Writer

My photo
Selangor, Malaysia
I may not be the prettiest, smartest or strongest, but at least I am me, and don't pretend to be someone that I'm not meant to be. :)

13 Sep 2011

Menipu, Tertipu dan Ditipu



Hidup dlm dunia yg b'teknologi serba canggih ni mmg byk mengundang padah dan bahaya..Yelah, lg2 skang ni kan byk website2 sosial..Dr situ lah pengguna2 m'gunakan peluang yg ada utk m'cari dan memerangkap mangsanya..Sbb apa aku ckp mcm ni? Sbbnya, kita senang nak dpt kwn..Biasalah, yg pompuan cari lelaki..Yg lelaki pon cari pompuan..Betul x? Dr sinilah boleh berlakunya penipuan..Sdgkan org yg dah berumah-tangga pon leh mengaku diri tu bujang..Ni kan plak yg bujang..Memasing xnak mengalah..Yg plg xleh blah sgt tu, mata keranjang!!!

Mata keranjang..Yelah, dlm laman2 sosial kan org mesti nak letak gambar yg hensem2, yg cun2..Tu semua umpan jer tuh..Normal lah tu kan! Kalau x hensem dan x cun, siapalah yg nak kwn ngan kita..Betul x? Bg si 'hidung belang', peluang camni lah yg amat dinanti2kan oleh mereka..Sbb apa? Kata kuncinya,"tibalah masa utk mengayat!"..Hahaha..Bahaya sungguh der! Yelah, dlm dunia siber kita bkn kenal pon siapa si polan tu, siapa si polan ni..Betul x? Bak kata org,"kalau nak memancing pon, kacang jer nie!"..

Tapi..kalau nak menipu pon senang jugak, kan? Yelah, carik pasangan nak ramai..Kalau boleh nak rasa diri tu ibarat seorg romeo..Senang citer-lah kan, couple mesti kena ramai beb! Sbb apa? Kalau t'lepas yg itu, ada lg yg ini..Kalau dua2 t'lepas, carik la yg lain..Ayatlah puas2 sampai cair der! Tp apa faedah yg golongan ni dpt yer? Bila diri tu rasa dah terkantoi dgn yg sana, dgn yg sini..Mulalah diri tu nak pura2 mcm org gila..Serabut x tentu pasal..Nak naik angin x tentu hala..Ibarat org yg kehilangan arah hidup, lah..Alahai, it's all just a drama!

Itu xpe lah lg..Tp yg paling terok bg aku lah kan, bila dah sampai kes tahap serius tu..Camane nak bendung yer? Mmg xleh nak lari-lah kan..Cara yg bakal golongan kaki penipu mcm ni pikirkan, deactivate semua akaun..Kalo ada 6 akaun, semua 6 akaun tulah nak deactivate kan..Buat akaun byk2, cari mangsa..Pastu bila dah kantoi, mendiamkan diri..Konon2nye nak release tension..Pd hal wujudkan akaun lg satu, cari mangsa baru..Haih, apa nak jadi?

Kalau nak mengayat tu, biarlah berpada2..Xyah la nak megah2 dan poyo2 sgt mcm seorg yg sgt berada..Nak bercerita konon mampu beli ni, mampu beli tu..Pdhal cuba tengok poket tu..Koyak x? Koyak, kan! Haaa..Tulah padahnya bila menipu..Mcm Mat Jenin..Berangan x sudah..Apepon, ukurlah baju di badan sendiri..Diri sendiri pon x terurus, ni kan pulak berangan kononnya dah cukup mampu nak uruskan 4 org..Xyah nak ikot sunnah sgtlah kalau diri tu mmg x mampu..Betul x? Jgn nak buat ayat manis konon2nya diri tu seorg yg b'kemampuan semata2 nak tarik perhatian dan nak dpt pujian..Lupakan jela kalau sekadar nak buat diri tu kembang sana, kembang sini..Sederhana sudah-lah! Jujur tu yg penting..Jgn jd mata duitan sgt-lah, kan?!

Hentikan-lah sikap yg suka menipu tuh..X penat ke hari2 perah otak nak mengatur strategi supaya setiap aktiviti penipuan tu x terkantoi? Tp akhirnya pecah lubang jugak..Sorok sedalam mana pon lama2 org akan jejak jugak..



P/S: "sekali kamu menipu, kamu akan berterusan menipu dan menipu lagi untuk menutup penipuan pertama dan penipuan yg selepas itu, hidup kamu akan dipenuhi penipuan"

No comments: