Writer

My photo
Selangor, Malaysia
I may not be the prettiest, smartest or strongest, but at least I am me, and don't pretend to be someone that I'm not meant to be. :)

13 Sep 2011

Koyak, Pecah dan Buang



Kali ni aku nak b'cerita tentang topik Koyak, Pecah dan Buang..Tiga perkataan ni m'punyai maksud yg t'surat dan t'sirat..Perkataan ni mmg sgt sesuai-lah digunakan bg m'gambarkan sikap seseorg, contohnya si 'kaki penipu' ataupon maksud lain, si 'mata keranjang' ataupon yg seumpama dan seiras dgnnya..Nak tau? Meh aku huraikan satu-persatu maksud t'sebut..

Koyak..Kenapa aku guna perkataan koyak? Haa..cuba korg renungkan..Biasanye perkataan ni digunakan bila tgh sengkek, yg b'maksud poket koyak..Erti kata lain, poket kering..Alah, sama jelah tu kan..Biasanya golongan yg 'kaki penipu' ataupon 'mata keranjang' ni bkn berduit sgt pon.. Kalau dah pasang awek ramai2, mesti la kena pakai byk duit kan? Yelah, hari ni nak dating dgn awek sana, esok dgn awek situ, lusa plak ngan awek sini..Tak kan la kalau keluar dating si Gf plak yg kena belanja Bf kan? Mmg x gentleman la kalau gitu..Betul x? So bahagikan-lah RM tu secukupnya supaya dpt belanja awek2 dgn adil..Kalau nak pasang ramai, kenalah terima hakikat ni..Hah, diri sendiri yg nak rasa susah mcm ni kan..Pastu jgn plak nak gi mengadu kat sana konon tgh kering, gi mengadu kat sini konon tgh sengkek..Alahai, apa punya citer tuh?!

Pecah..Kenapa perkataan ni digunakan? Haa..sbbnya bila dah couple ramai2 sampai penuh sekeliling pinggang, mestilah ada satu part yg boleh t'kantoi, kan? Erti kata lain, pecah lubang..Mesti punyalah..Nak sorok sedalam lubang tikus skali pon, mcm la org xleh nak jejak.. Diri sendiri yg cari bala..So, tanggunglah sendiri..Bila nak menipu tp terkial-kial, camni la jadinya..
Sana sini situ ditaburnya janji manis yg sama kononnya setia sampai mati..Poyo-lah! Org mcm ni xkan nak setia-lah! Depan2 mmg la melutut kata kita sorg je yg pertama dan t'akhir dlm hati dia..Tp belakang2, ada korg nampak? Tah dgn siapa2 lg dia berikrar janji yg sama..Alahai, jelek sungguh-lah! Cuba belajar erti jujur dan b'terus-terang, kan xde masalah yg timbul..Tp kalau dah menipu tu jd sebati dlm diri, alamatnya mmg x dpt la den nak tolong..Hehehe..

Buang..Ataupon erti kata lain, tinggal..Haa, ni lg satu penyakit yg paling serius ni..Umpama sehelai baju..Ketika baru beli, dijaga dgn rapi dan disimpan dgn baik..Tp bila baju tu dah buruk, xdenya nak jaga dgn rapi, nak simpan dgn baik..Sbb dah buruk dan lusuh, kan? Mesti org akan kata,"buang jelah..pastu gi beli yg baru" tak pon org akan kata."alah, buat kain buruk jelah"..Haa, korg nak buang atau nak jdkan baju tu sbg kain buruk? Ni dua maksud yg b'lainan tau..Kalau buang, maksudnya terus campak dan tinggalkan aje..Kalau jdkan kain buruk, maknanya dah muak atau dah bosan, tp masih diperlukan lg..Korg paham x? M'dlmkan maksud aku! Aha, bg yg x paham tu, paham2 kan ajelah ye..

Ni lah yg sentiasa berlaku disekeliling kita..Tp jgnlah jd terlalu kejam sgt sampai buat org mcm tu..Dah kasi harapan setinggi Gunung Everest kat setiap pompuan, pastu bila pompuan tu dah terpedaya dan percaya bagai nak gila, dibuang mcm tu jer..Hati pompuan ni x sama mcm hati lelaki..Jd jgnlah nak permainkan hati pompuan sampai mcm tu skali..Hati pompuan sgt lembut..So jagalah baik2..Jgn nak jd buaya sgt-lah..Sbb setiap perbuatanmu tu akan dibalas kemudian hari..Mmg lah x nampak, tp kalau betul2 dah berlaku suatu hari nanti, apa kau nak buat? Nak cari balik org2 yg kau dah buang pastu nak buat lg ikrar baru kononnya dialah satu2nya org yg kau pilih, dialah satu2nya org yg kau syg, dialah satu2nya org yg terakhir??? Mcm tu ke?! Alahai, kenapa la kau x kenal erti penat..X penat ke tiap2 hari memburu mangsa baru, tiap2 hari mengatur strategi baru, tiap2 hari bergaduh dgn sana sini situ? Renung2kan-lah yer..
 

No comments: