Writer

My photo
Selangor, Malaysia
I may not be the prettiest, smartest or strongest, but at least I am me, and don't pretend to be someone that I'm not meant to be. :)

16 Sep 2011

Ukur Baju di Badan Sendiri

Haa..kali ni aku nak bukak topik pasal "Ukur Baju di Badan Sendiri"..Kenapa aku ckp mcm ni? Sbbnya, zaman skrg ni ada segelintir manusia yg x sedar kemampuan diri..Aku bknlah nak mengutuk atau menghina atau seumpama dan seiras dgnnya, tp ni utk kesedaran kpd si Polan yg terlalu gah dgn sikapnya yg suka menunjuk-nunjuk wpon dah sedar diri tu mmg xde apa2..

Kalau kita b'sikap sederhana dan merendah diri, dah tentulah ramai org yg nak kawan dgn kita, kan? Tp kalau kita b'sikap berlagak serta meninggi diri, kawan pon lari..Ni mmg dah byk berlaku kat sekeliling kita..Betul x? Berlagak tp xde apa2, baik lupakan aje..Sbb sikap seumpama tu yg dianggap dpt menarik perhatian org, sbnrnya x m'datangkan apa2 faedah pon kat diri sendiri..Jgn terlalu yakin sgt-lah yg "ikan dah mkn umpan"..Kalau la ada ikan piranha kat laut tu, dah mmg sah kau yg jd umpan mereka..Wahahahahaha!

Kalau manusia tu sedar kemampuan diri dia, baguslah..Tp kalau masih x sedar2 jugak, mmg degil tahap maksimum-lah! X perlu nak bercerita kat sana sini yg kononnya diri tu sdg dilanda masalah atau musibah yg besar, sbb semua cerita tu hanyalah rekaan semata-mata yg bertujuan utk memerangkap ikan masuk ke dlm jala..Wah, begitu hebat-nya penangan ayat2 semanis gula batu tu..Hahahaha..Well, kata pelakon terhebat!!

Kalau pinjam harta-benda org, tolonglah jaga sebaik mungkin..X perlu nak b'pura2 megah dgn harta yg dipinjam tu..Sbb harta tu hak org..Apa2 pon, ukurlah baju di badan sendiri yer..Kalau badan tu kecik, pakailah baju yg bersaiz kecik..X perlu nak mengada-ngada pakai baju yg bersaiz besar..Nampak sgt-lah kan mcm baju pinjam..Betul x?