Writer

My photo
Selangor, Malaysia
I may not be the prettiest, smartest or strongest, but at least I am me, and don't pretend to be someone that I'm not meant to be. :)

22 Jan 2012

Bila Ingat Balik...

Malam tadi entah kenapa dan macam mana memori dalam kepala aku sebok sangat nak imbas kembali benda-benda yang dah lepas yang dianggap sudah berkulat pon kalau nak diingat semula..Aku tak tau kenapa aku masih lagi nak mencari punca benda-benda yang mungkin dah lepas bagi pandangan orang, tapi aku tak..Aku masih sebok nak cari kenyataan atau bukti yang sahih dan kukuh yang boleh aku tau dimana silapnya..Kemungkinan aku bodoh juga bebal sebab aku percaya pada orang yang dasar kaki belit yang suka memutar-mutarkan situasi yang berlaku..Entah lah..Penat bila difikir balik..Tapi ingatan dalam memori aku ni masih kuat..Nak delete dan refresh balik memang payah..Alangkah bagusnya kalau ada sejenis virus yang boleh memadam semua folder-folder yang tak diperlukan tersimpan rapi dalam otak aku ni..

Bila baca balik bahan-bahan yang mungkin boleh menimbulkan rasa benci pada orang-orang yang tak kuat iman, sungguh menyakitkan hati aku..Lagi sakit hati bila aku dapat tau perkara-perkara yang berlaku diluar batasan pemikiran aku..Sebab apa dan kenapa aku pon tak tau..Dimana silap aku, menimbulkan tanda tanya..Mungkin orang lain tak paham, tapi cukup kalau aku je yang paham..Apa yang seronok sangat kalau main permainan hide and seek? Cuba cerita! Aku pon tak paham apa yang dirasakan seronok sangat dengan permainan tu..

Sejujurnya, rasa sakit hati aku mulai timbul kalau aku terbaca semula huruf-huruf yang tertera di skrin laptop dari sumber-sumber tertentu..Walaupon aku tau benda tu dah lepas, tapi kejadian yang berlaku ketika itu sangat-sangat mendukacitakan..Maaf kalau aku dah tersumpah-seranah ayat-ayat yang tak sedap didengari oleh deria pendengaran..Kesabaran aku boleh dikawal tapi kalau betul-betul dah mencabar tahap paling maksimum, apa pon boleh jadi..Aku tak minta jadi macam ni..So sendiri kena ingat-lah!

Setiap kali aku buka satu folder yang sengaja dirahsiakan dalam laptop kesayangan aku ni, aku mula rasa marah..Lagi-lagi kalau aku tengok gambar-gambar si polan itu dan si polan ini, lagi sakit hati..Bertambah benci bila ditanya dan dengan selamba dijawab, "dia adalah itu dan dia adalah ini"..Siapa yang tak marah, kan? Sungguh aku marah! Bila terbaca susunan baris ayat yang berunsur kata-kata manja bersama si polan itu dan si polan ini, kata-kata carutan mesti terkeluar dari bibir aku..Maaf kalau tersumpah seranah..

Kepada si polan itu, terima kasih sebab memahami..Bukan berniat buruk tetapi sekadar nak meluahkan..Terima kasih juga atas kata-kata semangat anda hingga menyebabkan aku bersabar sampai ke hari ni..Walaupon tak pernah bersua muka, tapi rasa berterima kasih tu tetap ada sebab sudi berhubung..Kepada si polan itu, terima kasih sebab tak memahami dan anda pernah bersaing untuk merebut sesuatu yang mungkin boleh dianggap ada nilainya..Kalau anda boleh memahami aku ketika itu, anda juga boleh merasai apa yang aku rasa masa tu..Sakit ke tak kalau anda kehilangan sesuatu yang anda anggap sangat berharga, sama macam yang aku alami..Sebenarnya aku pon tak paham apa yang special sangat pada diri anda sampai dia sukakan anda..

Aku harap semua tu akan berakhir..Aku dah penat nak melalui situasi yang macam ni lagi..Tolong hentikan semua tu..Andai kata kalau situasi yang sama diulangi lagi sekali dalam diam, harap paham maksud aku..Aku dah berkali-kali ulang ayat yang sama dan rasanya tak perlulah aku nak ulang sampai aku sendiri naik meluat nak ucap ayat yang sama..Sejujurnya, ada ketika aku sendiri tak tau kenapa aku merasakan diri aku ni macam dipergunakan dan mudah dipergunakan..Kelemahan aku jangan dijadikan permainan..Bukan sekali dua aku rasa macam ni, tapi dah berkali-kali aku dipergunakan..Sifat berperikemanusiaan yang dianugerahkan kepada aku bukan untuk dijadikan bahan permainan..Bersyukurlah sebab aku masih ada naluri rasa simpati, bertimbang rasa dan mengambil berat..Ayat yang terakhir, jangan cuba hilangkan tiga naluri yang berharga yang ada pada diri aku tu..


Wassalam..


P/S: peace yaw! :)


Suatu Benda yg Diidamkan

Assalamualaikum..Sememangnya semua orang pasti mengidam sesuatu benda atau pemberian yang sangat diharapkan daripada kawan-kawan, keluarga mahupun orang yang tersayang..Dah semestinya kita mahu ia berlaku dan terjadi pada suatu hari nanti..Betul tak? Sama juga macam aku..Aku bukanlah nak mengharap, tapi aku cuma nak sesuatu yang boleh disimpan dan dijadikan sebagai kenangan..Semua orang nak ia terjadi, kan? Tipulah kalau ada sesiapa yang takde perasaan yang taknak benda-benda tu berlaku dalam hidup..Percayalah!


Sampai ke hari ni, aku masih simpan lagi beberapa barang pemberian yang diberikan oleh orang kepada aku..Orang tu tak bermaksud pacar, ya! Aku ada dua teddy bear yang besar berwarna putih dan perang..Juga beberapa teddy bear yang kecik pelbagai warna, masih tersimpan rapi dalam kotak..Kalau aku buka kotak tu, bersusun anak patung yang ada..Besar, sederhana, kecik pun ada..Sebabnya aku sukakan teddy bear dan aku pasti simpan dengan rapi benda-benda macam tu..Tapi tu semua pemberian daripada 'orang-orang lama' dan juga kawan-kawan aku..Baru hari ni aku keluarkan kenyataan ni secara umum..Hahaha! Terima kasih untuk semua itu..
 
 
Satu benda yang pasti orang takkan tahu, aku pernah bagi teddy bear pada lelaki..Ya, kenyataan ini benar sama sekali..Secara jujurnya bukan suka-suka aku nak kasi benda-benda macam tu pada orang yang tersayang..Kalau dia betul-betul sayang aku, baru aku kasi sesuatu benda yang boleh dia simpan untuk dijadikan sebagai kenangan..Satu ketika dulu aku pernah buat macam tu..Masa tu aku anggap dia yang paling bertuah dan istimewa, tapi hakikatnya aku kena terima kenyataan takdir yang dia bukan untuk aku..Rasa kecewa tu memanglah ada, lepas dia pulangkan semula pemberian yang pernah aku beri pada dia..Tak pelah, benda dah lepas dah..Ingat balik pun, tak guna..Masa bukan boleh diputar semula..
 
 
Pada usia aku genap 25 tahun nanti, aku menanti sesuatu perkara yang istimewa dari seseorang..Tak pasti benda tu akan benar-benar terjadi atau sekadar khayalan aku je..Aku taknak mengharap lagi dah..Aku cuma menanti je..Kalau tak terjadi pun, tak mengapa..Sebabnya kita cuma merancang, tapi Tuhan yang menentukan segalanya..Penatlah kalau terlalu mengharap sesuatu yang cuma dalam khayalan je..Kalau korang berada di tempat aku pun pasti korang akan merasainya, kan? Sudahnya, aku dah taknak mengharap apa-apa lagi dah..Kalau ada, syukur..Kalau takde, aku tak kesah..

Wassalam..


P/S: Sangat sweet dan romantic serta awesome kalau lelaki hadiahkan teddy bear pada wanita..Kan kan? :)

18 Jan 2012

Tiada Persefahaman

Assalamualaikum..Akhirnya aku dapat gak idea untuk dijadikan tajuk pada malam ni..Setelah puas aku memerah otak nak berfikir sambil terguling-guling atas tilam selama berjam-jam lamanya semata-mata nak cari tajuk untuk dijadikan cerita yang macam karangan..(Ni kawan aku yang kata, bukan aku yang kata)..Actually lah kan, tajuk cerita aku ni sebenarnya bukan cerita yang sengaja direka-reka khas untuk dibaca secara suka-suka oleh pembaca, tapi cerita ni aku sendiri pernah mengalaminya..Tiada pengalaman, tiada cerita..Setuju?

Tiada persefahaman..Tak kiralah kita takde persefahaman dengan kawan-kawan ke, dengan pakwe/makwe ke, dengan family/sedara-mara ke, atau yang berkaitan dengannya-lah..Sebab kalau dah takde persefahaman di antara satu sama lain, maka berkecailah hubungan silaturrahim sesama umat..Setuju? Sebab aku pon pernah mengalami saat sedih yang macam ni..Walaupon sakit, tapi aku masih berfikiran secara logik lagi..Takde lah sampai ke tahap nak panjat roof top bangunan 15 tingkat dan berimaginasi nak buat terjunan berani mati..Takkan masuk dalam Guinness Book of World Record pon!

Biasalah bila masing-masing dah dingin, dah benci, dah sakit hati..Macam-macam hal boleh terjadi..Tak kiralah sama ada di sekolah ke, di rumah ke, di tempat kerja ke, atau di tepi-tepi jalan sekalipon..Benda macam ni memang boleh berlaku punya..Apa pon, bergantung pada nawaitu masing-masing nak settle kan dengan cara yang macam mana..Lebih elok kalau face-to-face..Tapi zaman sekarang ni dah moden..Tak payah nak jumpa depan-depan dah..Boleh terus menyampaikan hasrat suci murni tu melalui SMS, e-mail, PM kat Fb, post kat Twitter, BBM, dan sebagainya..Korang pon mesti pernah buat hal yang macam ni kan? Betul ke tak?

Aku pon pernah gak gaduh dengan kawan-kawan, bermasam muka, tak bertegur siapa..Jujur aku cakap ni tau..Aku tak tipu..Atas sebab apa tu tak perlulah aku nak cerita panjang lebar sampai 3-4 perenggan..Cukuplah sekadar huraian jer..Atas sebab tugasan dan kerja yang membuatkan aku stress sampai hilang daya kawalan diri yang tinggi..Tambah pulak aku ni memang panas baran..Agak la jugak! Tak percaya ke? Jangan disangka aku yang kecik-kecik bonzai macam ni, aku sejuk..Ada masanya aku panas jugak..Cubalah test aku kalau tak percaya..Haaa, kecik-kecik cili api tau!

Bergaduh pasal pakwe? Itu dah sememangnya setiap wanita di dunia ni pernah mengalaminya..Tipulah kalau korang cakap korang tu terlalu jujur sangat sampai tak pernah gaduh walau sekalipon..Hakkk ptuuihhhhh! Jujur tahap dewa macam mana pon, berperang tu mesti pernah kan..Aku pon pernah! Sebabnya, aku dah buat yang terbaik sekali dia nak bye-bye pulak..Memang dasar! Masa nak kenal bukan main lagi, setiap hari nak ucap hye-hye..Tapi bila dah muak, dah bosan, dah meluat..Bye-bye katanya..Teruk lagi kejam!!! Men nowadays can't be trusted! Tapi aku ni bukanlah lesbian yang sukakan kaum sejenis..Naluri aku masih sukakan kaum Adam, ok! Cuma ada masanya kaum Adam ni memang menyakitkan hati aku..Tapi nak buat macam mana, kaum Adam berkuasa untuk melengkapkan 4 forum yang tersedia..

Dengan kawan baik sendiri pon aku pernah dingin gak..Puncanya cuma perselisihan faham jer..Maklumlah kalau dah banyak sangat kaki penyampai a.k.a CNN, macam-macam laporan keluar, kan..Yang baik jadi tak baik, yang tak baik lagilah jadi berganda-ganda tak baik..Bak kata orang, mulut tempayan boleh ditutup rapat-rapat tapi mulut manusia, nak plaster tebal-tebal pon boleh terbuka juga..Benar? Kejadian paling terpahat dalam ingatan aku masa aku belajar kat Melaka dulu..Bukan memori yang indah, tapi sangat gila! Sampai melibatkan banyak pihak padahal kesnya cuma hal kita-kita jer..Tapi orang lain pon nak campur tangan gak..Haih, masa tu kecohnya macam perhimpunan haram..

Kali ke-berapa tah ni..Baru je berjinak-jinak nak berkawan dengan orang tu dan orang ni, sekali terbantut di awal jalan..Means baru je kenal beberapa hari, dah nampak tanduknya yang tak berapa nak tajam tu..Memang dasar manusia! Maaf ye kalau aku nak cakap secara jujur ni..Aku tak suka orang mempergunakan aku..Jangan kerana aku ni baik dengan orang, korang boleh suka-suka nak mempermainkan aku ye..Aku sangat pantang..Sifat perikemanusiaan yang dikurniakan ni bukan bermakna korang boleh sesuka hati nak ambil kesempatan terhadap aku..Kalau aku dah benci, sampai mati pon aku tak maafkan dia lagi..Sila ambil perhatian..Ni penting! Aku tolong orang bukan bermakna aku nak menunjuk-nunjuk..Tapi kerana kawan-kawan takkan nak berkira, kan? Tapi kalau dah kawan sendiri mempergunakan aku untuk kesenangan diri dia dan buang aku kalau mengundang kesusahan pada dia, sampai mati aku tak nak tengok muka dia lagi!! Sebab tu aku berani menyatakan statement, "money can destroying relationship and friendship"..

Nak cari kawan yang betul-betul jujur bukan perkara yang sangat mudah ibarat menggoreng kacang tanah..Susah beb! Kalau ada pon one in a million..Tapi aku takde lah terlalu mengharap sampai nak frust-frust bagai..Kawal emosi tu, ok! Terlalu mengharap pon mengundang padah..Akhirnya kita sendiri yang merana dan kecewa tertonggeng-tonggeng..Tak senonoh gitu! Senang cerita, berpada-padalah bila nak percayakan orang..Secara lumrahnya, rambut sama hitam tapi hati lain-lain..Siapa yang tahu, kan? Tapi zaman sekarang ni susah nak jumpa rambut yang betul-betul hitam sebab dah macam-macam kaler boleh dijumpai di sana-sini..Menarik bukan? Kalau orang yang dekat pon susah nak diberi kepercayaan, apetah lagi orang yang berada jauh..Lagi bahaya!

Ok-lah, sampai setakat ni jer aku nak ceritakan..Perenggan kesembilan ni adalah perenggan yang terakhir a.k.a penutup cerita..Ada masa lagi aku menaip di blog yer..Kongskan bersama rakan-rakan..Adios..Chow!



P/S: Nasib baik haiwan tak boleh bertutur seperti manusia..Andai kata..Memang aku bela haiwan banyak-banyak jadi peneman..

12 Jan 2012

Talkative but Secretive

Assalamualaikum dan salam sejahtera...Malam ni aku nak post entry yang mungkin berkaitan dengan diri aku, atau orang lain, atau seumpama dengannya..Yelah, kalau kita berkawan dengan ramai orang belum tentu kebanyakan orang tu akan suka dengan kita..Betul tak? Inilah kenyataannya..Memang tidak dinafikan-lah! Bak kata pepatah, "Berkawan biar beribu, bercinta biar satu"..Cewah! Aku dah tersalah pepatah ke ni? Bak kata orang-orang tua, "Berkawan biarlah berpada-pada..Pandai-pandailah memilih kawan"..Haaa, ni baru betul!

Sejujurnya aku memang seorang yang banyak bercakap..Ni kebenarannya..Siapa yang tak kenal aku tu mungkin akan kata aku ni sombong, kekwat atau sebagainya, tapi hakikatnya hanya kawan-kawan yang rapat dan betul-betul mengenali aku je yang tau aku ni macam mana orangnya..Maklumlah, kita bukan tau pon apa pandangan orang-orang sekeliling kita bila bercakap tentang kita..Bab umpat-mengumpat tu dah menjadi kebiasaan..Lali dah dengan benda-benda yang macam ni..Biarlah orang nak kata apa pon..Yang penting kita buat hal kita dan tak kacau hal orang, sudah!

Aku boleh dikategorikan sebagai orang yang mesra alam..Mesra alam maksud aku bukanlah aku cintakan dan memupuk semangat Bumi Hijau seperti kempen yang kerajaan buat sekarang ni..Mesra alam bagi aku tu bermaksud peramah..Salah ke kalau aku ni jadi seorang yang peramah? Mungkin ada dikalangan orang-orang sekeliling aku yang kurang senang dengan sikap peramah aku ni..Tapi ada aku kesah ke? Aku ada ramai kawan pon itu hak aku..Berkawan tak salah selagi aku pandai memilih kawan..Nak cari orang yang betul-betul boleh dijadikan kawan bukan mudah ya! Maklumlah zaman serba moden macam ni ramai orang yang suka mengambil kesempatan dan suka mempergunakan kita..Bila senang semua kawan datang, bila susah semua kawan hilang!

Sepanjang hidup aku selama 25 tahun ni, dah macam-macam orang aku kenal, dah macam-macam jenis orang aku nilai..Yang sosial, yang alim, yang bijak, yang cantik/kacak, macam-macam lagilah! Tak bermakna aku ni memilih kawan..Aku memilih pon sebab aku nak cari orang yang betul-betul boleh dijadikan kawan..Bukan kawan yang suka mempergunakan kawan..Not good, not good..Aku bukan jenis yang macam tu..Aku memang suka bantu kawan-kawan aku bila mereka susah, tapi ada kalanya aku terasa diri aku ni macam dipergunakan..Hakikat! Biarlah..Nak diingatkan balik pon tak guna..

Aku suka bercakap..It's a fact! Tapi aku bercakap pon bukan pasal benda yang merapu-rapu..Kalau bab bergurau tu, biasalah..Mungkin kadang-kadang aku terlepas cakap ataupon cara gurauan aku yang agak kasar, tapi alhamdulillah setakat ni aku belum terima sebarang komen yang negatif dari kalangan kawan-kawan aku..Agaknya mereka dah sebati dengan cara gurauan aku yang ada kalanya agak tidak bertapis tebal-tebal..Haha! Relax la kan..Kalau rasa diri tu tak boleh dibawa bergurau, dok jauh-jauh dan jangan nak menyampuk!

Ni aku nak bercakap sikit tentang kebenaran disebalik sifat aku yang banyak cakap ni..Walaupon aku memang seorang yang talkative, tapi aku juga seorang yang secretive..Kenapa? Bagi pendapat aku, tak perlulah kita nak bagitau pada semua orang tentang rahsia peribadi diri kita..Betul tak? Ada masanya kita perlulah mengambil langkah berjaga-jaga dengan semua orang sebab mulut tempayan boleh ditutup, tapi mulut orang memang susah nak ditutup..Kalau orang dah canang hal kita macam-macam, tak ke dianggap mengaibkan tu? So, be careful lah! Sebab itu aku memang tak gemar nak menceritakan tentang hal peribadi aku dari A hingga Z pada semua orang termasuk kawan-kawan yang rapat dengan aku sendiri sebab kita tak boleh terlalu percayakan orang..Rambut sama hitam tapi hati lain-lain..Betul?

Jadi aku nak meminta maaf terlebih dahulu andai kata ada mana-mana kawan yang terasa hati dengan aku sebab tak berjaya nak menyelidik hal peribadi aku satu-persatu..Biarlah ia menjadi rahsia..Aku bukan tak percayakan sesiapa, tapi hakikatnya aku susah nak percayakan orang 100% sebab kalau orang dah tikam kita, sampai bila-bila orang lain tak kan percayakan kita..Betul tak? Aku bercakap berdasarkan pengalaman yang aku pernah lalui sepanjang 25 tahun aku hidup di muka bumi ni..Bukan cerita yang direka semata-mata..Setiap orang akan bercakap berdasarkan pengalaman yang pernah dilalui, kan?

Memang aku ramai kawan lelaki..Tapi itu tak bermakna orang boleh sesuka hati menggelarkan diri aku ni seorang player..Kalau aku dengar orang cakap macam tu kat aku memang aku sumpah seranah! Faktor kenapa aku lebih selesa berkawan dengan lelaki kerana aku rasa lelaki lebih memahami kot..Faktor lain, lebih senang nak bergurau dengan lelaki sebab lelaki kan agak kasar..Aku mengaku cara gurauan aku memang agak kasar dan mungkin sesetengah perempuan tak boleh nak terima cara gurauan aku ni..Kalau bab carut-carutan bahasa Melaka dan pelbagai bahasa lain tu dah kebiasaan bagi aku..That's whylah aku rasa aku boleh mengawal diri aku supaya aku kebal dengan bahasa carut-carutan..Walaupon bunyinya kadang-kadang macam agak keji dan hina bila didengar, tapi kalau dah biasa tak menjadi masalah besar, kan? Tapi aku takdelah nak mencarut dan memaki sesuka hati kat orang..Aku pon boleh fikir perasaan orang, beb!

Paling aku suka apabila berkongsi cerita dengan orang..Alah, setakat kongsi cerita tentang zaman kanak-kanak yang nakal tu memang no hal, lah! Semua orang pon pernah menempuhi zaman kanak-kanak, kan? Tapi seronok juga kalau menjadi pendengar yang setia sebab sekurang-kurangnya aku boleh dapat pengajaran daripada cerita yang orang ceritakan..Mungkin ia boleh dijadikan teladan..Hehe! Tapi aku takdelah nak sesuka hati menceritakan hal kawan-kawan kat semua orang..Aku tak kan mengaibkan kawan-kawan aku sendiri sebab aku sayang mereka..Sayang tak bermaksud cinta ya! Jangan pulak ada yang salah tafsir mengatakan aku ni lesbian atau player atau sekumpulan dengannya..Eeeuuuwww..Minta dijauhkan!

Akhir sekali, aku nak mengucapkan terima kasih kepada kawan-kawan aku dan sesiapa saja yang pernah berkawan dengan aku, atau baru nak menjadi kawan aku, atau seumpama dengannya sebab boleh terima diri aku sebagai kawan korang seadanya..Aku juga nak meminta maaf kalau ada diantara sesiapa saja yang pernah berkecil hati dengan aku, atau terasa hati dengan aku, atau sakit hati dengan aku, atau segolongan dengannya, diminta supaya dimaafkanlah ye..Aku pon dah tak menyimpan dendam pada sesiapa lagi sebab aku rasa takde gunanya aku nak berdendam dengan orang tanpa sebab munasabah..Makin menyakitkan lagi adalah! Oklah, gua chow dulu..

Wassalam..

Hari Lahir 18?

11 Jan 2012

~March and March~

Assalamualaikum..Malam ni aku tak boleh nak pejamkan mata lagi..Maksudnya aku susah nak lelapkan mata..Erti kata lain, tak boleh nak tidur dengan lena..Macam-macam benda yang sedang aku fikirkan sekarang ni..Cewah! Macam masalah berat yang tak boleh dipikul pulak! Padahal bendanya takde lah beban tahap dewa pon..Cuma satu je yang aku fikirkan dan kesahkan sekarang ni..Mungkin dulu aku sekadar buat endah-tak-endah je, tapi sekarang aku kena pandang serius hal ni..

March and March..Walaupon bulan sama, tapi mengikut kalendar lunar tahun kami (tahun haiwan) berbeza..Dia harimau dan aku arnab..Tapi aku rasa mengikut perwatakan kami pon turut berbeza..Dia penyabar dan aku garang..Eerrkkkk?? Macam aku harimau, dia arnab pulak! Sememangnya dia seorang yang tabah serta penyabar..Tapi aku? Aku seorang yang agak dingin serta panas baran (Baran ke?!)..Ya, sememangnya itu aku! Tapi aku bukanlah dikategorikan sebagai seorang yang queen control..Aku memahami satu sikap lelaki iaitu tidak suka dikongkong..It's a fact! Selebihnya, aku selesa dengan sikap dia yang cool dan penyabar..Senakal perangai aku pon dia tak pernah marah aku macam aku ni seorang anak kecil..Mungkin dulu dia pernah berkasar bahasa dengan aku, sekarang tidak lagi..Terima kasih kerana dia dah ubah perangai dia..Biar maintain tapi jangan sporting..Memang aku tampar laju-laju kang!


Mungkin kerana kami lahir pada bulan yang sama (jarak tarikh cuma seminggu je dari birthday aku), kami ada sedikit persamaan..Kedua-duanya mempunyai minat dibidang seni..Kenapa aku sukakan seseorang dari bidang seni? Kerana lebih selesa dan saling memahami..Nanti takde lah rasa bosan sampai menguap-nguap kalau bercakap tentang pekerjaan..Sebabnya aku paham dia dan dia juga paham aku..Apa pon, aku akan terus support dia dan bagi dia semangat supaya dia teruskan bidang profession dia tu..Itulah bakat yang aku nampak dari dia..Aku juga perlu ubah profession aku dan kembali ke bidang seni..Hahaha! Sebenarnya, aku memang meminati bidang seni semenjak dari kecil lagi dan bakat melukis aku telah diasah oleh ayah aku sendiri..Terima kasih abah sebab sentiasa support anakmu ni..

SMS yang bertarikh 10/01/2012 berjam 11:24 PM dah memberi sinar baru kepada aku..Garang-garang aku pon dalam hati ada taman beb! Finally, he's changed! Dan aku rasa bersyukur sangat-sangat kepada Allah Yang Maha Esa sebab bagi dia peluang untuk berubah..Setelah setahun lamanya, satu perubahan yang memang tak dijangkakan telah berlaku..Dia dah mula berfikir tentang masa depan dan sememangnya itu yang aku nanti-nantikan selama ni..Syukur! Kalau hangat-hangat tahi ayam lagi, gua memang buat aksi Titanic atas roof top beb! Wakakakaka..!! Ehem, satu perkara yang aku nak luahkan..Aku Masih Sayang Dia..

Seandainya benar dia sudah berfikir dengan serius ke arah itu, aku juga akan lakukan perkara yang sama..Don't play-play with me, huh! Be serious, ok! Dia juga dah rajin bertanya khabar aku, SMS aku dan kami dah mula berjumpa seperti dulu-dulu..Alangkah seronoknya kalau kembali seperti dulu..Tiada orang ketiga mahupon orang keempat, kelima, keenam..Macam-macam dugaan aku dah lalui..Pahit dan perit..Tapi aku mampu bertahan sampai ke hari ni..Aku sabar dan terus bersabar..Kehilangan dia membuatkan aku menunggu..Kembalinya dia membuatkan aku gembira..Dan sekarang aku dah tak tahu bagaimana perasaan aku ketika ni..Biarlah rahsia..Antara aku dengan Tuhan je yang tau..*12/12/10*


Wassalam..


P/S: Bulan lahir kami sama..Tahun lahir kami berbeza..Zodiak kami juga berbeza..Tapi kami sehaluan..Bakat dia dan bakat aku sama walaupon aliran yang berbeza.. :)


7 Jan 2012

Azam Baru di Usia 25

Assalamualaikum kepada semua pelawat yg sedang melawat blog aku ni..Dengan mood yang agak tenang sambil melayan lagu Dear God (Avenged Sevenfold), aku menulis catatan ni..Begitu pantas masa berlalu..Kejap je dah melangkah ke tahun 2012..Dan aku sungguh tak percaya aku akan berusia genap 25 tahun tak lama lagi..Haha, zaman remaja aku kini dah bertukar ke zaman dewasa..Dewasa ke? Macam tak percaya pulak! -__-'

Semua orang pasti ada azam setiap kali menjelang tahun baru..Begitu juga dengan aku..Kadang-kadang azam aku tu tak menjadi..Maksudnya azam aku pasti tak tercapai..Nak buat macam mana kan? Masa dah pon berlalu..Bak kata kawan aku, "benda yang dah lepas buat apa nak dikenang lagi..You have to be strong!"..Terima kasihlah kawan sebab bagi semangat kat aku..Jatuh sekali tak bermakna selamanya kita akan jatuh..Betul tak?

Untuk tahun ni aku dah berniat..insyaAllah..Aku akan mula bertudung..Aku tak tau kenapa aku pasang niat yang macam ni sebabnya memang dah lama aku berazam benda ni..InsyaAllah..Sebab aku dah pon berjanji dengan diri aku yang aku akan berubah kerana Allah dan bukan kerana manusia..Sebab berubah kerana manusia merupakan niat yang tak ikhlas tetapi berubah kerana Allah merupakan niat yang ikhlas..Oleh itu, tak hairanlah kalau aku dah pernah kecewa sebanyak 2-3 kali kerana manusia sepanjang hidup aku..Aku kecewa kerana apa tak perlulah aku catatkan di sini..Biar aku dan Allah saja yang tau..Sesungguhnya aku tak boleh terima kalau seseorang memaksa aku berubah kerana dia sebab aku akan rasa berdosa sangat-sangat kalau niat aku tak ikhlas kerana Allah..

InsyaAllah juga aku akan kembali ke profession lama aku di bidang produksi..Aku rindukan profession lama aku dan oleh itu aku sedang berusaha mencari mana-mana syarikat yang memerlukan pekerja yang berpengalaman macam aku..Aku takde lah banyak pengalaman tapi aku dah pernah bekerja di syarikat produksi selama hampir setahun..Tapi kali ni aku mahukan kelainan sekiranya aku dah tukar profession aku nanti..Kelainan tu tak lah banyak, maksud aku, aku nak menggunakan kemahiran yang lain yang aku pernah belajar semasa di kolej dulu..Bercakap tentang soal kolej, aku sememangnya rindukan zaman belajar aku sebab terlalu banyak suka dan duka yang dah berlaku sepanjang 4 tahun aku di sana..Aku juga rindukan kawan-kawan aku yang selalu bersama dengan aku ketika susah-senang aku..Terima kasih kawan!

Satu perkara lagi, aku akan tersenyum lebar sampai ke telinga apabila rakan-rakan dan juga orang-orang sekeliling tak kiralah saudara-mara, jiran, makcik-makcik juga pakcik-pakcik yang lalu-lalang bertanyakan tentang soal jodoh aku..Dengan tenang aku menjawab, "kalau dah sampai seru saya nak naik pelamin nanti, saya jemput semua orang ya!"..Aku tak pasti sama ada jawapan aku macam ni akan menimbulkan rasa kurang senang terhadap mereka tu tapi yang pasti kalau seruan belum tiba lagi tak kan aku nak frust menonggeng sampai beraksi Titanic di atas roof top bangunan kot! Logik kah?

