Tapi sekadar nak menasihati..Mungkin kita tak berkesempatan nak bercakap secara face-to-face..Sebab, kita tak diberi peluang untuk bercakap..Atau individu tu buat seperti endah-tak-endah bila kita nak bercakap..Erti kata lain, buat2 macam malas nak dengar..Degil teramat! Cubalah bertanya kepada individu itu apa yang nak dicakapkan mengenai diri kita..Cara macam tu kan bagus..Kadang2 pakai orang ketiga ni pon bukan boleh dipercayai sangat..Sebab dia boleh mereka-reka cerita yang agak mustahil sekali kita cakapkan..Lain kita cakap, lain pula disampaikan..Dah macam cerita berangkai yang berepisod pula..Hishhh, not good, not good..

Aku tau orang yang takde dalam senarai followers aku ni ada singgah menjenguk blog aku..Berdasarkan kata2 yang sudah pon ditapis menunjukkan memang benar ada beberapa individu menjenguk blog aku secara diam2 juga senyap2..Tapi apa yang dinyatakan sudah cukup bukti menunjukkan ia adalah benar w'pon ayat sudah ditampal setebal-tebalnya..Terima kasih-lah kepada individu yang sudi meluangkan masa beberapa minit singgah ke blog aku membaca catatan aku yang dipampang secara terbuka ni..Aku takdelah mention sesiapa, sebab tak patut rasanya..Cukuplah kalau Tuhan saja yang tau..Lagi bagus, kan?

Oh, ya..Satu perkara lagi..Laman sosial aku sentiasa mengalu-alukan kedatangan kawan2 baru..Tapi ada juga individu yang tak berperikemanusiaan yang cuba menceroboh laman sosial aku secara diam2..Aku tak taulah angkara siapa sebab aku memang cukup benci dengan perbuatan manusia durjana seperti tu..Sekejam-kejam perangai aku pon takdelah sampai nak menceroboh hak asasi individu..Not good, kan? Sezalim-zalim perangai aku pon aku takdelah sampai nak block orang sesuka hati..Aku takde perasaan yang seperti tu..Sebab kalau kita dah menambah rakan dengan niat nak berkawan, teruskan ajelah niat tu..Tak perlulah nak block atau remove rakan2 bila dah timbulnya rasa benci dan meluat..Betul tak? Itulah perangai yang paling tak bagus yang ada dalam diri individu..Bila nak berkawan, bukan main baik lagi menyampaikan hasrat dan niat ikhlas-suci-murni tu..Tapi bila dah jumpa kawan baru, bukan main lagi cepat2 block serta remove kawan2 yang tak diperlukan..Hishhh, kalau sekadar nak main2 baik tak payah tambah rakan..Betul tak? Nak berkawan tu biarlah dengan niat yang ikhlas..Kalau sekadar pandang rupa paras tu, lupakan ajelah..Sebab tak semestinya orang yang berupa paras cantik menarik tu baik..Dan tak semestinya orang yang berupa paras buruk hodoh tu tak baik..Elakkan-lah sikap yang suka menilai kecantikan luaran..Sebenarnya kecantikan dalaman tu adalah aspek utama dan paling penting dalam memilih kawan..Rambut sama hitam, tapi hati lain2..

Oklah, aku rasa cukuplah sampai perenggan yang ke-7 ni..Sebab aku pon macam dah kekeringan ayat nak menaip lagi..Kalau diikutkan hati, boleh je aku sambung sampai berjela-jela perenggan..Tapi takut kang orang yang membaca tu tak larat nak membaca lagi..Anyway, terima kasih kawan2 sebab ada dikalangan individu yang berkawan dengan aku dengan niat yang baik dan ada juga yang berkawan dengan aku dengan niat yang tak baik..Yang berniat tak baik tu, sedar-sedarlah ye..Jauhkan-lah sikap tak elok tu..Jangan cuba mengambil kesempatan ke atas kesenangan aku dan lupakan aku sekiranya aku kesusahan..Nak berkawan bukan macam tu caranya..Not good, not good..Anda baik dengan saya, saya juga baik dengan anda..Sama-samalah kita memupuk sikap yang jujur dan adil.. <3

Wassalam..


P/S: Aku tak suka dengan orang yang suka membangga diri..Kalau diri tu tak cukup power tak perlulah nak dibanggakan sangat.. :)


27 Dec 2011

Kahwin Muda

Malam ni aku nak bercerita tentang topik kahwin muda..Mungkin cerita aku ni boleh mendatangkan sensitiviti kpd sesetengah individu..Mungkin juga boleh dijadikan pengajaran kpd sesetengah individu..Cerita ni bukanlah cerita rekaan, tp berdasarkan cerita yg telah diceritakan oleh beberapa orang kawan aku yg sudah pun menempuhi zaman kahwin diusia muda..


Al-maklumlah, bak kata orang tua2 eloklah kalau kahwin diusia muda untuk mengelak drpd berlakunya kejadian2 yg tak diingini..Ya, betul tu..Tp bg aku kahwin tak boleh dipaksa-paksa..Betul? Tunggulah diri tu betul2 sudah bersedia dr segi mental dan fizikal, ekonomi, barulah boleh naik pelamin..Betul? Sbbnya zaman sekarang ni bukan mcm dahulu-kala..Zaman mak abah kita dulu lain..Jodoh anak2 orang tua yg tentukan..Tp zaman era maju sekarang ni pon masih ada lg orang yg mengamalkan tradisi mcm tu..Wallahualam..Jodoh di tangan Tuhan..Kita hanya merancang tp Tuhan yg menentukan..


Sebenarnya, bg aku bukan senang nak cari calon yg sesuai..Betul? Masa bercinta semuanya indah..Bak kata perumpamaan, pijak semut pon tak mati..Bila dah kahwin, muncul-lah segala belang dan taring yg disimpan tu..Baran kemain..Tp aku rasa tak semua orang bersikap begitu..Betul? Itu semua bergantung kpd nawaitu masing2..Pandai-pandailah menguruskan hal rumah tangga masing2..Betul? Aku selalu berdoa moga2 dijauhkan-lah jodoh aku drpd kalangan orang2 yg panas baran..Sbb utama aku taknak jd mangsa dera bila aku dah berumah tangga nanti..Jauhkan-lah!


Konflik ketika sudah berumah tangga ni mmg merupakan satu cabaran yg besar buat pasangan suami isteri kan..Kalau masing2 tak pandai jaga pasangan masing2, beginilah jadinya..Tp bg aku tak jugak..Kalau kita dah jaga pasangan kita bagai separuh nyawa pon, pastu tiba2 dia berubah tanpa sebab, mcm mana? Mmg taufan-lah jadinya..Mcm mana nak terima kenyataan kalau kita dpt tau pasangan kita ada skandal lain? Berperang atau sebaliknya? Berpisah atau sebaliknya? Susah kan!


Tak semestinya kahwin muda tu tak indah..Ada sorang kawan aku pon kahwin muda, sudah beranak satu lg..Tp gaya suami isteri tu ibarat "orang bujang"..Seronok rasanya..Rasa cemburu pon ada..Romantik gitu..Haha! Apa pon aku belum bersedia wpon aku sukakan budak2..Seruan belum tiba lg.. :)



P/S: Apa pon yg berlaku juga terjadi, yg penting nawaitu kita.. :)


25 Dec 2011

Sama Mcm Dulu

Aku rasa blog ni lah tempat yg paling sesuai utk aku taip semuanya..Benda yg sememangnya aku rasa tak pernah ada kesempatan nak dibicarakan bersama dgn kau..Aku tak pasti samada kau ada jenguk blog aku ni atau tak..Itu hak kau..Yg pasti aku rasa selesa menaip disini..Sekurang-kurangnya bila kau jenguk blog aku, kau tau apa yg aku taip ni berkaitan dgn kau..Sejujurnya aku nak cakap yg kau masih sama macam dulu..Perangai kau satu pon takde yg berubah..Menipu tu dah mmg menjadi pelengkap hidup kau..Bukan aku nak kacau kau pon..Kalau kau dah ada kehidupan kau sendiri, salah ke kau bgtau? Kenapa kau nak sorok2 mcm aku nak upah sepasukan penyiasat utk siasat segala kegiatan kau? Kau pon bukan berada jauh dari aku pon..Lambat laun boleh jumpa juga..Aku tau salah satu sebab kenapa kau masih nak berbaik dgn aku, kerana JANJI kau tu..Aku ingat sampai bila2..Kalau kau lupa pon, kau jangan menyesal kalau kau tak tunaikan janji kau tu..Sebab kita masing2 tak tau ajal kita sampai bila..So sebelum terlambat, kau langsaikanlah apa yg patut kau langsaikan ya..


Aku tak tau apa motif utama kau kerap SMS aku, bertanyakan khabar dan sebagainya..Dah semestinya aku mula rasa syak dgn tujuan kau tu..Aku rasa kau cuma nak ambik hati aku supaya aku tak bertindak lebih agresif..Kau jangan risau..Kalau kau berpegang pada janji, aku tak kan buat lebih dari tu..Kau takut kehilangan kawan kan? Sampai kau suruh kawan2 kau satu-persatu 'block' aku dari sebuah laman sosial ni..Aku tak kisah sebab aku bukannya spesies pengecut mcm kau..Tau cakap tapi takut nak bikin..Kau dah tau benda yg menjadi kesalahan kau tu, kau takut nak tampil kehadapan, mengaku dgn jujur..Baru aku tau di mana letaknya keberanian seorang jantan mcm kau..Maaf kalau bahasa aku agak kasar bunyinya..Seorang lelaki yg berani mesti tau menjaga maruahnya..Bukan jadi sotong mcm kau..Tau pulak kau penat bila setiap orang bercakap tentang hal kau sana-sini-situ..Baru sekarang kau sedar erti penat? Selama ni kau mempermainkan orang, kau tak reti penat pulak? Cuba kau bilang, dah berapa ramai orang yg kau dah sakiti perasaannya termasuk aku..Senaraikan..Ramai tak? Cuba kau bilang, dah berapa ramai orang yg kau dah mempergunakan kelemahannya termasuk aku..Senaraikan..Ramai tak?


Kau tak perlu nak ambik jalan yg begitu mudah dgn cara menyembunyikan diri serta melarikan diri dari segala masalah..Sebab setiap masalah tu tak kan datang kalau bukan kau yg menjadi puncanya..Boleh tak kau buka mata dan pemikiran kau seluas-luasnya dimana letaknya sifat kejujuran kau tu? Aku dah lama pendam ayat ni selama ni..BODOH..Sebab? Kau lepaskan orang yg dah sayangkan kau separuh nyawa..Kau cari yg baru yg tak reti nak sayang kau sebaik-baiknya..BODOH..Betul tak? Kau hanya pandang rupa paras serta kemewahan seseorang tu..Kau anggap rupa paras yg menawan tu boleh memberi kebahagiaan kpd kau..BODOH..Sebab kau dah mengaburi pandangan mata kau sendiri dgn kecantikan rupa seseorang..Aku bukan nak mengutuk atau mengeji..Kau bukan orang "seni" bg pandangan aku..Kau cuma kenal erti "seni" dr segi rupa paras dan harta benda.."Seni" dr segi profession kau, itu tak bermakna apa-apa..Sebab pemikiran kau masih belum cukup matang dan sempurna..Kau hanya mengagungkan diri kau seperti seorang yg cukup sempurna dlm segala sifat..


Aku tak kisah kalau kau nak mencacatkan nama serta diri aku kpd kawan-kawan seangkatan kau..Tapi kau perlu sedar yg ramai lagi orang yg tak boleh nak terima diri kau seadanya..Baik didepan, juga dibelakang..Tak semua orang yg kau dah sakiti boleh menerima kau dgn mudah..Luka tak kan sembuh dgn cepat..Luka yg parah mengambil masa yg lama utk sembuh..Mungkin berbulan, mungkin bertahun..Kesimpulannya, aku nak katakan yg kau tetap sama mcm dulu..Tiada perubahan yg berlaku ke atas diri kau w'pon aku sedar dah berbulan lamanya aku tak bertemu dgn kau..Kau hanya beritahu aku keadaan kau ketika kau sakit..Kau pasti lupakan aku ketika keadaan kau sihat..Begitu juga kitaran situasi yg sama berlaku, benda yg sama terjadi..Sejauh mana aku boleh percaya dgn setiap ayat-ayat yg kau sampaikan, Wallahualam..Hanya Tuhan saja yg tau..




20 Dec 2011

Awak kena Faham..

Sebentar tadi, pukul 1:20am aku dpt pesanan ringkas dr sorang kawan ni..Aku masih tak paham kenapa dia tak boleh terima hakikat yg aku hanya anggap dia sebagai kawan aje..Bukan aku nak mempermainkan dia, tp selama ni aku mmg anggap dia sebagai kawan je..Tak lebih dr tu..Dah lama dah aku cakap mcm ni kat dia, tp dia seolah-olah tak boleh nak terima hakikat..

"Sorry-lah ye kawan, awak juga kena paham yg saya bukan untuk awak..Saya tak boleh terima alasan yg pernah awak cakap dulu..Awak kata rupa saya ni seiras rupa bekas makwe awak dulu..Oleh sebab itu awak nak berdamping dgn saya..Saya kan pernah cakap yg saya tak boleh terima awak..Tolong-lah berhenti mengharap kat saya lg..Dari dulu sampai skrg awak masih tak berhenti mengharap, kan..Awak sanggup break dgn makwe awak (selepas yg dulu) sbb awak tak nak putus kawan dgn saya..Saya rasa mcm bersalah lepas seorang wanita menghantar SMS kat saya menyatakan dia baru je putus dgn pakwe dia..Cerita dia dan cerita awak berlaku pd hari yg sama ketika tu..Saya rasa dia makwe awak..Kalau awak nak kembali pd dia pon, dipersilakan..Lg satu, saya sudah ada pengganti..Saya harap awak dpt cari wanita yg boleh jaga awak sampai bila-bila.."

"Satu perkara lg, awak tolong ubah diri awak tu..Jangan kerana frust dgn perempuan awak sanggup berjauhan dgn family, sanggup kehilangan kerja, sanggup lupakan kawan2..Awak kena sedar tu..Kalau awak 'down' sekalipun, tak bermaksud awak gagal sampai bila2..Mungkin jodoh awak dgn orang lain..Awak kena ingat tu..Saya nak awak anggap saya ni sebagai kawan awak je..Terima kasih ya sbb awak pernah jd pendengar yg baik masa saya ada masalah dulu..Tp sekarang saya dah ok..Tak bermaksud saya lupa kat awak, cuma saya dah berpunya dan saya perlu jaga dia sebaik-baiknya..Saya sayang dia..Harap awak juga akan jumpa seorang perempuan yg boleh sayang awak..Tp perempuan itu bukan saya.."

"Lepas ni tolong hubungi saya sebagai seorang kawan ye..Tak perlu lebih2 sbb saya tak nak ia menjadi isu suatu hari nanti..Lg sekali saya nak nyatakan yg saya sudah berpunya..Tolong paham maksud saya.."



P/S: Saya cuma akan cakap 143 kpd orang yg saya sayang je.. :)





WTF!!

Tak tau nak cakap apa..Tp mmg agak bengang jugak-lah kan sbb akaun Fb aku yg official punya tak boleh nak 'log in'..Waduh, lagi sekali akaun Fb aku tak boleh nak buka..Dulu ZN II dah kena hack, sekali gus kena delete terus..Agak bengang, kan? Sayang siot akaun yg itu kena delete sbb banyak senarai kawan2 aku dlm tu..Actually aku mmg ada 1st account (official), ZN..Dah bertahun-tahun menapak kat Fb..Sejak tahun 2005 lg..Akaun yg paling aku sayang sekali..Tp hari ni aku nak 'log in', tak boleh..Sialan! Lg sialan apabila ada manusia durjana sanggup hack dan delete terus akaun ZN II aku tuh hujung tahun lepas..Mentang2 lah kau kaki hackers, agak2 la kalau nak men-dajal-kan orang sekalipun! Seronok ke buat kerja haram jadah mcm tu?

Neway, aku harap hari esok aku dah boleh 'log in' kembali akaun ZN aku tuh..Pelizzz-lah pengasas Fb..Kalau nak upgrade pon, takpe..Asalkan jangan hilangkan akaun aku yg itu.. :(


P/S: Nasib baik ZN III boleh 'log in' mcm biasa.. :)

18 Dec 2011

A 1000 Years



Heart beats fast
 Colors and promises
 How to be brave
 How can I love when I'm afraid to fall
 But watching you stand alone
 All of my doubt suddenly goes away somehow

One step closer

 I have died everyday waiting for you
 Darling don't be afraid I have loved you
 For a thousand years
 I'll love you for a thousand more

Time stands still
 Beauty in all she is
 I will be brave
 I will not let anything take away
 What's standing in front of me
 Every breath
 Every hour has come to this

One step closer

 I have died everyday waiting for you
 Darling don't be afraid I have loved you
 For a thousand years
 I'll love you for a thousand more

And all along I believed I would find you
 Time has brought your heart to me
 I have loved you for a thousand years
 I'll love you for a thousand more

One step closer
 One step closer

 I have died everyday waiting for you
 Darling don't be afraid I have loved you
 For a thousand years
 I'll love you for a thousand more

And all along I believed I would find you
 Time has brought your heart to me
 I have loved you for a thousand years
 I'll love you for a thousand more



 

I Like You :)

 

It's like a little piece of heaven
 When you stay
 You make me feel like it's all
 Okay
 And now I know that the sun
 Will only shine
 When the clouds go away
 Cause thats how you make me feel
 Thats how you make me feel today

And you're like a little piece of candy
 On my tongue
 You're so much
Fun
 And i flip like a butterfly
 With one look in your eyes
 Thats how you make me feel
 Thats how you make me feel tonight

And I think I like you
 And I think you like me too

Lets keep dreaming and wishing
 This way
 Grow ups don't take enough time
To play
 Love, and so, it matters at the end of the day
 That's how you make me feel
 Thank you for making me feel this way

And I think I like you
 And I think you like me too



(Christina Perri)


Arms


I never thought that you would be the one to hold my heart
 But you came around and you knocked me off the ground from the start

You put your arms around me
 And I believe that it's easier for you to let me go
 You put your arms around me and I'm home

How many times will you let me change my mind and turn around?
 I can't decide if I'll let you save my life or if I'll drown

I hope that you see right through my walls
 I hope that you catch me 'cause I'm already falling
 I'll never let a love get so close
 You put your arms around me and I'm home

The world is coming down on me and I can't find a reason to be loved
 I never wanna leave you but I can't make you bleed if I'm alone

You put your arms around me
 And I believe that it's easier for you to let me go...

I hope that you see right through my walls
 I hope that you catch me, 'cause I'm already falling
 I'll never let a love get so close
 You put your arms around me and I'm home

I tried my best to never let you in to see the truth
 And I've never opened up
 I've never truly loved 'til you put your arms around me
 And I believe that it's easier for you to let me go

I hope that you see right through my walls
 I hope that you catch me, 'cause I'm already falling
 I'll never let a love get so close
 You put your arms around me and I'm home

You put your arms around me and I'm home



15 Dec 2011

Lagi Sekali?!

