Writer

My photo
Selangor, Malaysia
I may not be the prettiest, smartest or strongest, but at least I am me, and don't pretend to be someone that I'm not meant to be. :)

31 Dec 2011

Aku Juga Rasa...Aku Juga Faham...

Apa yg kita rasa, apa yg kita alami tak semua orang akan faham..Baik pendamkan drpd meluahkan..Tapi pabila dipendam, akan menyakitkan diri..Jika diluahkan, tak mungkin orang akan faham..Tak semua orang tak kan faham apa yg kita rasai..Baik diluahkan drpd disimpan..Kadang-kala seronok rasanya jadi seorang pendengar yg setia..Sekurang-kurangnya cara macam ni boleh mengurangkan tekanan seseorang yg meluahkan apa yg dipendam olehnya..Mungkin kita boleh membantu setakat yg mampu, tapi kemampuan tu bergantung kpd diri kita sendiri..Tak semua masalah yg dialami oleh seseorang kita boleh bantu sepenuhnya, tetapi kita haruslah memikirkan hati dan perasaan seseorang tu..Jangan terlalu bagi harapan yg tinggi sebab cara ni kemungkinan besar akan mengecewakan seseorang tu..Jadi jagalah hatinya sebaik mungkin supaya dua-dua pihak berasa selesa dan senang di antara satu sama lain..

Aku akan turut bersimpati dengan nasib yg menimpa orang-orang yg pernah meluahkan apa yg mereka rasa dan alami kpd aku..Aku akan cuba sebaik mungkin membantu sekadar yg mampu..Sekurang-kurangnya dapatlah mengurangkan beban dan tekanan yg dialami oleh insan tersebut..Kadang-kadang apa yg mereka luahkan mampu buat aku berasa sedih..Sebab aku cuba menyelami perasaan mereka w'pun tiada siapa yg tahu..Apa yg diceritakan oleh mereka boleh dijadikan iktibar dan pengajaran kpd diri aku sendiri..Supaya aku dapat buat yg terbaik dan menjaga hati dan perasaan setiap individu dgn baik..Nilai moralnya jagalah hati dan perasaan masing-masing..InsyaAllah ia mampu memberi tanggungjawab untuk membantu mereka yg memerlukan bantuan..Jangan sesekali memandang rendah dgn masalah yg mereka hadapi..Berilah semangat kpd mereka supaya mereka akan menjadi orang yg berguna..

Apa yg membuatkan aku berasa sedih bila orang-orang yg aku kenali, yg rapat dgn aku berkongsi cerita mereka dgn aku..Aku juga dpt rasa apa yg dia sedang alami..Aku juga dpt rasa apa yg dia sedang lalui..Paling menyedihkan bila seorang drpdnya terasa seperti kehilangan semangat diri..Aku bersimpati dgn nasib yg menimpa dirinya..Kekecewaan yg dialami memberi impak yg besar kpd perasaan aku juga dia..Aku akan cuba jadi seorang penasihat yg baik sebab aku tak nak tengok dia kecewa sampai bila-bila..Sekurang-kurangnya aku dpt membantu dia mengurangkan tekanan perasaan yg dia sedang alami..Masalah berat yg dipikul olehnya memang tak mampu ditanggung oleh dirinya seorang..Aku akan cuba beri dia semangat supaya dia tak give up sampai bila-bila..

W'pun tak semua orang tahu bagaimana perasaan aku bila aku dilanda masalah..Aku rasa tak perlu aku ceritakan semuanya kpd seseorang yg aku boleh harapkan..Cerita dari dulu hingga kini ada yg menyakitkan hati..Tapi perkara tu dah berlalu..Past is past..Kalau diingatkan balik pun tiada gunanya..Sebab masa tak boleh diputarkan semula..Andai kata kalau aku boleh kembali ke masa lampau, aku akan buat yg terbaik..Tapi semua tu hanya angan-angan belaka..Haha..Kelakar rasanya kalau aku cuba berimaginasi benda yg tak mungkin terjadi macam tu..Be positive, ok!..Aku pernah berangan, alangkah bagusnya kalau aku mempunyai kuasa yg boleh digunakan untuk membantu orang-orang supaya ia dpt mengurangkan beban dan seksaan yg dialami oleh mereka..Tapi itu hanyalah angan-angan sahaja!

Maaf kalau aku tak pernah cuba menyelami perasaan yg dialami oleh orang-orang..Bukan aku sengaja nak menghindari, mungkin aku tak pernah cuba nak memahami..Kali ni aku akan cuba beri yg terbaik kpd mereka-mereka semua..Memahami masalah mereka dan menyelami perasaan mereka..Satu masalah besar yg aku tak dapat nak bantu sepenuhnya ialah..Tak perlu kot aku ceritakan di sini..Biarlah aku yg tahu..Rasa sedih juga ada, tapi aku masih belum mampu nak bantu ke tahap maksimum..Tapi aku akan rasa bahagia kalau aku dapat menyelesaikan masalah tu..Tapi aku sedar tahap kemampuan aku setakat mana..Aku tak mampu tapi aku hanya mampu mengurangkan keperitan dan kesedihan yg dialami oleh orang itu..Berikan semangat supaya dia merasakan diri dia masih berguna lagi..Jangan hampakan perasaan dia..W'pun aku sedar orang itu hampir give up dgn masalah dan hidup dia sendiri, tapi aku akan cuba jadi pendengar dan peneman yg baik..Aku akan rasa sedih sampai bila-bila sekiranya aku gagal nak berikan yg terbaik..Semoga Allah membantu dia..

Satu kelemahan aku pabila orang bercakap tentang ajal dan maut..Aku sedar tiada siapa yg tahu bila ajal dan maut itu tiba..Apa pun kita kenalah terima qada' dan qadar..Andaikata kalau dah tercatat perkara tu berlaku, aku kena redha w'pun terpaksa terima kehilangan sesuatu yg berharga..Pasti semua orang pernah mengalaminya, kan? Kehilangan sesuatu yg berharga tak mampu diganti oleh sesiapa sampai bila-bila..Sebab benda yg berharga tu kita cuma miliki hanya sekali..W'pun dapat diganti, tapi ia tetap tak sama dgn yg asli..Haih, mungkin orang yg baca catatan aku ni tak faham apa sebenarnya yg aku cuba sampaikan, tapi biarlah aku saja yg tahu..Sebab aku tak perlu buat catatan yg terlalu detail demi menjaga perasaan individu-individu tersebut..

Aku juga pernah buat salah..Dan aku rasa seharusnya aku minta maaf kpd individu-individu ni sebelum terlambat..Apa maksudnya, biarlah aku saja yg mengerti..Mungkin ada orang yg cuba nak memahami maksud aku tapi gagal..Sebabnya aku tak kan buat kenyataan yg mengarut di sini..Apa yg aku ceritakan dari perenggan pertama sememangnya ada maksud yg orang lain tak kan faham..Agak realistik-kah cerita aku ni? Itu pendapat masing-masing sebab aku juga perlu terima pendapat dan pandangan yg berbeza drpd orang yg berbeza..Apa yg aku ceritakan di sini adalah cerita benar yg mungkin tak semua orang tahu..Tak semua cerita yg boleh aku ceritakan di sini demi menjaga nama baik masing-masing..Oleh itu aku rasa tak perlu aku mention apa-apa yg berkaitan dgn individu-individu tersebut..Cukuplah sekadar huraian saja..

Aku harap orang itu akan menjenguk catatan di blog aku ni..Sebab kemungkinan apa yg diceritakan ada kaitannya..Aku tak mampu nak luahkan satu-persatu, cukuplah hanya individu tertentu saja yg mengetahuinya..Mungkin dia tahu, mungkin dia tak tahu..Tapi Allah sentiasa tahu..Aku cuma mahukan yg terbaik di antara satu sama lain..Aku nak menyampaikan pesanan aku di sini..Kepada yg dimaksudkan, aku cuma mahukan dia lakukan yg terbaik dalam hidupnya..Jangan mudah putus asa dan jangan cepat mengalah..Perjuangan hidup mesti diteruskan w'pun ada kalanya perjalanan hidup kita ada turun naiknya..Tak semua orang mempunyai perjalanan hidup yg sempurna termasuk juga aku..Semua orang ada tahap kelemahan diri masing-masing..Kuatkan semangat untuk menempuh hari-hari yg akan datang..Cuba berfikir secara positif dan pandang ke hadapan..Jangan fikirkan kisah silam sebab bukan kita yg mahukan takdir kita jadi mcm ni..Terimalah takdir yg dah berlaku, jadikan pengajaran..Satu perkara lagi, berubahlah dan jadilah manusia yg berguna..

Wassalam..


New Year 2012 Lunar Calendar

Dragon
This is your year, with many advantages on your side. You may find plenty of opportunities that allow you to put your ideas or plans into practice. If you can work hard and smart to synergise with your good luck, there is a good chance you can achieve progress in many aspects of your life this year.

Snake
If you are born in the year of the Snake, you can look forward to some good and unexpected wealth, business and career opportunities. However, it is advisable not to make any major changes this year and be prepared for some minor setbacks that may come your way.

Horse
The Dragon year is guaranteed to be an amazing and impressive year for the Horse. It is a year where you will be more established and gain popularity, honour and reputation from all those you deal with.

Sheep
2012 will be a year of accomplishment for the Sheep. It offers all that is great to those who are all set. Occupy yourself with positive thoughts, trust your intuitions and you are sure to achieve happy and profitable outcomes.

Monkey
The Dragon year presents the opportunity to lay foundations of future ventures. As such, those born in the year of the Monkey should figure out their future paths to welcome opportunities and success. You will find that you will be much more self-assured ang re-energised this year.

Rooster
The Rooster will relish greater prosperity and power, brought to it by the Dragon. Anticipate a year complete with new ventures and prosperity and concentrate on your ability to succeed to steer clear of many possible worrisome scenarios that may come your way.

Dog
After eliminating many challenges last year, the Dog will be able to enter the year 2012 more effectively. Focus on your skill to make alternative decisions and be brave. Be prepared to take risks if you intend to make long-term affiliations.

Boar
The Pig can look forward to enjoying all the benefits and opportunities of the year of the Dragon, as people born in this year are set for success. Be confident and patient; and nothing will prevent you from achieving your pursuits.

Rat
While 2011 may have seemed like a dull and plodding year, the Rat can rest assure that the lucky stars are on their side this 2012. As such, it is advantageous to venture out and take notice of the right moment to seize the abundant opportunities that are destined to come your way this year.

Ox
The Dragon year is a fortunate year of the Ox. It is the year when the star of future progress is here for you, making it convenient for you to advance on projects you may have started in the preceding years.

Tiger
2012 is undeniably an auspicious year for the Tiger. You can expect to have a more solid financial groundwork and yield profitable gains. Take note to concentrate on the positive forces than the negative ones, which may become a hindrance to your hopes.

Rabbit
Opportunities are in store for the Rabbit in the Dragon year. The troubles you have encountered in 2011 will be brought down and you will emerge stronger than ever. You can expect to find more love and be more assured of success and happiness this year.




29 Dec 2011

1,2,3,4

Give me more loving than I've ever had
Make it all better when I'm feeling sad
Tell me I'm special even when I know I'm not
Make it feel good when it hurts so bad
Barely get mad
I'm so glad I found you
I love being around you
You make it easy

It's as easy as 1-2-1-2-3-4
There's only
ONE thing (one)
TWO do (two)
THREE words (three)
FOUR you... (four)
(I love you) I love you
There's only
ONE way (one)
TWO say (two)
Those THREE words (three)
And that's what I'll do... (four)
(I love you) I love you

Give me more loving from the very start
Piece me back together when I fall apart
Tell me things you never even tell your closest friends
Make it feel good when it hurts so bad
The best that I've had
And I'm so glad I found you
I love being around you
You make it easy

It's as easy as 1-2-1-2-3-4
There's only
ONE thing (one)
TWO do (two)
THREE words (three)
FOUR you... (four)
(I love you) I love you
There's only
ONE way (one)
TWO say (two)
Those THREE words (three)
And that's what I'll do... (four)
(I love you) I love you
(I love you) I love you

You make it easy
It's as easy as 1-2-1-2-3-4
There's only
ONE thing
TWO do
THREE words
FOUR you...
(I love you) I love you
There's only
ONE way
TWO say
Those THREE words
And that's what I'll do...
(I love you) I love you
(I love you) I love you
1-2-3-4
I love you
(I love you) I love you

[Plain White T's]

I Wish You Knew


I've got to see you
Wherever you are
And I've got to be there
I'm wishing on stars
I've got to reveal what's inside of my heart
But the words escape me
And I'm paralyzed
So helpless when I
Look into your eyes

And how I wish you only knew
What I feel inside for you
You probably haven't got a clue
But I wish you knew
How I love you baby

Honestly I know it's silly of me
To want you so badly
But keep it concealed
See my inferiority complex kicks in
And the words escape me
And I'm paralyzed
So helpless when I
Look into your eyes

And how I wish you only knew
What I feel inside for you
You probably haven't got a clue
But I wish you knew
How I love you baby



[Mariah Carey]

Just To Hold You Once Again


 
Do you know
How it feels
Lying here without you baby
You could never understand what's happening to me
So alone
Nothing's real
I just dream about you baby
And forever wonder why you had
To break free

Even though you're not my lover
Even though you're not my friend
I would give my all
To have you here
Just to hold you once again

It's so hard
To believe
I don't have you right beside me
As I long to touch you
But you're out of my reach
And my heart doesn't feel
It's so very cold inside of me
Just a shadow of someone that I used to be

You were the only one (only one)
That I allowed inside my heart
Now I'm just holding on
To something so far gone
Where did I go wrong



[Mariah Carey]






Hero


There's a hero
If you look inside your heart
You don't have to be afraid
Of what you are
There's an answer
If you reach into your sould
And the sorrow that you know
Will melt away

And then a hero comes along
With the strength to carry on
And you cast your fears aside
And you know you can survive
So when you feel like hope is gone
Look inside you and be strong
And you'll finally see the truth
That a hero lies in you

It's a long road
When you face the world alone
No one reaches out a hand
For you to hold
You can find love
If you search within yourself
And the emptiness you felt
Will disappear

Lord knows
Dreams are hard to follow
But don't let anyone
Tear them away
Hold on
There will be tomorrow
In time
You'll find the way



[Mariah Carey]

Pretty Boy


I lie awake at night
See things in black and white
I've only got you inside my mind
You know you have made me blind

I lie awake and pray
That you will look my way
I have all this longing in my heart
I knew it right from the start

Oh my pretty pretty boy I love you
Like I never ever loved no one before you
Pretty pretty boy of mine
Just tell me you love me too
Oh my pretty pretty boy
I need you
Oh my pretty pretty boy I do
Let me inside
Make me stay right beside you

I used to write your name
And put it in a frame
And sometime I think I hear you call
Right from my bedroom wall

You stay a little while
And touch me with your smile
And what can I say to make you mine
To reach out for you in time

Oh my pretty pretty boy I love you
Like I never ever loved no one before you
Pretty pretty boy of mine
Just tell me you love me too
Oh my pretty pretty boy
I need you
Oh my pretty pretty boy I do
Let me inside
Make me stay right beside you

Oh pretty boy
Say you love me too

Oh my pretty pretty boy I love you
Like I never ever loved no one before you
Pretty pretty boy of mine
Just tell me you love me too
Oh my pretty pretty boy
I need you
Oh my pretty pretty boy I do
Let me inside
Make me stay right beside you

 

One In A Million



Jet setter
Go getter
Nothing better
Call me Mr. been there done that
Top model chick to your every day hood rat
Less than all but more than a few
But I've never met one like you

Been all over the world
Done a little bit of everything
Little bit of everywhere
With a little bit of everyone
All the girls I've been with
Things I've seen it takes much to impress
But sure nough your glow it makes your soul stand out from all the rest

I can be in love
But I just don't know
Baby one thing is for certain
Whatever you do it's working
Other girls don't matter
In your presence can't do what you do
There's a million girls around but I don't see no one but you

Girl you're so one in a million
You are
Baby you're the best I ever had
Best I ever had
And I'm certain that
There ain't nothing better
No there ain't nothing better than this

You're not a regular girl
You don't give a damn about the loot
Talking about I can't do it for you
But you can do it for yourself
Even though that ain't so
Baby cause my dough don't know how to end
But that independent thing I'm with it
All we do is win baby

I could be in love
But I just don't know
Baby one thing is for certain
Whatever you do it's working
Other girls don't matter
In your presence can't do what you do
There's a million girls around but I don't see no one but you
Baby you're so one in a million
You are
Baby you're the best I ever had
Best I ever had
And I'm certain that
There ain't nothing better
No there ain't nothing better than this
Girl you're so one in a million
You are
Baby you're the best I ever had
Best I ever had
And I'm certain that
There ain't nothing better
No there ain't nothing better than this

Diamond girl
Only one in the world
Just one of a kind
She mine

Ooh all that I can think about is what this thing could be
A future baby
Baby you're one of a kind
That means that you're the only one for me
Only one for me
Baby (girl) you're so one in a million
You are
Baby you're the best I ever had
Best I ever had
And I'm certain that
There ain't nothing better
No there ain't nothing better than this
Girl you're so one in a million
You are
Baby you're the best I ever had
Best I ever had
And I'm certain that
There ain't nothing better
No there ain't nothing better than this





28 Dec 2011

Cakap-Cakap?

Dulu2 orang kata sebelum nak bercakap tu pandang kiri-kanan-depan-belakang, takut kalau2 ada orang dengar perbualan nanti..Tapi sekarang ni, orang dah tak payah nak buat mcm tu lagi..Just straight-to-the-point..Hah, lagi senang..Perbualan boleh dibuat melalui SMS, e-mail, laman sosial, laman chatting dan sebagainya..Cara yang paling berkesan sebab apa yang kita nak bualkan tu dapat disampaikan terus tanpa berfikir panjang..Yelah, nak call nanti membazir kredit pulak semata-mata nak bergosip..Iya kan? Haha..jangan nak salahkan perempuan je sebab lelaki sekarang ni pon dah pandai bergosip juga..Kiranya masing2 sama aja..Adil kan!

Cakap-cakap..Bercakap mengenai sesuatu benda atau perkara yang dah sememangnya realiti tu takpe, kan? Bukan rekaan semata-mata, tapi dah memang ia berlaku secara realiti..Mungkin seseorang individu tu sudah disakiti, sudah dipermainkan, sudah diperbodohkan, juga sudah ditipu..Oopsss! Aku yakin ramai yang pernah mengalami nasib yang sebegini..Tipulah kalau tak pernah langsung terkena penangan "sakit hati" yang macam ni seumur hidup, kan? Oleh itu, janganlah menyakiti hati orang, janganlah mempermainkan perasaan orang..Kelak diri kamu juga yang menjadi perbualan orang ramai..Lagi2 kalau kamu tu seorang yang dikenali..Erti kata lain diri kamu tu famous-lah..Lagi seronoklah orang bercakap tentang kamu kan? Oleh itu, jagalah hati dan perasaan orang sekeliling terutamanya kawan2 juga yang tersayang..

Setiap manusia pasti akan berubah..Aku yakin itu..Semua itu berlaku bergantung pada nawaitu diri masing2..Kalau dah berniat nak berubah, baguslah..Teruskan niat baik itu..Jangan pula sekadar hangat2 tahi ayam..Kecoh sana, kecoh sini kata nak berubah..Beriya-iya meyakinkan orang sekeliling, tapi diri tetap seperti dulu..Not good, not good..Perhatian daripada kawan2 juga ahli keluarga itu penting..Kalau kamu dah cukup berkeyakinan nak berubah, tinggalkan perkara yang lepas, itu dah cukup bagus..Niat tulus-ikhlas-suci-murni tu..Wa support lu beb! Ingat, terlajak perahu boleh diundur..

Kadang2 apa yang kita nak cakapkan dan sampaikan ni bukan berniat nak memburukkan orang..Tapi sekadar nak menasihati..Mungkin kita tak berkesempatan nak bercakap secara face-to-face..Sebab, kita tak diberi peluang untuk bercakap..Atau individu tu buat seperti endah-tak-endah bila kita nak bercakap..Erti kata lain, buat2 macam malas nak dengar..Degil teramat! Cubalah bertanya kepada individu itu apa yang nak dicakapkan mengenai diri kita..Cara macam tu kan bagus..Kadang2 pakai orang ketiga ni pon bukan boleh dipercayai sangat..Sebab dia boleh mereka-reka cerita yang agak mustahil sekali kita cakapkan..Lain kita cakap, lain pula disampaikan..Dah macam cerita berangkai yang berepisod pula..Hishhh, not good, not good..

Aku tau orang yang takde dalam senarai followers aku ni ada singgah menjenguk blog aku..Berdasarkan kata2 yang sudah pon ditapis menunjukkan memang benar ada beberapa individu menjenguk blog aku secara diam2 juga senyap2..Tapi apa yang dinyatakan sudah cukup bukti menunjukkan ia adalah benar w'pon ayat sudah ditampal setebal-tebalnya..Terima kasih-lah kepada individu yang sudi meluangkan masa beberapa minit singgah ke blog aku membaca catatan aku yang dipampang secara terbuka ni..Aku takdelah mention sesiapa, sebab tak patut rasanya..Cukuplah kalau Tuhan saja yang tau..Lagi bagus, kan?

Oh, ya..Satu perkara lagi..Laman sosial aku sentiasa mengalu-alukan kedatangan kawan2 baru..Tapi ada juga individu yang tak berperikemanusiaan yang cuba menceroboh laman sosial aku secara diam2..Aku tak taulah angkara siapa sebab aku memang cukup benci dengan perbuatan manusia durjana seperti tu..Sekejam-kejam perangai aku pon takdelah sampai nak menceroboh hak asasi individu..Not good, kan? Sezalim-zalim perangai aku pon aku takdelah sampai nak block orang sesuka hati..Aku takde perasaan yang seperti tu..Sebab kalau kita dah menambah rakan dengan niat nak berkawan, teruskan ajelah niat tu..Tak perlulah nak block atau remove rakan2 bila dah timbulnya rasa benci dan meluat..Betul tak? Itulah perangai yang paling tak bagus yang ada dalam diri individu..Bila nak berkawan, bukan main baik lagi menyampaikan hasrat dan niat ikhlas-suci-murni tu..Tapi bila dah jumpa kawan baru, bukan main lagi cepat2 block serta remove kawan2 yang tak diperlukan..Hishhh, kalau sekadar nak main2 baik tak payah tambah rakan..Betul tak? Nak berkawan tu biarlah dengan niat yang ikhlas..Kalau sekadar pandang rupa paras tu, lupakan ajelah..Sebab tak semestinya orang yang berupa paras cantik menarik tu baik..Dan tak semestinya orang yang berupa paras buruk hodoh tu tak baik..Elakkan-lah sikap yang suka menilai kecantikan luaran..Sebenarnya kecantikan dalaman tu adalah aspek utama dan paling penting dalam memilih kawan..Rambut sama hitam, tapi hati lain2..

Oklah, aku rasa cukuplah sampai perenggan yang ke-7 ni..Sebab aku pon macam dah kekeringan ayat nak menaip lagi..Kalau diikutkan hati, boleh je aku sambung sampai berjela-jela perenggan..Tapi takut kang orang yang membaca tu tak larat nak membaca lagi..Anyway, terima kasih kawan2 sebab ada dikalangan individu yang berkawan dengan aku dengan niat yang baik dan ada juga yang berkawan dengan aku dengan niat yang tak baik..Yang berniat tak baik tu, sedar-sedarlah ye..Jauhkan-lah sikap tak elok tu..Jangan cuba mengambil kesempatan ke atas kesenangan aku dan lupakan aku sekiranya aku kesusahan..Nak berkawan bukan macam tu caranya..Not good, not good..Anda baik dengan saya, saya juga baik dengan anda..Sama-samalah kita memupuk sikap yang jujur dan adil.. <3

Wassalam..


P/S: Aku tak suka dengan orang yang suka membangga diri..Kalau diri tu tak cukup power tak perlulah nak dibanggakan sangat.. :)


27 Dec 2011

Kahwin Muda

Malam ni aku nak bercerita tentang topik kahwin muda..Mungkin cerita aku ni boleh mendatangkan sensitiviti kpd sesetengah individu..Mungkin juga boleh dijadikan pengajaran kpd sesetengah individu..Cerita ni bukanlah cerita rekaan, tp berdasarkan cerita yg telah diceritakan oleh beberapa orang kawan aku yg sudah pun menempuhi zaman kahwin diusia muda..


Al-maklumlah, bak kata orang tua2 eloklah kalau kahwin diusia muda untuk mengelak drpd berlakunya kejadian2 yg tak diingini..Ya, betul tu..Tp bg aku kahwin tak boleh dipaksa-paksa..Betul? Tunggulah diri tu betul2 sudah bersedia dr segi mental dan fizikal, ekonomi, barulah boleh naik pelamin..Betul? Sbbnya zaman sekarang ni bukan mcm dahulu-kala..Zaman mak abah kita dulu lain..Jodoh anak2 orang tua yg tentukan..Tp zaman era maju sekarang ni pon masih ada lg orang yg mengamalkan tradisi mcm tu..Wallahualam..Jodoh di tangan Tuhan..Kita hanya merancang tp Tuhan yg menentukan..


Sebenarnya, bg aku bukan senang nak cari calon yg sesuai..Betul? Masa bercinta semuanya indah..Bak kata perumpamaan, pijak semut pon tak mati..Bila dah kahwin, muncul-lah segala belang dan taring yg disimpan tu..Baran kemain..Tp aku rasa tak semua orang bersikap begitu..Betul? Itu semua bergantung kpd nawaitu masing2..Pandai-pandailah menguruskan hal rumah tangga masing2..Betul? Aku selalu berdoa moga2 dijauhkan-lah jodoh aku drpd kalangan orang2 yg panas baran..Sbb utama aku taknak jd mangsa dera bila aku dah berumah tangga nanti..Jauhkan-lah!


Konflik ketika sudah berumah tangga ni mmg merupakan satu cabaran yg besar buat pasangan suami isteri kan..Kalau masing2 tak pandai jaga pasangan masing2, beginilah jadinya..Tp bg aku tak jugak..Kalau kita dah jaga pasangan kita bagai separuh nyawa pon, pastu tiba2 dia berubah tanpa sebab, mcm mana? Mmg taufan-lah jadinya..Mcm mana nak terima kenyataan kalau kita dpt tau pasangan kita ada skandal lain? Berperang atau sebaliknya? Berpisah atau sebaliknya? Susah kan!


Tak semestinya kahwin muda tu tak indah..Ada sorang kawan aku pon kahwin muda, sudah beranak satu lg..Tp gaya suami isteri tu ibarat "orang bujang"..Seronok rasanya..Rasa cemburu pon ada..Romantik gitu..Haha! Apa pon aku belum bersedia wpon aku sukakan budak2..Seruan belum tiba lg.. :)



P/S: Apa pon yg berlaku juga terjadi, yg penting nawaitu kita.. :)


25 Dec 2011

Sama Mcm Dulu

Aku rasa blog ni lah tempat yg paling sesuai utk aku taip semuanya..Benda yg sememangnya aku rasa tak pernah ada kesempatan nak dibicarakan bersama dgn kau..Aku tak pasti samada kau ada jenguk blog aku ni atau tak..Itu hak kau..Yg pasti aku rasa selesa menaip disini..Sekurang-kurangnya bila kau jenguk blog aku, kau tau apa yg aku taip ni berkaitan dgn kau..Sejujurnya aku nak cakap yg kau masih sama macam dulu..Perangai kau satu pon takde yg berubah..Menipu tu dah mmg menjadi pelengkap hidup kau..Bukan aku nak kacau kau pon..Kalau kau dah ada kehidupan kau sendiri, salah ke kau bgtau? Kenapa kau nak sorok2 mcm aku nak upah sepasukan penyiasat utk siasat segala kegiatan kau? Kau pon bukan berada jauh dari aku pon..Lambat laun boleh jumpa juga..Aku tau salah satu sebab kenapa kau masih nak berbaik dgn aku, kerana JANJI kau tu..Aku ingat sampai bila2..Kalau kau lupa pon, kau jangan menyesal kalau kau tak tunaikan janji kau tu..Sebab kita masing2 tak tau ajal kita sampai bila..So sebelum terlambat, kau langsaikanlah apa yg patut kau langsaikan ya..


Aku tak tau apa motif utama kau kerap SMS aku, bertanyakan khabar dan sebagainya..Dah semestinya aku mula rasa syak dgn tujuan kau tu..Aku rasa kau cuma nak ambik hati aku supaya aku tak bertindak lebih agresif..Kau jangan risau..Kalau kau berpegang pada janji, aku tak kan buat lebih dari tu..Kau takut kehilangan kawan kan? Sampai kau suruh kawan2 kau satu-persatu 'block' aku dari sebuah laman sosial ni..Aku tak kisah sebab aku bukannya spesies pengecut mcm kau..Tau cakap tapi takut nak bikin..Kau dah tau benda yg menjadi kesalahan kau tu, kau takut nak tampil kehadapan, mengaku dgn jujur..Baru aku tau di mana letaknya keberanian seorang jantan mcm kau..Maaf kalau bahasa aku agak kasar bunyinya..Seorang lelaki yg berani mesti tau menjaga maruahnya..Bukan jadi sotong mcm kau..Tau pulak kau penat bila setiap orang bercakap tentang hal kau sana-sini-situ..Baru sekarang kau sedar erti penat? Selama ni kau mempermainkan orang, kau tak reti penat pulak? Cuba kau bilang, dah berapa ramai orang yg kau dah sakiti perasaannya termasuk aku..Senaraikan..Ramai tak? Cuba kau bilang, dah berapa ramai orang yg kau dah mempergunakan kelemahannya termasuk aku..Senaraikan..Ramai tak?


Kau tak perlu nak ambik jalan yg begitu mudah dgn cara menyembunyikan diri serta melarikan diri dari segala masalah..Sebab setiap masalah tu tak kan datang kalau bukan kau yg menjadi puncanya..Boleh tak kau buka mata dan pemikiran kau seluas-luasnya dimana letaknya sifat kejujuran kau tu? Aku dah lama pendam ayat ni selama ni..BODOH..Sebab? Kau lepaskan orang yg dah sayangkan kau separuh nyawa..Kau cari yg baru yg tak reti nak sayang kau sebaik-baiknya..BODOH..Betul tak? Kau hanya pandang rupa paras serta kemewahan seseorang tu..Kau anggap rupa paras yg menawan tu boleh memberi kebahagiaan kpd kau..BODOH..Sebab kau dah mengaburi pandangan mata kau sendiri dgn kecantikan rupa seseorang..Aku bukan nak mengutuk atau mengeji..Kau bukan orang "seni" bg pandangan aku..Kau cuma kenal erti "seni" dr segi rupa paras dan harta benda.."Seni" dr segi profession kau, itu tak bermakna apa-apa..Sebab pemikiran kau masih belum cukup matang dan sempurna..Kau hanya mengagungkan diri kau seperti seorang yg cukup sempurna dlm segala sifat..


Aku tak kisah kalau kau nak mencacatkan nama serta diri aku kpd kawan-kawan seangkatan kau..Tapi kau perlu sedar yg ramai lagi orang yg tak boleh nak terima diri kau seadanya..Baik didepan, juga dibelakang..Tak semua orang yg kau dah sakiti boleh menerima kau dgn mudah..Luka tak kan sembuh dgn cepat..Luka yg parah mengambil masa yg lama utk sembuh..Mungkin berbulan, mungkin bertahun..Kesimpulannya, aku nak katakan yg kau tetap sama mcm dulu..Tiada perubahan yg berlaku ke atas diri kau w'pon aku sedar dah berbulan lamanya aku tak bertemu dgn kau..Kau hanya beritahu aku keadaan kau ketika kau sakit..Kau pasti lupakan aku ketika keadaan kau sihat..Begitu juga kitaran situasi yg sama berlaku, benda yg sama terjadi..Sejauh mana aku boleh percaya dgn setiap ayat-ayat yg kau sampaikan, Wallahualam..Hanya Tuhan saja yg tau..




20 Dec 2011

Awak kena Faham..

Sebentar tadi, pukul 1:20am aku dpt pesanan ringkas dr sorang kawan ni..Aku masih tak paham kenapa dia tak boleh terima hakikat yg aku hanya anggap dia sebagai kawan aje..Bukan aku nak mempermainkan dia, tp selama ni aku mmg anggap dia sebagai kawan je..Tak lebih dr tu..Dah lama dah aku cakap mcm ni kat dia, tp dia seolah-olah tak boleh nak terima hakikat..

"Sorry-lah ye kawan, awak juga kena paham yg saya bukan untuk awak..Saya tak boleh terima alasan yg pernah awak cakap dulu..Awak kata rupa saya ni seiras rupa bekas makwe awak dulu..Oleh sebab itu awak nak berdamping dgn saya..Saya kan pernah cakap yg saya tak boleh terima awak..Tolong-lah berhenti mengharap kat saya lg..Dari dulu sampai skrg awak masih tak berhenti mengharap, kan..Awak sanggup break dgn makwe awak (selepas yg dulu) sbb awak tak nak putus kawan dgn saya..Saya rasa mcm bersalah lepas seorang wanita menghantar SMS kat saya menyatakan dia baru je putus dgn pakwe dia..Cerita dia dan cerita awak berlaku pd hari yg sama ketika tu..Saya rasa dia makwe awak..Kalau awak nak kembali pd dia pon, dipersilakan..Lg satu, saya sudah ada pengganti..Saya harap awak dpt cari wanita yg boleh jaga awak sampai bila-bila.."

"Satu perkara lg, awak tolong ubah diri awak tu..Jangan kerana frust dgn perempuan awak sanggup berjauhan dgn family, sanggup kehilangan kerja, sanggup lupakan kawan2..Awak kena sedar tu..Kalau awak 'down' sekalipun, tak bermaksud awak gagal sampai bila2..Mungkin jodoh awak dgn orang lain..Awak kena ingat tu..Saya nak awak anggap saya ni sebagai kawan awak je..Terima kasih ya sbb awak pernah jd pendengar yg baik masa saya ada masalah dulu..Tp sekarang saya dah ok..Tak bermaksud saya lupa kat awak, cuma saya dah berpunya dan saya perlu jaga dia sebaik-baiknya..Saya sayang dia..Harap awak juga akan jumpa seorang perempuan yg boleh sayang awak..Tp perempuan itu bukan saya.."

"Lepas ni tolong hubungi saya sebagai seorang kawan ye..Tak perlu lebih2 sbb saya tak nak ia menjadi isu suatu hari nanti..Lg sekali saya nak nyatakan yg saya sudah berpunya..Tolong paham maksud saya.."



P/S: Saya cuma akan cakap 143 kpd orang yg saya sayang je.. :)





WTF!!

Tak tau nak cakap apa..Tp mmg agak bengang jugak-lah kan sbb akaun Fb aku yg official punya tak boleh nak 'log in'..Waduh, lagi sekali akaun Fb aku tak boleh nak buka..Dulu ZN II dah kena hack, sekali gus kena delete terus..Agak bengang, kan? Sayang siot akaun yg itu kena delete sbb banyak senarai kawan2 aku dlm tu..Actually aku mmg ada 1st account (official), ZN..Dah bertahun-tahun menapak kat Fb..Sejak tahun 2005 lg..Akaun yg paling aku sayang sekali..Tp hari ni aku nak 'log in', tak boleh..Sialan! Lg sialan apabila ada manusia durjana sanggup hack dan delete terus akaun ZN II aku tuh hujung tahun lepas..Mentang2 lah kau kaki hackers, agak2 la kalau nak men-dajal-kan orang sekalipun! Seronok ke buat kerja haram jadah mcm tu?

Neway, aku harap hari esok aku dah boleh 'log in' kembali akaun ZN aku tuh..Pelizzz-lah pengasas Fb..Kalau nak upgrade pon, takpe..Asalkan jangan hilangkan akaun aku yg itu.. :(


P/S: Nasib baik ZN III boleh 'log in' mcm biasa.. :)

18 Dec 2011

A 1000 Years



Heart beats fast
 Colors and promises
 How to be brave
 How can I love when I'm afraid to fall
 But watching you stand alone
 All of my doubt suddenly goes away somehow

One step closer

 I have died everyday waiting for you
 Darling don't be afraid I have loved you
 For a thousand years
 I'll love you for a thousand more

Time stands still
 Beauty in all she is
 I will be brave
 I will not let anything take away
 What's standing in front of me
 Every breath
 Every hour has come to this

One step closer

 I have died everyday waiting for you
 Darling don't be afraid I have loved you
 For a thousand years
 I'll love you for a thousand more

And all along I believed I would find you
 Time has brought your heart to me
 I have loved you for a thousand years
 I'll love you for a thousand more

One step closer
 One step closer

 I have died everyday waiting for you
 Darling don't be afraid I have loved you
 For a thousand years
 I'll love you for a thousand more

And all along I believed I would find you
 Time has brought your heart to me
 I have loved you for a thousand years
 I'll love you for a thousand more



 

I Like You :)

 

It's like a little piece of heaven
 When you stay
 You make me feel like it's all
 Okay
 And now I know that the sun
 Will only shine
 When the clouds go away
 Cause thats how you make me feel
 Thats how you make me feel today

And you're like a little piece of candy
 On my tongue
 You're so much
Fun
 And i flip like a butterfly
 With one look in your eyes
 Thats how you make me feel
 Thats how you make me feel tonight

And I think I like you
 And I think you like me too

Lets keep dreaming and wishing
 This way
 Grow ups don't take enough time
To play
 Love, and so, it matters at the end of the day
 That's how you make me feel
 Thank you for making me feel this way

And I think I like you
 And I think you like me too



(Christina Perri)


Arms


I never thought that you would be the one to hold my heart
 But you came around and you knocked me off the ground from the start

You put your arms around me
 And I believe that it's easier for you to let me go
 You put your arms around me and I'm home

How many times will you let me change my mind and turn around?
 I can't decide if I'll let you save my life or if I'll drown

I hope that you see right through my walls
 I hope that you catch me 'cause I'm already falling
 I'll never let a love get so close
 You put your arms around me and I'm home

The world is coming down on me and I can't find a reason to be loved
 I never wanna leave you but I can't make you bleed if I'm alone

You put your arms around me
 And I believe that it's easier for you to let me go...

I hope that you see right through my walls
 I hope that you catch me, 'cause I'm already falling
 I'll never let a love get so close
 You put your arms around me and I'm home

I tried my best to never let you in to see the truth
 And I've never opened up
 I've never truly loved 'til you put your arms around me
 And I believe that it's easier for you to let me go

I hope that you see right through my walls
 I hope that you catch me, 'cause I'm already falling
 I'll never let a love get so close
 You put your arms around me and I'm home

You put your arms around me and I'm home



15 Dec 2011

Lagi Sekali?!

Aku tak tau kenapa tiba2 kau kembali, merayu memohon maaf dan meminta semua kesalahan kau dimaafkan..Bukan kali pertama kau buat mcm ni..Sdgkan dulu pon kau pernah bercakap benda yg sama..Jgn nak bermain dgn kata2 lg sbb aku dah masak dgn semuanya..Bukan aku tak kenal kau siapa..Dulu dan sekarang kau tetap sama..Xde bezanya bg aku..Kau kata lg sekali kau nak berubah..Dipersilakan..Sbb aku tahu kata2 kau tu sekadar omongan kosong..Nak tarik perhatian aku..Nak jaga hati aku..Bkn sekali dua aku mengalami nasib yg mcm ni..Kau pon tahu kan apa salah kau? Sakitnya kau mmg tak pernah nak rasa dan terfikir pon..

Kau kata kau tiada yg lain..Aku tahu kau tipu..Sbb hidup kau sememangnya tak pernah lengkap tanpa kaum Hawa..Aku kenal cara kau..Kau mengadu ditimpa masalah besar..Tp dulu pon kau pernah mengadu masalah yg sama..Aku tak tahu nak percaya atau tak..Aku cuma mampu mendengar masalah yg kau luahkan..Sbbnya kau bukan mengadu kat aku sorang..Tp janji kau aku tetap pegang..Kau tak boleh nak buat2 lupa..Sbb kau dah janji..Janji tetap janji..Ingat tu sampai bila2..

Aku tahu kau bukan berada jauh dr sini..Kononnya kau kata kau pergi jauh sbb nak tenangkan fikiran..Nak mulakan hidup baru..Aku tak tahu sejauh mana kebenaran cerita kau tu..Sememangnya dah lama aku rasakan kau mmg x pernah berada jauh dr sini..Kalau kau tipu aku sekalipon, hanya Allah saja yg tahu..Hanya Allah saja yg nampak..Sekarang kau kembali..Kau hanya tinggalkan pesanan di laman sosial aku..Kau tak perlu risau sbb aku tak pernah langsung padam nombor telefon kau..Tp kenapa kau beri alasan nombor telefon aku dah hilang? Nampak sgt kau menipu kan! Mcm yg pernah aku katakan pd kau, kalau kau sudah ada yg lain, dipersilakan..Aku tak kan pernah ragu2 dgn jawapan kau sbb kau mmg tak pernah nak bercakap benar dgn aku..Tak pernah!

Kata2 yg kononnya kau rindukan aku tu dah lapok bg aku..Dah lapok! Kau buat baik hari ni, tp esok hari kau buat perangai jugak..Jujur aku cakap aku mmg x tahu kau dimana sekarang..Kau hanya tinggalkan pesanan ringkas melalui SMS dan merayu agar aku tak ganggu teman2 kau..Tp sampai bila kau nak sorok dr aku? Kau kata kau dah mulai sedar akan kesilapan lampau kau..Tp itu tak bermakna ada peluang lg untuk kau w'pon kau merayu agar diberikan peluang sekali lg..Aku dah rasa cukup sakit..Aku dah rasa cukup perit..Apa yg kau dah buat pd aku mmg aku akan ingat sampai bila2..

Aku bersimpati dgn nasib yg kau alami sekarang..Bkn aku nak berdendam atau menyumpah kau jd begini..Kata2 ringkas yg aku pernah katakan pd kau, "mcm mana U pernah menganiaya orang dulu, mcm ni lah yg U rasa..baru U sedar rasa sakit kan? mcm ni lah rasa sakitnya bila diri dipermainkan..baru sekarang U sedar yg U dah tiada siapa2 lg.." Benarkah kau sudah tiada siapa2 lg? Kaum Hawa kah? Semestinya maksud kau, kau sudah tiada perempuan lg yg mahu berdamping dgn kau..Atas alasan ni kau nak kembali pd aku..Bkn alasan yg relevan bg aku..

Tak pe lah..Sekurang2nya apa yg kau dah buat kat aku dulu boleh dijadikan pengajaran utk diri aku sendiri..Agar berhati-hati dgn lelaki yg aku kenali.."Sekali Lelaki Itu Sakitkan Hati Perempuan, Lelaki Itu Akan Disebat Dengan Tulang Rusuk Perempuan Sebanyak 100kali Di Akhirat Kelak."



21 Nov 2011

Kebaikan Khasiat Koko

Ramai di antara kita yg tak sedar bahawa koko dan coklat merupakan pemakanan yg seimbang. Yelah, sebab kita pon makan coklat sekadar suka-suka je kan. Tp kita tak sedar tentang khasiat yg terkandung dlm coklat dan koko tersebut. Sebenarnya, kandungan lemak dlm koko bererti minuman koko dpt menyumbang lebih tenaga berbanding dgn minuman teh atau kopi.

    Sebenarnya, koko apabila dicampurkan dgn susu dan gula akan menjadi minuman yg berkhasiat dan theobromine serta kafein (masing-masing lebih kurang 2% dan 0.1% dlm serbuk koko) boleh bertindak sbg perangsang. Pernah dinyatakan bahawa penghadaman susu bertambah baik dgn adanya koko yg bertindak membantu mengubah pembentukan susu beku di dlm perut kita. Coklat mengandungi 'milk soilids' antaranya 'butter fat', protein susu, kalsium dan lain-lain mineral dan vitamin.

    Khasiat biji koko terhadap kesihatan adalah diperolehi drpd kandungan polyphenols yg tinggi spt flavanoids. Kandungan yg paling penting didapati dr koko adalah flavan-3-ols atau lebih dikenali sbg catechin. Flavanoids adalah merupakan kumpulan kandungan kimia yg memberikan tindakan antioksida yg kuat.

    Laporan kajian mendapati bahawa kuantiti antioksida yg diserap dr koko dan coklat adalah lebih tinggi berbanding wain, teh dan sayur. Pengambilan koko sbg makanan yg kaya dgn antioksida flavanoids dpt mengurangkan risiko atherosclerosis serta mengurangkan kematian akibat penyakit koronari jantung atau dikenali sbg penyakit kardiovaskular.

    Satu kajian terhadap seekor tikus telah dilakukan dan laporan kajian itu menunjukkan bahawa antioksida yg mengalir semasa dlm keadaan tertekan dan senaman mempunyai kesan yg baik terhadap stamina. Kajian di Jepun menunjukkan bahawa poliphenol dpt menghalang perubahan sikap emosi dibawah tekanan fizikal dan berupaya mengurangkan tekanan emosi yg sdg dialami oleh kita.

    Ramai yg tidak tahu bahawa penuaan merupakan salah satu proses yg mengakibatkan kerosakan radikal. Sehubungan itu, pemakanan yg kaya dgn antioksida memainkan peranan penting dlm melambatkan proses penuaan. Kajian mengenai proses penuaan telah dijalankan secara meluas dimana jangkamasa hayat bg manusia yg sihat boleh dilanjutkan selama 5-10 tahun dgn mengamalkan pemakanan seimbang yg kaya dgn antioksida. Jabatan Epidemiotologi dr Harvard School of Public Health di Boston USA telah menjalankan satu kajian dan mendapati bahawa si penggemar coklat akan menikmati purata tambahan umur sebanyak 0.95 tahun berbanding dgn mereka yg bukan penggemar coklat.




Sumber: HM-klassifieds



18 Nov 2011

Macam mana kalau...??

Kali ni aku nak bualkan tentang topik "Macam mana kalau...??"..Ada banyak point yg aku nak katakan tentang topik ni..Bukan sbb semua situasi ni berlaku kat aku, tp sekadar nak kongsikan dgn semua orang..Pasti semua orang pernah melalui situasi yg mcm ni kan? Bak kata orang tua-tua, pengalaman tu yg memberi pengajaran kpd kita..Atau erti kata lainnya, pengalaman tu yg mendewasakan kita..Dewasa ke? Budak-budak zaman skrg ni pon kecik-kecik lg dah pandai nak bercintan-cintun..Ala-ala cinta monyet gitu..Haha!

Point pertama, macam mana kalau kita dpt pasangan yg berlainan minat/hobi dgn kita? Maksudnya apa yg kita suka, tidak digemari oleh pasangan kita..Renungkan! Mmg kita perlu beritahu si dia tentang apa yg kita suka dan apa yg kita x suka..Lg mudah pasangan kita tu nak memahami kita..Tp sebaiknya masing-masing perlu belajar bagaimana nak berkongsi minat w'pun kedua-duanya tak mempunyai minat yg sama..Itu mmg haruslah kan..Mustahil la kalau kedua-duanya langsung takde satu pun minat yg sama..Betul x? X kan lah ajak tengok wayang pun si dia x nak..X logik langsung-lah!

Point kedua, macam mana kalau kita dpt pasangan yg mempunyai ramai peminat? Hal ni kalau nak dikatakan kaum perempuan mahupun lelaki sama je kan..Ramai peminat tu perkara biasa..Tp bkn perkara biasa kalau masing-masing x pandai nak muhasabah diri..Sifat cemburu tu dah sememangnya lumrah yg ada pd diri manusia..Kalau pandai kawal, xde la perkara buruk akan berlaku..Betul x? Saling memahami tu penting..Kalau masing-masing nak berlaku curang tu, mmg x boleh nak kata apa la kan..Lelaki x boleh salahkan wanita, wanita juga x boleh nak salahkan lelaki..Sbb itu bergantung kpd nawaitu masing-masing..Kalau dah sayang, x kan la nak curang dgn pasangan..Betul x? Tp kalau nak jadikan peminat-peminat tu sbg 'play-play', sendiri tanggunglah!

Point ketiga, macam mana kalau kita dpt pasangan yg x berlaku jujur/suka menipu? Hal ni mmg susah sikit nak jawab..Sbb, ada kalanya pasangan kita menipu bertujuan nak menjaga hati pasangan masing-masing..Tp nak menipu tu biarlah berpada-pada..Silap langkah badan binasa..Seeloknya biarlah jujur dgn pasangan masing-masing kan..Setiap perkara yg kita buat biarlah si dia tahu..X semestinya perlu berlaku jujur dgn pasangan, dgn kawan-kawan pon perlu juga..Supaya nanti x kehilangan kawan..Tp kalau kejujuran tu dah disalah gunakan, mmg x boleh nak kata apa lg dah..Sendiri tanggung!

Point keempat, macam mana kalau kita dpt pasangan yg sering berhutang? Perkara ni mmg paling biasa sekali berlaku pd setiap orang..Berhati-hati tu penting..Kelak kita sendiri yg papa kedana..Orang selalu cakap perempuan mmg kaki pengikis..Aku x salahkan perempuan je, lelaki pon ada juga yg kaki pengikis..Aku sendiri pernah mengalaminya, sbb tu aku berani keluarkan kenyataan yg mcm ni..So girls, dinasihatkan berhati-hati sikit ya dgn golongan yg mcm ni..Zaman skrg ni kalau kita berduit, si dia pun makin sayang..Kalau kita x berduit, si dia kata 'bye-bye'..Mmg adat!

Point kelima, macam mana kalau kita dpt pasangan yg lebih berusia/lebih muda dr kita? Umur tu sekadar angka..Yg penting kedua-duanya harus saling memahami dan memerlukan di antara satu sama lain..Orang selalu cakap, bertuah kalau dpt pasangan yg lebih berusia sbb mereka ni lebih memahami pasangannya..X kira la lelaki berusia ke, perempuan berusia ke..Zaman skrg ni pun aku tengok ramai lelaki bercinta dgn perempuan berusia..Perempuan bercinta dgn lelaki berusia tu dah mmg lazim sgt dah..Tp kadang-kadang aku fikir balik, ada sbb ke kenapa kita pilih pasangan yg lebih berusia? Selain pengalaman, apa lg ye? Kesenangan..maybe!

Point keenam, macam mana kalau kita dpt pasangan yg panas baran/kaki pukul? Yg ni mmg perkara penting la..Kebiasaannya di awal percintaan, pasangan kita xkan tunjuk sikap panas baran mereka..Tp bila dah pertengahan hubungan, makin hangat..Kerap bertelagah, bertekak.. Haih..susah betul..Jgn kan kata pasangan yg bercinta, pasangan yg dah berumah tangga pun sama juga..Masa bercinta kemain lg lemah lembut..Tp bila dah kahwin, kemain lg kasar..Dulu topik hangat yg selalu keluar di akhbar, suami dera isteri..Skrg ni pulak, isteri pukul suami..Haha! Dunia..dunia..

Point ketujuh, macam mana kalau kita dpt pasangan yg x romantik/x humour (kelakar)? Ada sesetengah orang dpt pasangan yg mmg x tahu cemana nak beromantik bersama pasangannya.. Senang cerita, lurus bendul-lah! X boleh juga kalau camtu..Sesekali kena la juga beromantik dgn pasangan..Barulah terasa bahagia..Betul x? Kalau perasaan tu mcm kaku jer, baik xyah bercinta..Sgt bertuah rasanya kalau pasangan kita tu seorang yg humour..Jgn yg terlalu serius dan jgn terlalu kaku..Kalau si dia terlalu serius pon x seronok juga kan..24/7 nak serius jer..Gelak x boleh, gurau x boleh..Alahai, boleh hidup ke mcm ni?

Point kelapan, macam mana kalau kita dpt pasangan yg terlalu gedik/terlalu manja? Sesekali nak bermanja apa salahnya..Betul x? Tp kalau pasangan x beri respon pon, rasanya mcm sia-sia..Mungkin pasangan kita x suka atau rimas..Nak bermanja boleh, tp jgn sampai ke tahap gedik..Itu dah terlampau sgt tu..X boleh nak kata perempuan je yg ada sikap gedik tu, lelaki juga ada w'pun jarang atau susah nak jumpa lelaki yg spesies gedik mcm ni..Yg kerap kali kita nampak tu, mak nyah atau 'adik-adik'..Itu mmg naluri bg golongan mcm tu..Nak buat mcm mana!

Point kesembilan, macam mana kalau kita dpt pasangan yg berkira/kedekut? Alahai..jgn la sampai mcm tu sekali kan..Bertolak-ansur la sikit..Contohnya kalau hari ni si dia belanja kita, esok kita pula yg belanja dia..Barulah adil kan? Kalau asyik si dia je yg belanja kita, nampak gayanya tiap-tiap hari si dia makan maggi la jawabnya..Apa pun yg penting, saling berlaku adil..Barulah kekal hubungan tu..Jgn pula masa bercinta ni masing-masing x kisah, tp bila dah berumah tangga nanti masing-masing nak berkira pula..Salah tu!

Point kesepuluh, macam mana kalau kita dpt pasangan yg kuat merajuk/sering terasa hati? Susah..susah..Nak merajuk pun biarlah bertempat..Jgn setiap masa nak merajuk bagai budak kecik..Hal ni x boleh nak salahkan perempuan je sbb lelaki pun ada juga yg kuat merajuk..Mungkin sengaja buat-buat merajuk sbb nak tarik perhatian si dia supaya si dia pujuk kita..Romantik la konon-kononnya..Bertuah la kalau si dia tu pandai ambik hati dan suka memujuk..Tp pernah terfikir x mcm mana kalau si dia tu jenis yg endah-x-endah? Kelak kita juga yg menangis tertonggeng..Haha! Kadang-kadang kita x sedar gurauan kita tu boleh membuatkan si dia terasa hati..Tp seeloknya kita jgnlah buat gurauan terlampau ataupun sering kali nak kecik hati..Susah la mcm tu kan? Nak gurau pun kene fikir 10 kali..Kalau xde gelak ketawa, x cerialah hidup!


15 Nov 2011

Autumn In My Heart


Autumn In My Heart OST - Reason




Autumn In My Heart OST - Prayer




7 Nov 2011

Wish You Were Here



I can be tough
I can be strong
But with you, it's not like that at all

There's a girl
who gives a shit
behind this wall
You've just walked through it

And I remember all those crazy things you said
You left them running through my head
You're always there, you're everywhere
But right now I wish you were here.
All those crazy things we did
Didn't think about it, just went with it
You're always there, you're everywhere
But right now I wish you were here

Damn, Damn, Damn,
What I'd do to have you
here, here, here
I wish you were here.
Damn, Damn, Damn
What I'd do to have you
near, near, near
I wish you were here.

I love the way you are
It's who I am, don't have to try hard
We always say, say like it is
And the truth is that I really miss

All those crazy things you said
You left them running through my head
You're always there, you're everywhere
But right now I wish you were here.
All those crazy things we did
Didn't think about it, just went with it
You're always there, you're everywhere
But right now I wish you were here

Damn, Damn, Damn,
What I'd do to have you
here, here, here
I wish you were here.
Damn, Damn, Damn
What I'd do to have you
near, near, near
I wish you were here.

No, I don't wanna let go
I just wanna let you know
That I never wanna let go

(let go let go let go let go)

No, I don't wanna let go
I just wanna let you know
That I never wanna let go

(let go let go let go let go let go let go let go)

Damn, Damn, Damn,
What I'd do to have you
here, here, here
I wish you were here (I wish you were)
Damn, Damn, Damn
What I'd do to have you
near, near, near
I wish you were here.

Damn, Damn, Damn,
What I'd do to have you
here, here, here
I wish you were here.
Damn, Damn, Damn
What I'd do to have you
near, near, near
I wish you were here.

3 Nov 2011

Sad Song




Today I'm gonna write a sad song,
I'm gonna make it really long
So that everyone can see,
That I'm very unhappy.

I wish I wasn't always wrong
I wish it wasn't always my fault
But the finger that you're pointing
Has knocked me on my knees
And all you need to know is

I'm sorry it's not like me,
It's maturity that I'm lacking
So don't, don't let me go
Just let me know that growing up goes slow

I wonder what my mom and dad would say,
If I told them that I cry each day.
But it's hard enough to live so far away.

I wish I wasn't always cold
I wish I wasn't always alone
I wish it wasn't always so cold
When the party is over,
How will I get home?
And all you need to know is

I'm sorry it's not like me,
It's maturity that I'm lacking
So don't, don't let me go
Just let me know that growing up goes slow

If all the rules were made to bend
And you swore you were my friend
Now I have to start all over again

Cause though it's going to take your place
And I'm scared I'll never save
All the pieces of love we made

And I'm so sorry, it's not like me
It's maturity that I'm lacking
So don't, don't let me go
Just let me know that I can slip and fall
And you won't let me go
Just let me know that growing up goes slow

And I'm so sorry
It's not like me
It's maturity that I'm lacking
So don't, don't let me go
Oh let me know that growing up goes slow.

Jar Of Hearts



I know, I can't take one more step towards you
'Cause all that's waiting is regret
Don't you know I'm not your ghost anymore
You lost the love I loved the most

I learned to live half alive
And now you want me one more time

And who do you think you are?
Runnin' 'round leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart
You're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don't come back for me
Who do you think you are?

I hear you're asking all around
If I am anywhere to be found
But I have grown too strong
To ever fall back in your arms

I've learned to live half alive
And now you want me one more time

And who do you think you are?
Runnin' 'round leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart
You're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don't come back for me
Who do you think you are?

And It took so long just to feel alright
Remember how to put back the light in my eyes
I wish I had missed the first time that we kissed
'Cause you broke all your promises
And now you're back
You're lookin' to get me back

And who do you think you are?
Runnin' 'round leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart
You're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don't come back for me
Don't come back at all

And who do you think you are?
Runnin' 'round leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart
You're gonna catch a cold
From the ice inside your soul
Don't come back for me
Don't come back at all

Who do you think you are?
Who do you think you are?
Who do you think you are?

19 Oct 2011

Dipertimbangkan atau Diabaikan?


Kadang2 aku terfikir..Perlu ke x aku jd seorang yg berhati lembut? X terlalu memendam dan berdendam..Salah ke kalau aku jd mcm tu? Bkn kehendak aku..Kalau situasi x memaksa, aku pon x dipaksa..Segala alasan kau yg x munasabah dan x masuk dek akal tu perlu ke dipertimbangkan? Bkn sekali dua aku dah pertimbangkan, tp dah berkali-kali rasanye..Dah naik jemu dah..Kenapa? Tanya diri kau tu sendiri..Bkn satu dugaan aku dapat, tp dah terlalu banyak..Semuanya terjadi disebabkan angkara kau sendiri..Kalau kau x cipta semua ni, ia xkan berlaku..Sikap tamak dan haloba kau tu dah memakan diri kau sendiri..Kau sedar x selama ni? Kau lepaskan benda baik yg ada di depan mata, kau pusing ke belakang dan pilih benda yg x baik..Kenapa kau bodoh sgt? Kau pilih sesuatu yg agak x munasabah! Kenapa nak musnahkan sesuatu yg kau dah miliki pastu kau pilih sesuatu yg merosakkan? Kesilapan besar tu mmg kau x nampak agaknye..Rabun tapi buta!


Aku rasa kau perlu diabaikan, sama mcm kau abaikan aku..Ni bkn berdendam namanye tp aku nak kau rasa mcm mana sakitnya bila orang abaikan kau..Perit x? Kau kena terima hakikat tu..Kalau kau jujur dgn diri kau sendiri, kau xkan rasa azab yg mcm ni..Mcm yg aku pernah katakan, "semua yg dah jd ni berlaku disebabkan diri kau sendiri, jgn salahkan orang lain"..Ingat lg x? Kalau x ingat xpelah sbb aku mmg dah tau kau pasti akan buat2 dan pura2 lupa kononnya..Aku dah kenal perangai kau mcm mana; Buat2 x tahu dan x ingat bila ditanya dan disoal, alasan ringkas kau dah lupa kononnye..Relevan ke?? Lantaklah..Kalau kau nak cakap jujur, kau cakap-lah..Sesungguhnya kau mmg seorang kaki putar belit..Aku tau itu..Kadang2 aku rasa sia2 jugak aku tanya kau sbb aku x pernah dpt jawapan yg agak relevan utk setiap soalan yg diajukan..Gaya seperti seorang guru menyoal anak murid, kan?

Aku sendiri x tau sampai bila kau nak tipu aku..Sesungguhnya aku sedar aku x dpt nak soal selidik kegiatan dan aktiviti harian kau, aku tawakal ajelah..Redha dgn apa yg terjadi..Sememangnya aku dah melatih diri aku supaya jgn terlalu percayakan kata2 kau yg ibarat semanis madu lebah tu..Aku pon dah x tau mcm mana lg aku nak lahirkan rasa simpati ke atas nasib malang yg dah menimpa diri kau..Aku pon dah x tau mcm mana lg aku nak bukakan hati supaya aku dpt percayakan kau kembali..Sesungguhnya kau pon x pernah rasa serik dgn apa yg kau dah buat kat aku..Aku sedar kau dtg cari aku bila kau kata kau rindu aku..Tp aku tau itu semua sekadar lakonan kau nak tarik perhatian aku..Konon2nya nak membuktikan kau setia dgn aku..Drama kau tu bkn lg drama yg baru..Tp dah agak lapok dah bg aku..Kau sedar x?

Alasan yg konon2nya kau dah putuskan hubungan bersama wanita itu dan ini sememangnya x membuktikan kejujuran kau pd aku..Sbb kau mmg bukan seorang yg setia pd pandangan mata aku..Kau pantang nampak perempuan yg bermasalah, pasti kau cuba mengayat..X cukup dgn satu, kau tambah lg satu..Pandai pulak kau cover sana sini kan? Mmg hebat sgt-lah..Tp kehebatan kau tu x cukup handal lg sbb bila kau dilanda masalah bersama dgn wanita itu dan ini, kau akan menyepikan dan menyembunyikan diri dgn alasan 'banyak masalah yg perlu diselesaikan'..Ya, mmg patut pon kau rasakan sbb kau sendiri yg nak jd sehebat Romeo, kan! Aku x paham kenapa kau perlu jd mcm tu sbb berkelakuan spt seorang 'Playboy' bknlah cara yg terbaik utk membuktikan ke-maskulin-an diri kau tu..Kau bknnya ada apa2 pon..Hanya gadis yg baru mengenali diri kau je aku anggap bodoh bila dia percaya yg kau memiliki segala kemewahan ala2 Mat Jenin tu..Kau sedar x?

Kau tau x betapa peritnya aku rasakan bila salah seorang wanita kau tu dgn megahnya berasa sgt bangga sbb berjaya menayangkan status 'in a relationship with u' dlm Facebook? Aku rasa wanita itu mmg sengaja menayangkan status tersebut dgn niat nak menyakitkan hati aku..Aku tau kau x pernah mengaku apa hubungan aku dgn kau ketika itu..Aku redha je wpon kau anggap aku ni umpama sampah bg kau..Aku tau hati kau sdg berbunga2 bersama wanita itu ketika itu..Kemudian kau tukar status kau bersama dgn wanita lain dan kau sengaja menyembunyikan status kau tu supaya tiada rasa syak wasangka akan timbul..Tp kebodohan kau tu terserlah wpon aku xtau semua tu, tp Allah dah tunjukkan kebenarannya..Kau bermadu kasih bersama wanita lain dlm Tagged..Maaf sbb aku ter-login secara x sengaja..Kantoi pd kali itu bknlah kantoi pd kali pertama buat aku sbb dah dua kali kantoi dah..Aku diam tp kau x tau perasaan aku masa tu..Depan mata kau aku spot check fon kau, dan ternyata kau masih simpan gambar2 gadis yg dlm Facebook itu..Gambar aku satu pon xde dlm simpanan kau kan? Ternyata aku ni ibarat kain buruk bg kau..Kata2 sayang kau hanyalah permainan yg kononnya kau setia dgn aku..Nama aku pon kau tukar kpd nama singkatan, tp nama gadis2 lain kau bubuh dgn nama2 manja..Aku tau siapa gadis2 tersebut..Aku malas nak soal kau lebih2 sbb aku tau kau pasti tipu aku lg..

Sekarang ni aku dah mulai perasan yg kau dah buang satu persatu gadis yg pernah berhubungan dgn kau secara nyata dan x nyata..Kenapa? Sbb kau dah rimas dan bosan dgn mereka? Tp kau x buang aku plak kan? Kau masih carik aku lg dan luahkan perasaan yg kononnya kau rindu kat aku..Sesungguhnya aku mmg x percaya dan mmg x pecaya lg dah..Bkn aku sengaja jd mcm ni..Sbbnya kau sendiri tau kan! Kau janji yg kau dah xde apa2 hubungan dgn mereka lg..Tp sejauh mana aku boleh percayakan janji kau tu? Bkn sekali dua kau janji mcm ni, tp dah berbelas kali..Kau tetap menghubungi mereka lg..Buktinya, aku x pasti kau mmg sengaja atau x yg kau dah mengubah tarikh dan masa dlm fon kau..Utk mengaburi pandangan dan pemerhatian aku yg kononnya kejadian tu berlaku 2-3 bulan yg lepas..Pdhal pd tarikh aku jumpa kau buat kali terakhir tu, panggilan tu dibuat 2-3 hari yg lepas..Siapa yg bijak skrg? Kau atau aku? Kenapa aku boleh berfikir sebijak tu, sbb nama2 gadis yg tersenarai dlm setiap panggilan tu adalah gadis2 yg kau baru kenali dlm tempoh sebulan pd bulan yg sama..Tp penipuan yg kau cuba cipta, panggilan tu dicatat pd 2-3 bulan yg lepas..Relevan kah? Kau cuba uji minda aku kan?

Aku x tau mcm mana lg aku nak cakap semua ni kat kau..Sbb perkara terakhir yg kita dah bincang pd kali terakhir kita jumpa tu, semuanya bercanggah..Mmg dah terbukti kau cuba mempertahankan gadis2 kau yg lain..Ibarat aku yg paling bersalah..Tp kau menangkan mereka..Kenapa? Kononnya mereka tu x bersalah wpon mereka dah berjaya dptkan kau? Kononnya aku yg bersalah sbb aku cuba cari mereka satu-persatu? Salah aku jugak ke? Aku x kacau mereka, aku jd kacau-bilau pon disebabkan sikap kau..Kalau kau x layan, xde lah mereka nak carik kau, kan? Aku pon x boleh nak salahkan mereka sbb kalau kau x taburkan janji2 manis, mereka xkan jatuh hati dgn kau..Betul kan! Hati perempuan semua sama..Tipu kalau ada perempuan yg kata mereka x mudah layu dek rayuan manis oleh seorang lelaki..Kau pernah sedar x kenapa setiap kali kau cuba menghubungi aku atau cuba SMS aku, aku pasti bertanyakan hal tentang mereka? Sbb aku tau kau pasti akan memutar-belitkan kata2 kau kononnya kau dah lupakan mereka, kau dah xde apa2 hubungan dgn mereka..Aku pon dah x hairan kalau ada mana2 gadis yg kau kenali memaki-hamun kau sbb aku berasa lega yg akhirnya mereka dah berjaya hidu perangai buruk kau tu..Lg bagus mereka sedar drpd mereka terus dibayangi dgn janji2 manis kau tu..Cukuplah aku sorang je yg rasa sakit..Xkan aku nak tgk kau sakitkan mereka yg lain..

Aku x berjaya nak luahkan semua ni pd kau..Aku minta maaf..Sbb aku mmg x pernah diberikan peluang utk bgtau semua ni..Aku cuma luahkan semuanya kat sini sbb aku tau kau pasti akan menjenguk blog aku ni..Kau sendiri pernah cakap kat aku kan yg kadang2 kau jenguk blog aku..Orang lain x tau aku nyatakan semua ni pd siapa..Tp kalau kau dah baca dan kau paham siapa orang yg dimaksudkan, baguslah..Kalau kau berpura2 x paham dan x tau, terpulang pd kau..Aku x paksa..Kau pon x boleh marah aku sbb aku x mentioned nama siapa2 pon dlm ni..Mungkin cuma aku dgn kau je yg paham apa yg aku maksudkan..Harap kau gembira dan selesa dgn kehidupan baru kau skrg ni wpon aku xtau kau berada di mana skrg sbb kau pon sekali-sekala call aku, sekali-sekala SMS aku bertanyakan khabar..Andai kata kau dah ada pengganti yg lain sekalipon, aku ucapkan semoga kau bahagia..Pasni aku mmg dah x tau segala aktiviti kau sbb aku rasa mungkin kau dah berada jauh dr sini..Dan mungkin kau dah bersama dgn gadis yg lain di sana..Wassalam..



18 Oct 2011

Miracle?


Miracle? Oh, yeahhh..Mmg orang akan selalu cakap mcm ni..Sbb kawan2 aku pon bg nasihat yg serupa kat aku..Ayat mcm ni lah, "if u believe in miracle, u will know it"..Terharu sungguh aku..Kenapa org percaya pd keajaiban? Setiap keinginan pasti akan tertunai ke? Atau ada sesuatu yg baik pasti akan berlaku? Ahah..kalau ada kesilapan pd kata2 aku tolong perbetulkan yer..Sharing is caring, kan? Haha!

Berdasarkan pengalaman dr cerita kawan2 yg aku kumpul, aku rasa mcm takut plak nak kawen..Agak poyo dan siot jer bunyinya kan? Biarlah aku mcm ni yg penting aku bebas dan selesa..Bebas dr kongkongan..Al-maklum aku mmg x suka dikongkong..Kalau sesiapa yg paham perangai aku tu baguslah..Maksud aku, selagi aku lom jd hak sesiapa, aku bebas nak berkawan dgn sesiapa jer sbb parents aku sendiri pon x pernah nak halang aku dr berkawan dgn sesiapa jer..Yg paling penting aku pandai memilih kawan..Jgn nak culture shock sgt, sudah!

Sambung pd topik utama..Aku rasa x terfikir pon pd keajaiban yg berlaku sbb aku sendiri x nampak dan x pernah nampak..Tah la, yg aku nampak cuma 'karma'..Yesss, karma! Kenapa? Sbb mmg perlu terjadi pd orang yg sgt2 menyakitkan hati..What u give, u get back! Mcm tu la nasibnya..Ustaz aku pernah berpesan, kata2 itu merupakan satu doa umpama kita mendoakan perkara yg buruk ataupon yg baik pd seseorg..Iye? Tp aku ni, kalau dah sakit hati sgt aku mesti menyumpah seranah orang tu..X pon aku mengharapkan orang yg buat kita sakit hati tu terima balasan yg berganda drpd apa yg kita rasa..Baik ke mcm tu? Teruknye la aku ni..

Kawan aku pernah berpesan, "InsyaAllah suatu hari nanti kau akan jumpa yg lebih baik dr dia"..Aku pon mengharapkan keajaiban tu berlaku..Siapa yg xnak sesuatu yg baik berlaku pd diri kita, kan? Semua orang pasti nak keajaiban yg seumpama tu..Bila dengar cerita tentang pengalaman dr kawan2, aku boleh jd sayu beb! Kesian dan aku harapkan kawan2 aku akan melaluinya dgn tabah..Dugaan hidup..Kenelah harungi..Apa2 pon aku doakan yg terbaik buat kalian..Semoga kalian tabah sentiasa..


P/S: Wpon yg patah tumbuh yg hilang berganti..Tp pisang xkan berbuah dua kali..Renung2kan.. :)

I Believe I Can Fly





I used to think that I could not go on
And life was nothing but an awful song
But now I know the meaning of true love
I'm leaning on the everlasting arms

If I can see it, then I can do it
If I just believe it, there's nothing to it

I believe I can fly
I believe I can touch the sky
I think about it every night and day
Spread my wings and fly away
I believe I can soar
I see me running through that open door
I believe I can fly
I believe I can fly
I believe I can fly

See I was on the verge of breaking down
Sometimes silence can seem so loud
There are miracles in life I must achieve
But first I know it starts inside of me, oh

If I can see it, then I can be it
If I just believe it, there's nothing to it

Hey, cause I believe in me, oh

If I can see it, then I can be it
If I just believe it, there's nothing to it

Hey, if I just spread my wings
I can fly
I can fly
I can fly, hey
If I just spread my wings
I can fly
Fly-eye-eye

17 Oct 2011

Alah..ALASAN!!!

Fon rosak! Xde kredit! Mmg semua tu alasan lapok la bg aku..Mcm aku ni bodoh dan bengap sgt! Xyah nak buat alasan yg agak kuno mcm tu boleh x? Skrg ni zaman dah moden..So buatlah alasan yg agak canggih skit..Konon nak kata fon rosak..Pdhal pakai fon tu lg canggih-manggih dr fon aku kan..Kalau betul rosak, pe salahnya hantar repair kat kedai..Xkan pokai kot? Amboi, kalau bab mengayat pompuan kemain lancang lg yer..Mampu plak bercerita ngan pompuan sana sini yg diri tu sgt mewah! Nak kata xde kredit, tipulah sgt..Kalau keluar berjoli dgn pompuan sana sini banyak plak duit..Penuh je poket tu kan..Tp kalau tiba hari nak bayar itu ini, tetiba migrain plak..Konon kata x mampu..Alahai, alasan kuno lah der!


Satu2 pompuan kau buang..Pasal apa? Pompuan yg konon dgn egonya kau ckp dialah yg paling terbaik diantara semua tu pon kau dah buang..Apa kes? Patutlah pompuan tu up status ngan komen sedih2 mcm dah ditinggalkan..Kecewa-lah tu! Rupanya mmg jangkaan aku betul-lah! Dulu pompuan tu kemain megah lg siot bila kwn2 dia post kat wall yg kononnya dia dah berjaya "merampas" kau..Tp skrg, tinggal debu jer? Tu lah, bongkak lg..Bangga sgt kan sbb dpt rampas kau dgn jayanya..Ahahahaha..Kelakar siot!!! Akhirnya kau tendang gak pompuan tu dr hidup kau..Apa dah jadi? Kau buang x semua gambar2 dia dr fon kau? Dgn bangganya kau simpan gambar dia, bkn sikit tp banyak plak tuh..Depan mata aku sendiri kau buat muka selamber bila aku soal kau tentang gambar pompuan gelap kau tu suatu ketika dulu..Aku masih ingat lg, gambar aku satu pon xde dlm simpanan kau..Aku masih ingat lg, nama aku pon kau dah tukar drpd nama manja kpd nama singkatan aku..Aku redha jer beb! Sbb nama kau aku x pernah bubuh nama manja pon..Aku bubuh nama sebenar kau ok! Terang-terangan kau bubuh status relationship kau bersama pompuan gelap kau tu dlm Fb..Aku redha jer beb! Aku xtau la berapa byk pompuan simpanan yg kau ada, kan..Sbb depan aku dgn jujurnya kau cakap aku ni pasangan kau..Tp depan pompuan lain kau cakap mereka tu lah pasangan kau..Aku redha jer beb! Kau susah kau carik aku mintak tolong..Tp bila kau senang kau lgsg x carik aku, malah kau buat2 lupa kat aku..Mcm tu ker? Aku redha jer beb! Mcm2 kes aku dengar pasal kau dgn pompuan tu, pasal kau dgn pompuan ni..Aku diam jer wpon hati ni mmg sakit bagai nyawa dicabut malaikat..Tp aku redha jer beb! Yg penting skrg, aku rasa aku dah xde feeling kat kau lg sbb kau dah byk kali buat aku sakit hati..Sungguh aku dah xde feeling lg..Wpon kau carik aku dan mintak maaf kat aku beribu kali, aku sentiasa berfikir berkali-kali samada maaf kau tu perlu dipertimbangkan atau x..I'm sorry, ok! Skrg ni kau dah mulai rasa keperitan hukum karma tu kan?




P/S: Sakit hati datang lagi!!!

15 Oct 2011

Terima Kasih

 
 
"Berterima kasihlah pada orang yang telah MELUKAI hatimu kerana dia telah membuat hatimu kuat. Berterima kasihlah pada orang yang telah MEMBOHONGImu kerana dia membuat hidupmu makin bijaksana. Berterima kasihlah pada orang yang telah MEMBENCImu kerana dia yg mengasah ketegaranmu. Dan berterima kasihlah pada orang yang telah MENYAYANGImu kerana itulah ANUGERAH TERINDAH dalam hidupmu" -Adam-


11 Oct 2011

Rimas, Semak @ Bosan???

Mesti korg tertanya2 kenapa aku pilih tajuk ni; Rimas, Semak atau Bosan? Ada maksud disebalik perkataan tu..Mungkin apa yg aku huraikan ni bercanggah dgn pendapat korg..Atau mungkin ada yg setuju dgn pendapat aku..Depends lah kan..Apa yg aku nak tulis ni adalah hal yg mungkin pernah berkaitan dgn aku, berkaitan dgn org2 yg aku kenali atau org2 disekeliling aku..Apa yg aku lihat dan nampak semuanya adalah bersangkut paut dgn lumrah manusia..Maksud aku bab cintan-cintun laa..Biasa la tu, kan!

Rimas..Kenapa mesti ada perkataan 'rimas' dlm setiap hubungan? Adakah sbb kita terlalu kerap keluar bersama sehingga terwujudnya perasaan yg mcm ni? Atau mungkin sbb kita dah mula rasa x serasi dgn pasangan kita? Setiap org pon mesti ada melalui situasi yg mcm ni kan..Aku sendiri mengaku aku pernah merasainya..Juga pernah melaluinya..Yelah, kalau kita sentiasa berkepit berdua dgn pasangan kita ke mana saja kita pergi, mesti kita akan mulai 'rimas'..Betul x? Tambah pula pasangan kita tu jenis yg kuat cemburu..Over plak tu..Lglah bertambah 'rimas', kan? Nak buat itu x boleh, nak buat ini x boleh..Apa pon x boleh..Kalau aku lah, aku pon 'rimas' gak..X kan la sentiasa nak keluar dgn pasangan kita jer..Sesekali kita pon nak keluar dgn kawan2 gak, kan?

Semak..Kenapa mesti wujud perasaan 'semak' dlm setiap hubungan? Adakah sbb kelakuan atau perbuatan pasangan kita tu membuatkan kita jd serabut ataupon 'semak'? Atau ada sbb lain? Aku ingatkan ruang yg sempit membuatkan pemandangan nampak semak, tp dlm hubungan pon boleh ada rasa 'semak'? Kenapa boleh jd mcm tu? Sbb pasangan kita dah ada yg lain atau sebaliknya? Yelah, masa di awal perhubungan semuanya nampak indah..Tiada cacat cela..Tp bila dipertengahan hubungan, semuanya serba x kena..Kalau kita cuba nak baiki hubungan, tp cara kita ni membuatkan pasangan kita tu x senang atau dia rasa semcm 'semak', x guna jugak kan?

Bosan..Hal ni mmg sentiasa berlaku-lah..Bila hubungan dah mulai hambar, serta-merta kita akan katakan kpd pasangan kita yg kita dah mulai rasa bosan dgnnya..Kenapa? Faktor pertama sbb kita dah jumpa org lain yg lebih baik dr dia..Faktor kedua sbb perangai dia masih xde perubahan wpon dah berkali-kali janji bagai nak mati yg dia akan berubah..Faktor ketiga sbb dia selalu menipu dan penipuan dia tu dah melampaui batas serta pernah terkantoi byk kali..Faktor keempat sbb pasangan kita tu x pandai nak ambik hati serta x pandai nak menjaga hati kita..Haaa, kalau ada faktor lain tu, korg just drop a comments yaa..Mana tau leh berkongsi pendapat ke..Hehe!

Perasaan rimas, semak dan bosan mmg sentiasa wujud dikalangan setiap individu..Bkn saja berkaitan dgn pasangan yg bercinta, tp ia juga boleh berkaitan dgn hubungan persahabatan..Maksud aku kalau dgn kawan2 pon boleh terwujudnya perasaan yg mcm ni..Biasalah tu..Ada kalanya kita rimas, semak dan bosan dgn kawan sendiri..Korg pon pernah melaluinya kan? Tipulah kalau dgn kawan2 sendiri pon korg x rasa mcm ni..Betul x? Tp kalau dgn kawan2, kita diam dan tutup mulut sudahlah..Sbb nak jaga hati kawan punya pasal, kan? Tp kalau dgn pasangan kita sendiri, baik berterus-terang..Itu saja cara dan jalan yg terbaik..Bawalah berbincang..Agak2 dah x dpt nak diselamatkan tu, cara yg paling terbaik sekali bawa haluan masing2..Sekurang2nya kita x seksa diri sendiri, juga x seksa diri pasangan kita..Betul x? Sejujurnya, aku sendiri pernah melalui situasi yg mcm ni..



P/S: Pasangan kita adalah nadi hidup kita..Kawan2 kita adalah penyeri hidup kita.. :)


7 Oct 2011

24???

24..Kenapa aku pilih angka 24? Sbbnye skrg ni umur aku 24..Korg caye ke x caye? Memandangkan faktor fizikal aku yg agak kecik dan sememangnye kecik ni, ade gak beberapa individu yg mmg x caye langsung umur aku dah 24..Nak buat cemana, aku redha jelah! Kalau ikutkan hati nak je aku tunjuk nombor IC aku kat semua org..Tp aku rasa x perlu la kot..Biarlah org anggap aku ni mcm muda..Sbb dah sememangnye ada org cakap aku ni mcm budak2..Lglah aku rasa redha dan bersyukur sgt2..Hahaha!!!


Actually, seronok sebenarnye mempunyai fizikal yg mcm ni..Nak tau kenapa? Aku cakap terus-terang la yer..Kasut aku saiz 4, kalau besar skit pon saiz 5 jer..Baju2 aku pun semuanya saiz XS atau S, ikot cutting..Bersyukur la tu sbb senang nak carik baju..Hahaha! Aku pon x tau kenapa dan sejak bila semua ni berubah..Rasanye time sekolah rendah dulu aku tembam kot..Aku dah naik lali dan muak dah org asyik panggil aku anak gajah..Anak gajah? Mcm besar sgt jer aku ni kan..Haaa, skrg ni aku dah slim dah pon..Korg plak terkejut tgk aku dah kecik..Pastu cakap aku ni kurang zat la, kurang kasih sayang la..Haih, mcm2 hal!


Paling seronok bila balik kampung..Sbb apa? Makcik2 dan pakcik2 yg dah sememangnye jarang jumpa aku ngan adik aku, mesti rasa confius dgn kami berdua sbb byk perbezaan antara kami dua beradik..Adik aku besar skit dr aku ni..Mcm adik aku plak yg pangkat kakak.. Hahaha! Aku? Aku hanya mendiamkan diri sambil tersenyum sinis..Tp dlm hati berkata, "Kelakar jugak dorg ni..Aku ngan adik aku pon xtau nak beza"..Best kot kalau terasa diri ni seperti seorg adik.. :)


Itulah dugaan yg aku sentiasa kene terima..Lantaklah org nak kata apa pon..Kerana faktor usia dan fizikal aku sentiasa menjadi persoalan dan perbualan setiap org..Aku hanya mampu tersenyum..Relax jer..Buat mcm xtau apa2..Ada gak dikalangan kwn2 aku yg baru mengenali aku xtau umur aku sebenarnye..Bila aku cakap yg aku dah 24, dorg pasti terkejut.."Hah, biar betul? Aku mcm x caye jer..Aku ingatkan kau baru 20!"..Aku dah masak sgt dah dgn dialog mcm ni..Hahaha! Sbb tu aku dah x heran dah org nak cakap apa pon..Dgn perangai aku yg agak dan mmg kebudak-budakan ni, dah sah2 la org cakap aku mcm budak..Pdhal usia aku yg mcm ni dah boleh jd mak budak dah..Haip, tp yg bab ni belum lg..Tunggu dan sabar dulu..