Writer

My photo
Selangor, Malaysia
I may not be the prettiest, smartest or strongest, but at least I am me, and don't pretend to be someone that I'm not meant to be. :)

27 Feb 2012

Ingat-Lah!

Tujuan aku menulis malam ni bukanlah bertujuan utk mengaibkan sesiapa..Tapi sebenarnya siapa yg makan cili tu dialah yg terasa pedasnya, kan! Aku takkan mentioned apa-apa pon kat sini supaya orang yg membacanya takkan tahu apa yg aku maksudkan dan utk siapa aku tujukan..Rasanya memang tak perlulah kot nak mentioned segala bagai benda, nama dan apa saja di sini..Sebab entry ni utk tontonan umum..Tak elok utk dibaca oleh kanak-kanak supaya tak menjadi ikutan..Not good, not good!

Al-kisahnya, aku cuma nak katakan setiap orang pasti ada melakukan salah dan silap, kan? Tipulah kalau ada manusia di muka bumi ni yg hidupnya memang sempurna 100% mengalahkan makhluk ciptaan yg lain..Aku juga ada melakukan kesilapan juga..Tapi setiap kali aku buat salah dan silap, aku berani menampilkan diri memohon maaf kepada hamba Allah tu andaikata aku tercelupar bicara, terkurang sopan bahasa, dan sebagainya..Yg aku nak huraikan di sini, adalah seorang hamba Allah tu yg memang selalu sangat melakukan kesilapan..Selalu sangat dan sampai bila dia nak berasa puas dan berubah menjadi seorang manusia yg baik pon aku tak tau..Bukanlah aku nak menyalahkan ciptaan Allah sebab dikurniakan perangai buruk yg sebegitu, tapi at least bolehlah mengubah perangai tu sikit demi sikit supaya manusia sekeliling akan lebih mempercayai serta menghormati dirinya..

Kalau hidup sentiasa nak menipu orang sana sini sampai bila pon diri tu tak terasa aman damai..Tambah pula suka menyeksa hati dan perasaan orang, maka bertambah-tambah lah dosa tu kan..Bukan aku nak judge diri dia, tapi aku sekadar menegur sikap yg teramat buruk pd diri hamba Allah tu..Dah berkali-kali aku menegur, tetap tak berubah..Maka bertambah-tambahlah kecewa hati ni sebab nasihat langsung tak diendahkan serta tak diambil peduli..Umpama dia sorang jelah yg betul, orang lain semuanya salah..Bila bercakap, dikatanya kita ni membebel pula..membebel utk perkara yg betul memang tak salah rasanya, kan? Bukannya membebel perkara yg buruk-buruk..Nanti panas pula telinga tu..Silap-silap keluar asap sampai hangus rentung pulak!

Kalau dah terasa diri tu sangat sempurna, tak payah nak mempermainkan orang lagi..Bukan setakat sorang je, tapi dah berbelas serta berpuluh orang rasanya yg dah terkena tempias sikap buruknya tu..Sudah-sudahlah..Usia pon dah semakin meningkat kan? So bukalah fikiran dan minda tu seluas lautan..Renungkan segala amalan yg baik-baik..Ni tak, sedar pula diri tu berperangai macam agak gampang, tapi mengaku hati tu mulia..Alahai! Ada pula manusia yg spesies macam ni..Aku pon tak tau masih ada lagi ke manusia sebegini yg suka angkat bakul sendiri??

Aku bukanlah nak mengutuk atau menghina, tapi sekadar teguran..Kalau terasa kata-kata ni agak pedas utk dibaca, abaikan aje..Lagi pon aku tau hamba Allah tu memang tak pernah ada deria rasa yg macam tu..Yg dia nampak hanyalah kaum Hawa yg cantik kecil molek depan mata jer..Nasiblah siapa yg bakal dipilih utk dimasukkan ke dalam jerat..Alasan konon sekadar kawan-kawan..Tapi melampaui batas sebagai seorang kawan..Aduh, tah apa nak jadi pon aku tak tau..Betapa powernya penangan ayat semanis madu tu..Tak payah nak calit minyak pengasih pon takpe..Kuasa rekaan ayat manis pon dah mampu menembusi kuasa minyak pengasih..Agak-agak ia tergolong dlm kumpulan syirik tak?

Selalu beri harapan konon nak berubah..Kalau betul berubah, Alhamdulillah la yer..Tapi aku rasa takde apa-apa perubahan pon..Tetap sama jer..Kalau lukis carta graf, memang barisan bar tu sekata jer..Hahaha..Macam belajar Ekonomi Asas pulak! Haih, entah-lah..Bila nak ditunaikan janji tu pon aku tak tau..Kalau sekadar janji aje aku tak kesah, tapi kalau dah sampai ke tahap sumpah-sumpah tu..Sangatlah bahaya..Jangan terlalu yakin sangat yg diri tu takkan melanggar sumpah..Kang tak pasal-pasal kena sambar petir, siapa yg rentung? Renung-renungkan lah yer..Aku sendiri pon tak berani nak bersumpah-sumpah dgn orang sebab takut kang terlanggar sumpah, hangus aku nanti kena sambar petir..

Satu lagi, janganlah asyik nak memperdaya anak-anak muda..Kesian mereka..Baru nak melangkah setapak ke dunia luar, dah terperangkap masuk dalam jerat..Bebaskanlah mereka..Tak kesian ke tengok mereka tu terseksa? Mereka tu baru nak kenal erti melangkah ke alam dewasa..Lainlah kamu wahai hamba Allah, kamu dah cukup dewasa, dah lebih matang pon..Dah seharusnya kamu boleh berfikir secara waras..Kalau nak main permainan pon, janganlah main dengan orang-orang muda..Dah tentu mereka mudah kalah dan tewas..Itu agaknya prinsip kamu kot..Golongan yg serupa macam ni lebih mudah diperdaya..Tapi tak baik-lah kan? Kalau mereka-mereka ni sumpah kamu, baru kamu tau..Andaikata mereka doakan benda yg buruk-buruk utk kamu, sepanjang hidup kamu berasa tak aman..Oleh itu, fikir-fikirkan lah ye..


P/S: tiada berkaitan dgn orang yg dah mati..tapi ada kaitan dgn orang yg masih hidup.. :)


24 Feb 2012

Kasihan Kau, Si Gadis Pra-Matang!

Rasa macam sangat bodoh sebab aku percaya kau kembali..Ternyata semuanya tak seindah janji-janji dan segala sumpahan yg kau ungkapkan dulu..Kau ulang semula perangai lama kau..Kau buat aku sakit hati lagi..Sumpah, kali ni aku memang betul-betul dah tak tahan lagi dengan sikap kau tu..Kau dah mula jauhkan diri dari aku semenjak kau kenal si gadis N..Si gadis pra-matang yg baru nak kenal dunia..Si gadis pra-matang yg belum cukup pengetahuan untuk memahami masalah-masalah orang dewasa..Aku yakin, sikap berlagak si gadis N ni tidak kekal lama..Naluri hati aku tak pernah salah..Setiap kata hati aku, pasti akan berlaku..Tak pelah wahai adik N, aku bagi kau bahagia sekejap..Aku yakin dan pasti kebahagiaan yg sedang lena dikecapi sekarang ni tidak akan bertahan lama..Sumpah! Aku lebih kenal dia berbanding kau..Aku lebih kenal sikap dia berbanding kau..Kau dah termakan janji manis yg dia taburkan pd kau..Kau mudah termakan umpan, adik N..Dia dah berjaya memasang jeratnya..Kau umpama rusa yg bakal dijerat lepas ni..Percayalah cakap aku..Sebab aku dah masak dengan perangai dia..Sikap buaya dia memang tak kan pernah berubah..Terutamanya kau, si gadis pra-matang..Perjalanan hidup kau masih panjang..Tapi kau sedang mensia-siakan hidup kau sekarang ni..Kau langsung tak ambil peduli kata-kata aku, malah kau percayakan dia..Aku biarkan, andai kata esok lusa kau dah terkena, jangan mengadu nasib dengan aku..Kau memang sangat degil! Aku biarkan kau merasai kesengsaraan yg bakal kau rasai tak lama lagi..Maaf adik, aku bukan nak berdendam dengan kau..Nasihat aku kau dah ketepikan..Kasihan melihat gadis pra-matang macam kau, adik..Tak pelah, kau nak sangat rasa keperitan tu, aku biarkan..Aku akan tunggu dan lihat sejauh mana kau boleh bertahan dengan sikapnya sama macam aku bertahan..Kesabaran aku dah mencapai tahap maksimum, tapi aku masih sabar walaupun ada kalanya hati aku tak tenang..Aku tak mengharapkan dia bakal menjadi milik aku, malah aku hanya berserah pada Yang Maha Esa..Jodoh dan pertemuan terletak di tangan Tuhan..Aku percaya itu..