Aku tak tau kenapa tiba2 kau kembali, merayu memohon maaf dan meminta semua kesalahan kau dimaafkan..Bukan kali pertama kau buat mcm ni..Sdgkan dulu pon kau pernah bercakap benda yg sama..Jgn nak bermain dgn kata2 lg sbb aku dah masak dgn semuanya..Bukan aku tak kenal kau siapa..Dulu dan sekarang kau tetap sama..Xde bezanya bg aku..Kau kata lg sekali kau nak berubah..Dipersilakan..Sbb aku tahu kata2 kau tu sekadar omongan kosong..Nak tarik perhatian aku..Nak jaga hati aku..Bkn sekali dua aku mengalami nasib yg mcm ni..Kau pon tahu kan apa salah kau? Sakitnya kau mmg tak pernah nak rasa dan terfikir pon..

Kau kata kau tiada yg lain..Aku tahu kau tipu..Sbb hidup kau sememangnya tak pernah lengkap tanpa kaum Hawa..Aku kenal cara kau..Kau mengadu ditimpa masalah besar..Tp dulu pon kau pernah mengadu masalah yg sama..Aku tak tahu nak percaya atau tak..Aku cuma mampu mendengar masalah yg kau luahkan..Sbbnya kau bukan mengadu kat aku sorang..Tp janji kau aku tetap pegang..Kau tak boleh nak buat2 lupa..Sbb kau dah janji..Janji tetap janji..Ingat tu sampai bila2..

Aku tahu kau bukan berada jauh dr sini..Kononnya kau kata kau pergi jauh sbb nak tenangkan fikiran..Nak mulakan hidup baru..Aku tak tahu sejauh mana kebenaran cerita kau tu..Sememangnya dah lama aku rasakan kau mmg x pernah berada jauh dr sini..Kalau kau tipu aku sekalipon, hanya Allah saja yg tahu..Hanya Allah saja yg nampak..Sekarang kau kembali..Kau hanya tinggalkan pesanan di laman sosial aku..Kau tak perlu risau sbb aku tak pernah langsung padam nombor telefon kau..Tp kenapa kau beri alasan nombor telefon aku dah hilang? Nampak sgt kau menipu kan! Mcm yg pernah aku katakan pd kau, kalau kau sudah ada yg lain, dipersilakan..Aku tak kan pernah ragu2 dgn jawapan kau sbb kau mmg tak pernah nak bercakap benar dgn aku..Tak pernah!

Kata2 yg kononnya kau rindukan aku tu dah lapok bg aku..Dah lapok! Kau buat baik hari ni, tp esok hari kau buat perangai jugak..Jujur aku cakap aku mmg x tahu kau dimana sekarang..Kau hanya tinggalkan pesanan ringkas melalui SMS dan merayu agar aku tak ganggu teman2 kau..Tp sampai bila kau nak sorok dr aku? Kau kata kau dah mulai sedar akan kesilapan lampau kau..Tp itu tak bermakna ada peluang lg untuk kau w'pon kau merayu agar diberikan peluang sekali lg..Aku dah rasa cukup sakit..Aku dah rasa cukup perit..Apa yg kau dah buat pd aku mmg aku akan ingat sampai bila2..

Aku bersimpati dgn nasib yg kau alami sekarang..Bkn aku nak berdendam atau menyumpah kau jd begini..Kata2 ringkas yg aku pernah katakan pd kau, "mcm mana U pernah menganiaya orang dulu, mcm ni lah yg U rasa..baru U sedar rasa sakit kan? mcm ni lah rasa sakitnya bila diri dipermainkan..baru sekarang U sedar yg U dah tiada siapa2 lg.." Benarkah kau sudah tiada siapa2 lg? Kaum Hawa kah? Semestinya maksud kau, kau sudah tiada perempuan lg yg mahu berdamping dgn kau..Atas alasan ni kau nak kembali pd aku..Bkn alasan yg relevan bg aku..

Tak pe lah..Sekurang2nya apa yg kau dah buat kat aku dulu boleh dijadikan pengajaran utk diri aku sendiri..Agar berhati-hati dgn lelaki yg aku kenali.."Sekali Lelaki Itu Sakitkan Hati Perempuan, Lelaki Itu Akan Disebat Dengan Tulang Rusuk Perempuan Sebanyak 100kali Di Akhirat Kelak."