Untuk tahun ni, maksud aku untuk usia yang bakal genap tak lama lagi, aku mahukan sesuatu kelainan..Aku nak sesuatu kelainan berlaku pada diri aku..A miracle! Aku tak tau apa yang akan berlaku pada kehidupan aku seterusnya sebab kita hanya merancang tapi Allah yang menentukan..Sebab usia aku dah hampir mencecah separuh abad..Eh, ye ke? Atau aku salah kira? Haha! Entahlah, aku cuma menanti kelainan tu dan aku berharap dan berdoa agar apa yang aku idamkan tu akan tercapai..Sebab aku tak mahu angan-angan aku bagaikan Mat Jenin..Oleh itu aku akan berusaha yang terbaik agar aku dapat mengecapi apa yang aku impikan..

Satu perkara lagi, aku akan cuba melatih diri aku supaya aku jadi seorang yang pemaaf dan penyabar..Aku memang seorang yang kuat memendam dan panas baran dan aku rasa ada baiknya kalau aku melatih diri aku macam ni..Aku tak nak berdendam dengan sesiapa, aku tak nak benci dengan sesiapa, aku tak nak sakit hati dengan sesiapa, aku juga tak nak jadi kejam dan zalim dengan sesiapa..Oleh itu, aku akan maafkan sesiapa saja yang pernah terasa hati dengan aku, yang pernah sakit hati dengan aku, yang pernah rasa benci dengan aku juga yang pernah menyampah dengan aku..Aku tak nak simpan lagi benda-benda yang macam ni sebab aku rasa tak ada gunanya kalau aku berdendam dengan orang..Biarlah orang nak berdendam dengan kita sekalipun, yang penting kita memaafkan mereka..Itu lebih baik, kan?

Walaupon dah beberapa kali aku rasa kecewa dan down gila-gila, tapi aku akan kawal diri aku supaya aku tak bersedih lagi dengan kejadian yang dah lepas..Past is past..Kadang-kadang bila aku ingat balik, aku rasa nak menangis sampai banjir..Hehe..Tapi, tak ada gunanya kalau aku mengenang kejadian tu kembali sebab ia akan melemahkan semangat diri..Jawapan yang relevan, lupakan saja..Itu yang terbaik..Terima kasih kepada orang-orang yang pernah bahagiakan aku dalam jangka masa panjang juga dalam jangka masa pendek dan aku akan menghargai orang-orang ni..Aku tak simpan perasaan benci pon pada mereka dan aku doakan yang terbaik buat mereka..InsyaAllah..

Sampai sini saja catatan aku untuk waktu ni..Sebab jam di laptop aku dah menunjukkan waktu 1:27 AM..Mata aku juga dah terkebil-kebil sambil kepala aku dah terhangguk-hangguk macam burung merpati..Lagu yang sedang bermain di Mp3 aku pada waktu ni ialah Talking To The Moon (Bruno Mars)..Baris kata dalam lagu ni memang mendalam dan entah kenapa aku sukakan lagu ni..Lagu ni memang ada maksudnya..

Sekian, terima kasih..
Wassalam..



2 Jan 2012

Dingin?

Aku tak boleh tidur dgn lena malam ni..Tak tau kenapa..Dalam keadaan yg demam selsema macam ni tetiba terlintas di fikiran aku nak berblog pula malam ni..Apa yg bermain di kotak fikiran aku membuatkan aku jadi tak lena nak pejamkan mata..Macam2 benda yg aku fikirkan..Aku tak pasti apa yg sedang aku fikirkan..Banyak benda..Sampai aku sendiri pon rasa tak tenteram..Kenapa ye? Aku ada buat salah pada sesiapa ke? Andaikata kalau benar aku ada buat salah, aku minta maaf jika kata-kata aku selama ni ada mengguris perasaan sesiapa, ada menyakiti perasaan sesiapa..Mungkin aku tak sedar apa yg aku dah buat, tegurlah aku andai benar aku yg bersalah..Cara ni lebih mententeramkan perasaan aku..Maklumlah, tak semua manusia sempurna perlakuannya..Aku mengaku sikap aku juga tak sempurna..Mungkin ada kalanya sikap aku ni menimbulkan perasaan tak puas hati dikalangan kawan-kawan, atau sesiapa saja..

Alangkah bagusnya kalau aku mempunyai sikap yg sempurna..Pandai jaga hati orang..Pandai jaga perasaan orang..Tak pernah terkasar tutur bicara..Tapi apakan daya, aku tak mampu nak kawal semua tu..Tak pelah kalau ada mana-mana pihak yg berasa tak puas hati dgn aku, aku maafkan..Aku malas nak perbesarkan cerita..Lagi bagus kalau diselesaikan dgn cara baik..Sekurang-kurangnya kedua-dua pihak tak berkecil hati..Tak pelah, kemungkinan benda dah berlaku dah pon..

Wassalam..