P/S: Sentiasa berdoa pd Allah supaya aku dipertemukan dengan orang yang baik-baik..Amin..


11 Feb 2012

Jaga Hati?

Sejak akhir-akhir ni aku tak tau kenapa, mengapa dan sebab apa hati aku dijaga dengan baik sekali..Selalunya orang akan mentafsirkan kalau tiba-tiba hati kita dijaga dengan baik, macam ada makna yang tersorok dan tersembunyi tu..Hurmm, susah nak ditafsirkan hati budi setiap manusia di muka Bumi ni..Bak kata orang-orang tua, "rambut sama hitam, tapi hati lain-lain"..Betul jugak!

Kalau nak hentam melayan je perasaan ni, tak guna jugak..Rasa seperti diperbodohkan dan didungukan..Kan kan kan? Tapi aku nak buat macam mana..Kalaulah aku ni diciptakan dengan diberi keistimewaan yang boleh membaca setiap pemikiran dan kata hati manusia, langkah bagusnya..Tapi aku sedar setiap hamba Allah di muka bumi ni tidak diberi keistimewaan yang sebegitu..Wallahualam..

Aku juga ada perasaan..Aku juga ada kesabaran..Kalau dua sifat ni disalahgunakan sewenang-wenangnya oleh orang sekeliling, alamatnya mampuslah aku! Cubalah jaga perasaan dan kesabaran aku ni..Sampai bila la aku nak bertahan..Aku takde kuasa yang boleh menahan rasa sakit dan perit ni..Kalau aku ni pentingkan diri sendiri, lama-lama nanti aku hilang kawan-kawan..

Aku dah cuba sedaya-upaya untuk tidak melakukan kesalahan, tapi aku gagal..Yelah, manusia mana tahan dengan hasutan dan godaan syaitan..Betul tak? Aku panas baran..Tapi aku kawal emosi aku ni sebab aku taknak tempiasnya terkena kat orang lain..Mungkin sebab aku merasakan usia aku ni dah semakin meningkat dewasa dan aku boleh berfikir secara matang..Tapi nasihat dan pandangan dari kawan-kawan aku tetap terima dengan ikhlas..Jadikan iktibar!

Aku taknak kaitkan entry aku ni dengan sesiapa..Cukuplah kalau ada pembaca yang boleh memahami apa yang aku sampaikan ni..Kalau ada yang tak tau tu, baca dan diam-diam jelah..Aku rasa aku tak perlu nak stalk pasal sesiapa dan alhamdulillah kalau pembaca itu faham apa yang aku maksudkan disini..Mungkin si dia singgah menjenguk blog aku ni, atau mungkin si dia tak pernah langsung nak singgah menjenguk blog aku ni..Aku redha!

Kepada hamba Allah itu, terima kasih ya sebab kamu dah semakin pandai menjaga hati aku dan tingkah-laku kamu tu dah makin banyak berubah..Kamu dah tak macam dulu..Sedikit sebanyak perubahan kamu tu dah menyenangkan hati aku..Tapi pujian ni tak bermakna aku akan meletakkan kepercayaan aku 100% pada kamu..Walaupun dah bermacam-macam cara kamu usahakan untuk menarik perhatianku kembali, dan bergunung harapan kamu luahkan untuk melahirkan kepercayaanku kembali, aku berserah pada Yang Maha Esa..InsyaAllah segalanya akan dimakbulkan..Semoga semuanya akan diberkati..